Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Hur vet du att det är en vän och inte en familjemedlem, anställd, granne eller random person på gatan? Huruvida ursäkter utdelats från det ena eller andra hållet?
Hästen är lika trasig ändå...

Jag ville bli informerad för att själv göra en bedömning, är det så mycket begärt... Det var inte upp till personen att avgöra skadan, h*n observerade den, borde ringt och låtit mig besluta om vad jag ville göra åt den.

Jag tycker verkligen att det blev en märklig utveckling av tråden. Att jag blir arg och upprörd för att någon lämnat min häst vind för våg med en allvarlig skada verkar betydligt mer upprörande för de som läser än graden av lidande och risk som hästen utsatts för genom en persons slarv.
Det är lika mänskligt att bli arg och upprörd som att begå beskrivda misstag, eller?

Det spelar mindre roll vem det var, man skäller inte ut folk enligt noter som försöker hjälpa, inte om man vill ha hjälp fler gånger (av någon alls). Ryktet sprider sig ofta om man beter sig illa.

Hästen lider varken mer eller mindre beroende på om du skäller ut eller påpekar att du önskat att hon ringt och snällt undrat hur såg det ut då, varför kontaktade du inte kontaktades.

Jag läser det inte primärt som en häst lämnades vind för våg utan som en person begick ett misstag. Ja det är mänskligt att bli arg och upprörd men du insisterar på att du gjorde rätt även nu. Be om ursäkt för utskällningen om du ångrar dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag utgår från att om en person inte kontaktar ägaren så anser den personen att det inte behövs utifrån sina värderingar och erfarenheter. Jag anser inte att man har rätt att skälla ut efter noter om någon gjort sitt bästa och hjälpt en även om denne i mitt eget tycke begått misstag.

Skälla ut skulle jag möjligen kunna göra då i affekt utifrån situationen men jag hade bett om ursäkt för mitt uppförande, man skäller inte ut vänner efter noter bara för att de gör en annan bedömning än en själv. Ingen är ofelbar.

Och jag utgår ifrån att om en person finner ett sår, en skada eller liknande på min häst, så ska jag alltid bli kontaktad. Som sagt, för mig gäller ring hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag hade gjort precis likadant med någon annans häst. Ringt bara så att ägaren får veta och själv avgöra hur hon tycker att situationen löses bäst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja, det var ju mig du citerade. Rent generellt så tycker jag att man kontaktar ägaren om något händer, men precis som Lobelia skriver utgår jag från att personen bedömt efter bästa förmåga (om det vore av ren illvilja så skulle personen antagligen inte brytt sig om att skriva en lapp heller, än mindre ställa upp på att ta hand om hästarna när ägaren var borta). Då tycker jag inte att man skäller ut den personen helt enkelt.

Om det sedan hade varit bättre att personen agerat på ett annat sätt är liksom en annan sak. Alla kan göra misstag.

Absolut, alla kan göra misstag och jag skäller inte på folk. Men eftersom jag litar på att personen tar hand om min häst efter sin bästa förmåga på bästa möjliga sätt så förväntar jag mig också ett samtal OM skador eller sår har uppkommit. För mig är det en självklarhet att kontakta ägaren så att han eller hon själv får avgöra vad som behöver göras. Om det räcker med att bara gör rent såret eller om ägaren vill ha ut veterinär osv.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Då har du andra värderingar än personen i fråga. Vi är alla olika.

Du tycks inte förstå att man faktiskt kan hålla med om att personen borde kontaktat ägaren och ändå kan tänka sig att inte skälla ut efter noter. Det är just skällandet folk reagerar på, och inte att man tappar fattningen för stunden utan att det är så man ska uppföra sig mot folk som hjälper till men gör en miss/har andra värderingar.

Ni som tycker det är rätt att skälla ut den hjälpande handen som åsyftas här, anser ni generellt att folk som hjälper er men begår oavsiktligamisstag förtjänar utskällningar efter noter? Då kan jag förstå folks ovilja att hjälpa till, vem vill hjälpa om det kan resultera i utskällningar?
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Nej Lobelia, jag tycker inte man behöver skälla heller. dock ifrågasätter jag starkt att det är detta som diskuteras i tråden som huvudämne sida upp och sida ner, när det snarare är agerandet som är kärnfrågan. Jag tycker det blir lika fånigt när en massa användare ägnar sida upp och sida ner att "läxa upp" TS just ang. att hon blev förbannad.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Man startar ju en diskussion för att få en reaktion. Vill man inte riskera annat än med håll, då startar men helt enkelt inte en diskussion och diskussioner blir inte kortare av att man sedan fortsätter med att modifiera historien om vad som hänt. Nu är det dock inte TS som person som vi diskuterat utan vad vi anser om en specifik situation. Och i förlängningen hur det kan tänkas påverka i framtiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Då har du andra värderingar än personen i fråga. Vi är alla olika.

Du tycks inte förstå att man faktiskt kan hålla med om att personen borde kontaktat ägaren och ändå kan tänka sig att inte skälla ut efter noter. Det är just skällandet folk reagerar på, och inte att man tappar fattningen för stunden utan att det är så man ska uppföra sig mot folk som hjälper till men gör en miss/har andra värderingar.

Ni som tycker det är rätt att skälla ut den hjälpande handen som åsyftas här, anser ni generellt att folk som hjälper er men begår oavsiktligamisstag förtjänar utskällningar efter noter? Då kan jag förstå folks ovilja att hjälpa till, vem vill hjälpa om det kan resultera i utskällningar?

Fast nu får du väl ändå ta och lugna dig. Såklart förstår jag det, vart någonstans har jag skrivit att jag tycker att det är rätt att skälla ut någon? Jag skrev ju själv att JAG inte skäller ut folk (jag skulle bli rasande om det där hände mig, men jag har inte skrivit att jag skulle skälla ut personen ifråga), vilket inte heller är något som jag tycker är okej att göra i dylika situationer.

Dessutom är det väl helt fritt fram att jag (samt valfri användare) skriver/påpekar just det som de finner intressant i TS inlägg (kärnfrågan ÄR ju hästpassarens agerande i situationen). Eller MÅSTE man diskutera enbart skällandet? Det var själva agerandet från hjälparen som JAG valde att skriva och reflektera över och alltså inte skällandet. Men bara för att du och ett gäng andra endast vill diskutera just skällandet innerbär det inte att man inte kan diskutera övriga saker som stod i startinlägget. Eller?

Men om DU nu tycker att vi bara får diskutera skällandet så fine.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Fast du alla här är ju överens om att man bör ta hand om såret och kontakta ägaren inklusive mig och Gelina. Vi har båda skrivit att vi anser skötaren agerat fel. Du får nog leta länge för att hitta någon som inte i princip håller med om detta. Vi bara anser att man inte ska skälla på folk i denna situationen.

Visst diskutera på, men det blir en bra ensidig och tråkig diskussion när ingen säger emot.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Fast du alla här är ju överens om att man bör ta hand om såret och kontakta ägaren inklusive mig och Gelina. Vi har båda skrivit att vi anser skötaren agerat fel. Du får nog leta länge för att hitta någon som inte i princip håller med om detta. Vi bara anser att man inte ska skälla på folk i denna situationen.

Visst diskutera på, men det blir en bra ensidig och tråkig diskussion när ingen säger emot.

Men om alla nu är så rörande överens om att man bör ta hand om såret och kontakta ägaren, varför har det skrivits i tråden att "hästpassaren agerade utefter vad hon ansåg var rätt", "inte tillräckligt tydliga instruktioner från ägaren" osv? Är alla verkligen så rörande överens då?

Sen ÄR det ett diskussionsforum, och det BÖR vara fritt fram att reflektera över just det som man själv fann intressant i inlägget. Jag förstår allvarligt talat inte varför du ens försökte börja styra och ställa med vad man får påtala och inte?

Jo just ja, ensidig och tråkig diskussion. Det KAN vara så att det så småning om dyker upp andra åsikter, vinklingar och tankar. Kanske inte idag eller imorgon eller nästa dag, men dagen efter det. Och ja, då rullar det på. En diskussion är inte klar bara för att anser den vara det. Släpp skiten och låt folk skriva sina tankar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

*kl*

En tjej som skulle åka utomlands i två veckor bad mig se efter hennes häst under tiden (detta var före mobiltelefonernas och e-postens gyllene era så hon gick inte att få tag i)

Hennes häst skar upp knät i hagen liksom tvärs över. Detta såg ju jävligt otäckt ut och jag ringde efter vet. Det hade sytts om det inte varit för sårets läge (det sprack varje gång han böjde benet det allra minsta).

Nåväl.. Hästen plåstrades om och fick en penicillinkur som jag fick den stora äran att ge.

Hästens ägare kommer hem från sin semester till en omplåstrad häst och dyra vetirinärräkningar.

Ärligt nu..... Hur många här tror att jag blev tackad för att jag tagit hand om hästen efter bästa förmåga och hur många tror att jag fick en rejäl utskällning för att veterinärer är dyra......?

Nu var det ju inte möjligt att kontakta hästägaren i detta specifika fall men generellt anser jag att man kontaktar hästägaren vid skador och annat som kan verka konstigt.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

så man startar en debatt bara "för att"? dvs finns det inget att anmärka på ang. scenario x så uppfinner man ett scenario y att fokusera på istället?

Nej jag tycker inte att man struntar i djurens mående. Men man kan som ägare inte heller lägga allt ansvar på någon annan hur som helst.
Om det däremot handlar om en medveten handling, dvs att personen inser att det är allvarligt men inte orkar ringa eller göra något annat åt saken - ja då hade jag också blivit rejält uppretad.

Missade ditt svar. Denna person är medelålders och har arbetat med hästar i olika verksamheter i typ två decennier. Och instruktionerna och ansvarsbiten var fullständigt glasklara (eller, ja uppenbarligen inte...)
Alltså, en person med inte ens lite erfarenhet hade kunnat göra bedömningen att detta inte var något litet skrapsår bara genom att böja sig ner och titta efter. Jag kan inte tycka annat än att personen helt enkelt struntat i att bry sig om hästens väl och inte tagit sitt ansvar genom att inte informera mig omedelbart. Märk väl att personen inte kunde säga om skadan var en eller flara dagar gammal och det tycker jag är väldigt nonchalant.
Å andra sidan gjorde ju personen uppenbarligen bedömningen att skadan inte var så allvarlig. Frågan är ju om det hade gjort så stor skillnad om hon då hade ringt och sagt "din häst har fått ett skärsår, det är lite svullet men verkar inte vara någon fara".
Håller med Voff om att man får stanna hemma själv om man vill ha det helt på sitt sätt.

Åker man bort och lämnar stallet i någon annans vård så har man gjort det valet. Då får man ta det fulla ansvaret för sitt beslut, eller finna sig i att stanna hemma. Det har hänt att jag har åkt bort och sedan tänkt att det var synd att jag inte var hemma... men aldrig att jag i efterhand skulle sluldbelägga den som har försökt ställa upp, vad hjälper det ????
Det är väl inte svårare än som så, att bestämma sig för att nästa gång frågar jag någon annan, eller så åker jag inte mer bort.

Tycker det är mycket märkligt att det i denna tråd fokuseras på hur orimlig och otrevlig TS har varit i sina reaktioner och att man gör det till ett huvudproblem och bestämmer sig för att TS är ett pucko och att den som tagit hand om hästen är orättvist behandlad. Mycket märkligt. Känns som en tråd där det som du är inne på, tjafsas för tjafsandets skull dvs man uppfinner ett problem att fokusera på och sen är det bara det som gäller oavsett vad huvudfrågan är.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

varfor var det en stor ara for dig att ge en penicillin kur?? forstar inte vad det ar for big deal om det, ett shot i andan tva ganger om dagen.. so what??? OBS endast fraga.

Och till ts. eller alla. om jag inte hor fran min hastsittare ser jag till att ringa kanske varannan eller var tredje dag for att se till att allt ar ok. Aven nar jag har varit back home for 3 veckor slangde jag ivag ett phonecall.. Det behover ju inte vara langa samtal. och sittaren var ocksa online sa pratade med henne dar ocksa..
Men kanner att det ar lika mkt hastagarens skyldighet att halla kontakt som sittaren. Och ha ngn mer person som ocksa kan checka till hasten emellanat. Dock tycker jag det inte var ratt att sittaren i detta fall inte ringde/sms. Jag sager alltid, ring veterinaren om det bloder avenom det ar litet.. Jag far val ta rakningen nar den kommer.. Men som sagt, har man en annan person som kan vara typ backup ar det ju bra ocksa..
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Dels var jag inte så gammal och dels var hästen inte helt lätt att ge sprutor :)

Det hela var liksom bara en reflektion över att även om man gör allt som står i ens makt för att hästen ska skötas på bästa sätt och få nödvändig vård vid behov så blir inte alla hästägare direkt tacksamma...

Som någon annan här sa.. Risken att man blir utskälld och uthängd är väldigt stor...
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

ah jag forstar nu vad du menar.. och yep jag tror att bli utskalld ar valdigt nara till agarens reaktion forst.. de blir val de flesta ganger radda men nar de sedan har lugnat sig ar det ok.. synd da for den som har gjort sitt basta.. och sen fa skall for det..
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Men om alla nu är så rörande överens om att man bör ta hand om såret och kontakta ägaren, varför har det skrivits i tråden att "hästpassaren agerade utefter vad hon ansåg var rätt", "inte tillräckligt tydliga instruktioner från ägaren" osv? Är alla verkligen så rörande överens då?

Ser du någon som sagt motsatsen?

Att man anser att ägaren bör kontaktas innebär inte att man inte inser att folk kan göra misstag, att instruktioner inte motsäger att man ska kontakta ägaren, eller att omständigheterna gör att man gör en annan bedömning.

Sen ÄR det ett diskussionsforum, och det BÖR vara fritt fram att reflektera över just det som man själv fann intressant i inlägget. Jag förstår allvarligt talat inte varför du ens försökte börja styra och ställa med vad man får påtala och inte?

Vill man reflektera fritt bör man inte svara något specifikt inlägg utan att påtala att man just reflekterar detta gäller i synnerhet om inlägget med lätthet kan tolkas som ett svar. Det blir då väldigt svårt att inse att det är något annat än ett svar.

Jo just ja, ensidig och tråkig diskussion. Det KAN vara så att det så småning om dyker upp andra åsikter, vinklingar och tankar. Kanske inte idag eller imorgon eller nästa dag, men dagen efter det. Och ja, då rullar det på. En diskussion är inte klar bara för att anser den vara det. Släpp skiten och låt folk skriva sina tankar.

Givetvis, men seriöst hur stor sannolikhet tror du det är att någon kommer att anse att ett sår inte bör rengöras och ägaren kontaktas när man vet att det var en relativt allvarlig skada?
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

KL

varfor var det en stor ara for dig att ge en penicillin kur?? forstar inte vad det ar for big deal om det, ett shot i andan tva ganger om dagen.. so what???

Tja, kanske för att de kan få penicillinchock och det är ingen rolig historia.....
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag håller med! Det är upp till båda att höras av på ett eller annat sätt. När jag har hundvakt till mina hundar ringer jag alltid en gång per dag (faktiskt även om jag bara är borta ett dygn eller två), för att se hur det går. Inte för att jag inte litar på hundvakten, utan för att jag vill försäkra mig om att allt är okej och fungerar för både hundarna och passaren.

På samma sätt ringer de som passar hundarna till mig och berättar att allt är lugnt. Eller skickar ett sms. Jag tycker att det är hästvaktens skyldighet att höra av sig om det hänt något, men om ägaren inte har hört av hästvakten (att det inte hänt något) så ringer han/hon och checkar av läget. Men sen kanske det finns folk som känner att passaren kommer uppleva det som att ägaren inte litar på honom/henne, om de ringer för att kolla att allt går bra, och därför inte ringer. Eller andra som litar på att det faktiskt går bra och litar till att passaren hör av sig om det inte gör det. Jag för min del uppskattar att kontakten hålls från ett eller annat håll oavsett hur det går.

Lobelia: Eftersom jag reflekterade över det du hade skrivit så citerade jag dig. Sen kan du fortsätta reflektera över vad jag skrev och svara på det, vilket du uppenbarligen gjorde.

Det KAN komma åsikter som, "ja men jag anser att det räcker med att rengöra och hålla koll på det, men inte kontakta ägaren" etc. Det finns alltid människor som inte tänker som en själv.

Och det med att omständigheter gör att man gör en annan bedömning. I min bok spelar det ingen som som helst roll vilka omständigheterna är, jag VILL bli kontaktad om det händer min häst någonting. Det finns inga omständigheter i världen som gör att jag finner det okej att INTE kontakta hästägaren som är bortrest.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Hej!

När jag reser bort och lämnar min häst i andras händer, lämnar jag även en lapp i stallet där det står att veterinär får tillkallas vid behov. Alltid! Hellre en gång för mycket än en gång för lite!

Jag ser också till att de i stallet vet att jag är borta och att jag kan vara svår/omöjlig att nå. Självklart står det mina nummer på lappen, samt de personer man kan ringa vid osäkerhet.

Min medryttare fick ringa vet i somras när jag var borta, no problem. Han behövde dock inte komma ut, men hade han kommit ut hade jag inte blivit det minsta arg- ens om det var i onödan..

I TS fall förstår jag ilskan och jag hade nog skällt jag med, mest för att jag har ett taskigt temperament och skulle vara sååå arg just i det läget. Jag skulle antagligen ångra mej efteråt..

Men det är just därför jag ser till att lämna skriftliga och klara instruktioner, det ska inte finnas tvivel om vem som är ansvarig och dennes befogenheter om jag inte går att nå.

/Lavinia, som ibland tvingas åka bort
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

kl

Jag är inte den som skäller ut folk men det har hänt tillfällen då jag väldigt gärna velat.

Första gången var i ett kollektivstall där vi alla hjälptes åt att fodra. Alla gjorde iordning färdiga hinkar som skulle hänga i ett rum med dörren precis bredvid våran whiteboardtavla. Dörren var alltid stängd och skymde inte tavlan.

Min fina häst hade varit halt en tid och vi trodde det var hovböld, så även veterinären. Men så en kväll när jag var där stod hon i typisk fångställning och rörde sig så också. Som en försiktighetsåtgärd tog jag bort foderhinkarna och skrev på tavlan att hon ENDAST skulle ha hö pga misstänkt fång.
Hinkarna hade jag redan mat i så jag la bara undan dem utan att ta ur maten MEN de låg inte alls i närheten av vare sig de andras hinkar eller höet. Hinkarna låg bland mina grejer. Tror ni inte att hinkarna var tomma när jag kom dit dagen efter!?!?! Jag ringde naturligtvis och tänkte att de bara hade hällt ut maten nånstans men då säger tanten att hon gett hästen!!!! grrr.....
Den här tanten tyckte iofs att jag skulle släppa ut min häst(då konstaterat fång) i en stenhård paddock för fånghästar ska stå på hårt underlag...hm...hon hade ingen förståelse för att jag bäddade upp och lät henne stå mjukt inne.


Andra gången var jag faktiskt riktigt riktigt förvånad för då hade jag flyttat till ett stall som drivs av en tjej som haft hästar hela sitt liv och är väldigt duktig med dem. Det var andra gången min häst fick fånganfall och som sig bör blev det boxvila på endast hö. So far so good. Men så upptäckte jag att det fanns ngt i krubban ibland. Frågade stallägaren och mkt riktigt...hon hade tyckt synd om min häst och gett henne lite betforvatten...av alla fodersorter...betforvatten!!!
Jag förklarade ganska lugnt att det absolut inte fick ske mer men inombords var jag sååå upprörd, för att inte säga RÄDD!!!

Nu har jag mina hästar hemma på lösdrift. Den enda, förutom jag, som fodrar dem är min sambo. Och han gör bara som det står på lappen - inga egna beslut. Däremot skulle han ringa om nåt är fel för han älskar mina djur lika mkt som jag.:laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp