S framför uppfödarnamnet på birmor?

S

starwars

Jag funderar på att köpa en birma, men en sak jag funderar lite på är "S"et innan vissa uppfödarnamn. Vad står de för? SPelar det någon roll om jag köper från en utan det där S-et?
tack på förhand
 
en del är ju importerade?
Ja, det är iaf förklaringen jag har fått, att bokstaven står för landet

/Nybörjaren Therese
 
hmhm.. jo, så är det ju. att vissa är importerade, men det finns uppfödare som bor i tex sthlm och småland som inte har S* framför sin egen uppfödning, de bor ju här och borde väl då oxå använda sig av det..
 
Det finns två kattorganisationer i Sverige. Sverak och Independent.
Så S framför betyder att uppfödaren är med i Sverak och om det står IDP framför namnet, så är uppfödaren med i Independent, så det betyder inte Sverige.
Fluff :bow:
 
oh, tack så mycket :bow:

är det någon risk att köpa katt från en uppfödare som inte har S* eller IDP framför namnet?
 
Nej, det betyder bara att de precis börjat med uppfödning, efter andra eller tredje kullen måste man ha ett uppfödarnamn. De kan ha lika fina katter för det, se bara till att de är veterinärbesiktigade och vaccinerade innan du hämtar kattungen. :love:
Fluff
 
ok, tack än en gång :)
jo det är deras första kull. och när jag hämtar den(om jag bestämmer mig för dem) kommer den vara registrerad i sverak, vaccinerad två gånger mot kattsnuva och kattpest, veterinärbesiktigad, avmaskad och doldafelförsäkrad.
:love:
 
Det här med S eller IDP framför stamnamnet är en 80-tals uppfinning. Så är det en gammal uppfödare som hållit på länge med katt uppfödning, då har namnet inte heller någon bokstav framför stamnamnet. Och är det en ny uppfödare får den inte ha något stamnamn framför kattungens namn om uppfödningen saknar ett registrerat stamnamn.
Vill du bara ha katten för sällskap spelar stamnamn ingen större roll. Men vill du satsa på avel eller utställning måste katten ha en korrekt stamtavla som visar att katten är registrerad av en uppfödare som inte är avstängd, eller har andra krav på sej. Eftersom det bara är den som är registrerad som uppfödare under sitt uppfödarnamn som kan registrera sina födda kattungar, är det extra viktigt att alla papper är i ordning innan köpet. Annars kan du stå där med en dyr katt utan papper....
Sen så skiljer det lite mellan dom olika organisationerna om vad som måste ingå i priset vid leverans. Det år framför allt en kostnadsfråga som kan bli rätt kännbar för kattungeköparen om man köper en raskatt som varken är vaccinerad x 2, ID-märkt, veterinärbesiktigad eller försäkrad. Absolut om kattungen skulle bli sjuk.....
 
ok, tackar för svaret.
några följdfrågor:

vill du satsa på avel eller utställning måste katten ha en korrekt stamtavla som visar att katten är registrerad av en uppfödare som inte är avstängd, eller har andra krav på sej

~jag kommer få med en stamtavla, hur vet jag att den är korrekt?



Eftersom det bara är den som är registrerad som uppfödare under sitt uppfödarnamn som kan registrera sina födda kattungar, är det extra viktigt att alla papper är i ordning innan köpet
~hur kan man ta reda på om en uppfödare är avstängd eller så och var kan jag hitta om uppfödaren är registrerad?
 
Får du en sverak-stamtavla så är allt lugnt... en avstängd uppfödare får inte registrera sina ungar.
 
Det finns två kattorganisationer i Sverige. Sverak och Independent.
Så S framför betyder att uppfödaren är med i Sverak och om det står IDP framför namnet, så är uppfödaren med i Independent, så det betyder inte Sverige.
Fluff :bow:

IDP* står det framför en omreggad katts namn dvs om en SVERAK-uppfödare köper en kattunge av en IDP-uppfödare och kattungen överförs från IDP till SVERAK sätter man IDP* framför namnet för att markera detta. IDP-reggade katter har alltså inte automatiskt IDP framför stamnamnet, bara "överförda" katter.
 
Nja, de som registrerade sitt stamnamn innan "bokstavsregeln" i FIFé har kvar stamnamnet utan prefix...
 
Vet inte... Men kolla utställningskataloger och sånt, det finns flera namn helt utan prefix.
Frågade min norska uppfödare om det, hon har inget N, och hennes namn registrerades i slutet av 60-talet... :bow:
 
Man började med S*-prefixet i början av 80-talet, så alla som reggade sin uppfödning innan... är det 1982 nånstans, har inte S*. Även dom som började i SVERAK och bytte till IDP, men som gick tillbaka till SVERAK efter 198... var de nu var, har prefixe S*.
 

Liknande trådar

Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
585
Senast: Trott
·
Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
579
Senast: Bufera
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 910
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp