Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Tack precis så¨tänker jag.

Man löser förövigt inga konflikter eller problem med att skälla ut någon. Och jag har då inte sett något sår läka snabbare efter en utskällning. Det är bara improduktivt och skapar grogrund för framtida konflikter. Det blir så mycket trevligare om man repekterar varandra och utgår från att folk menar väl tills motsatsen är bevisad.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja du det är bäst att sköta sig själv och skita i andra helt uppenbart. Jag hade blivit skitsur om jag gjort mitt bästa och blivit utskälld. Att någon skäller för att de är upprörda för stunden, rädda/oroliga mm det kan jag förstå, men att tycka det är rätt... Jag fattar bara inte hur man tänker....


Varför be någon som anser att är slarvig eller nonchalant om hjälp? Eller ändrar folk plötsligt karaktär för att de gör en missbedömning eller har en annan åsikt än dig?

Vart någonstans- snälla CITERA- vart jag har skrivit att jag skulle skälla ut personen ifråga? Jag har skrivit att jag hade blivit jättearg/förbannad/skogstokig osv. Men VART har jag skrivit att jag tycker att det är rätt att skälla ut?

Sen, återigen, så handlar tråden om hästskötarens handlande, inte om utskällning vs inte utskällning.

Och nej, jag ber inte personer som jag anser är slarviga och nonchalanta om hjälp. Nu hade det där aldrig hänt mig, för samtliga personer jag känner hade ringt direkt. Sen handlar det inte om olika åsikter utan om någon annans häst. Om du kör någon annans bil och det lyser lampor på instrumentpanelen, informerar du då ägaren om detta eller skiter du i det?

edit: Jag ska förtydliga mitt exempel eftersom du verkar tycka om att vända och vrida på saker. Någon annans häst- någon annans bil. Då kan man inte ha "egna åsikter", utan då är det först och främst ägaren som bör få bestämma vad som bör åtgärdas och inte. Hade det varit DIN häst hade du själv kunnat besluta när och om veterinär skulle tillkallas osv. Men när det är någon annans häst så är det SJÄLVKLART att ägaren ska informeras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

KL

Jag drar mig ur diskussionen, jag kan bara konstatera att man får välja den man hjälper noggrant. Har man olika värderingar, missuppfattar instruktioner eller gör en missbedömning så är man tydligen inte värd någon respekt.

På Buke har det gång på gång bevisats att när man hör båda sidor av en historia så kan sympatierna skifta snabbt. Hästarna som inte fick ordentligt med mat visade sig vara blanka och välmående t.ex Det skulle inte förvåna mig om motparten skrivit så här.

"Jag blev ombedd att ta hand om X's hästar, allt var frid och fröjd men sista gången jag tittade till dem så hade Y ett litet sår. Eftersom jag hade glömt mobilen så skrev jag en lapp och åkte hem, tänkte smsa hemifrån. Jag han nästan genom dörren innan det ringde, X hade kommit hem lite tidigare än planerat. När hon skällt en kvart utan jag fått en syl i vädret så lade jag på. Inte sjutton tänker jag att sitta och förklara mig.

En annan bekant till oss båda var där när veterinären kom, TS insisterade hela besöket igenom om att såret var allvarligt och behövde sys. Till slut så tröttnade veterinären och sa, kanske man kunnat sy det om det varit helt färskt men det är ju bara en skråma, det var egentligen inte nödvändigt alls med veterinärvård.

Visst borde jag skickat ett SMS men jag hade ett ärende på vägen och trodde inte det skulle spela roll om TS fick vänta en timme. Nu har jag ingen lust att en prata med TS, hon får tro vad hon vill, hon ville för övrigt inte höra vad jag hade att säga"


Folk är så himla snabba och döma fast det många gånger handlar om olika värderingar. Hur kan man ena stunden anse en person klarar av att ta hand om ens stall för att lite senare helt fördöma samma person och utgå från att det handlade om slarv eller nonchalans. Det finns faktiskt två sidor på ett mynt.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag har skrivit flera gånger att jag visst förväntar mig en rapport. Själv är jag nog en sådan person som vill veta det mesta och kanske hellre ringer och kollar en extra gång. Men då är det också upp till mig att ha en bra dialog med den som hjälper mig. Men sedan kan det ändå gå fel ibland, det behöver inte bara handla om sår. Det där är alltid svårt, i vissa situationer kanske man helt enkelt tar för givet att en annan person tycker och agerar likadant som man skulle gjort själv.

För mig handlar det här inte bara om just TS - jag hade säkert också kunnat bli arg - utan jag reagerar på att många verkar veta så säkert vad som är misstag/felbedömning/annan åsikt osv och vad som inte är det. Det har ju till och med här i tråden framkommit att folk har olika uppfattningar om när det är "självklart" att bli kontaktad som ägare. En del vill ha dagliga rapporter om precis allt, en del vill inte bli störda av så enkla saker som småsår osv.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag tycker TS varit mkt tydlig med att redan i trådens början förkunna om att förväntningarna varit glasklart kommunicerade till hästpassaren. Sen att ni sitter och fabricerar rena spekulationer om andra scenarion och gör "skället" till sakfrågan i tråden, inte rapporterings avsaknaden vilket är trådens ämne, övergår mitt förstånd.
jag tycker också detär mkt tydligt kommunicerat av TS att hästpassaren är en mkt van och rutinerad person i hästaspekt. Därmed torde upplägget vara glasklart och varför man sätter en lapp och själv tar en bedömning om skadeläget övergår mitt förstånd.

Jag har aldrig skrivit att jag inte vill ha rapport om incident sker. Jag har skrivit att har ingen incident skett behöver jag ingen rapport. Flera har också kommenterat att de ofta tydliggör att vid incident har hästpassaren rätt att kontakta veterinär om de gör bedömningen att sådan konsultation kan vara rådig, eftersom hästägaren inte själv kan bevittna och bedöma.
Inga vidare konstigheter.

Konstigheten för mig är att man som du väljer att fokusera på en biaspekt av trådämnet, och utan att veta ngt utöver det trådskaparen nogsamt redogör för, kommer med rena spekulationer om den stackars hästpassaren som är ett rent offer i frågan. Mycket märkligt, känns som man väljer att uppfinna ngt att tjafsa om och göra en sak av ngt som faktiskt inte ö.h.t är sakfrågan i tråden.

Du har svängt fokus nu och det du argumenterar. Helt plötsligt är det helt förståerligt att hästägaren skällt? och sakfrågan för dig är missförstånd/förutsättande att hästpassaren varit dum osv? TS har ju tydligt skrivit att det tydligt kommunicerats vad som förväntats? Hur kan det bli en missuppfattning då runt en skada?
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

För dig kanske det är så glasklart i alla situationer och inga konstigheter med någonting alls. Jag aktar mig för det och anser att man nog bör räkna med att folk har olika uppfattningar om saker och ting.

Att jag kan ha förståelse för att man blivit arg och skällt ut någon betyder inte att jag tycker att det är rätt att göra så.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Och angående spekulationer om "den stackars hästpassaren som är ett rent offer" så kan man nog i alla fall dra slutsatsen att det hade varit lugnast för den personen om han eller hon hade sagt nej från första början.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Eller högst sannorlikt för den stackars hästägarens del.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag har också svårare att koppla av. Nu är jag så extremt sällan borta men när jag är det uppskattar jag om jag får höra ifrån häst/hund-passarna även om det bara är ett kort "allt är frid och fröjd"-sms.

Jag är borta kanske 1 gång om året och jag och min hästpassare turas om att passa varandras häst och vi har den dealen att vi skickar frid och fröjd mess vilket jag tycker är skönt.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag har också en som jag litar på. Just nu är jag borta från min sessa i 8 veckor :eek: och "min" stallägare har hand om henne. Jag litar 100% på hennes hästhållning, som jag sett på nära håll i 4 år, och vet att hon skulle ringa eller SMS:a vid minsta grej.

Dessutom har en släkting som är en supervan o utbildad hästmänniska sin häst i grannboxen och jag vet att även hon håller ett öga på min häst.

Jag känner mig lyckligt lottad att ha det så.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

*kl*

Om man har fått tillsyn över någon annans häst så anser jag att man tar kontakt med ägaren om något sår eller skada skulle dyka upp eftersom det är den som äger hästen som har rätt att göra bedömningen. Inte hästens ägare = ingen rätt göra en bedömning - om nu annat inte avtalats. Detsamma gäller för byte av utrustning, ändring av foderstat osv.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja då kan jag mer förstå att du blir irriterad.

Jag menar inte att jag tycker att man ska låta bli att meddela ägaren, men däremot har jag lite svårt för dessa utskällningar som ska delas ut när någon gjort fel.

Jag hade inte skällt ut någon som råkat ge min häst 3 dl müsli heller. Det betyder dock inte att jag tycker att det var bra och att personen ska fortsätta ge min häst müsli. Viss skillnad tycker jag.

:bow::bow::bow::bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp