Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

"ja men jag anser att det räcker med att rengöra och hålla koll på det, men inte kontakta ägaren" etc. Det finns alltid människor som inte tänker som en själv.

Precis och det är därför jag inte fördömer hästskötaren i fråga, det är dock osannolikt att någon av dessa presentera åsikten i en tråd där man vet utgången. Det lär ju bli lynchning. Vi har ju dessutom bara ena sidan av historien.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

hjälp!

jag hade vart evigt tacksam om det var min häst det gällde :bow:

som Lavinia skriver, hellre en gång för mycket än en gång för lite
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Kl
Hade det där hänt mig hade jag också blivit väldigt arg. En utskällning till personen är faktiskt inte mer än rätt.
Givetvis ska man inte skälla ut en person för ett misstag, men att strunta i att informera direkt när en häst har en skada är INTE ett misstag, det är ren dumhet och nonchalans.

Det spelar ju knappast någon roll om 'hjälparen' insåg att det "inte var så farligt" - det är upp till ägaren att göra den bedömningen och ägaren kan inte göra det utan att bli informerad.
En sårskada ska f.ö alltid rengöras och hade det varit min häst skulle den ha blivit omlindad, vilket hjälparen också hade fått reda på om denne hade ringt.


Ang att ge fel foder så kan det faktiskt också vara befogat. (Speciellt om det är tydligt vilket foder man ska ge..)
När min häst stog på box pga fång, så var det en tjockskalle som envisades med att ge hästen havre! :crazy:
Kanske den nämnda hästen i tråden hade liknande problem.



Jag tvivlar faktiskt skarpt på att så många i tråden skulle lett glatt och tackat för hjälpen om de kom hem till en sjuk/skadad/dålig häst och hjälpen bara ignorerat detta.
Jag vet att jag inte skulle varit glad, jag skulle dessutom aldrig mera be personen om hjälp och jag skulle direkt avråda andra från att ta emot hjälp från personen.


/Vita - som flera gånger kommit till en blockhalt häst som stalltjänsten varit för dumma för att informera om. :cool:
Det ÄR inte kul!
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Bedömde att det räckte med en lapp? De flesta sår behöver rengöras, om inte annat för att säkerställa att det inte är något skräp i det.

Fast det står ju ingenstans att personen struntade i att rengöra såret etc.

Personligen hade jag inte varit lycklig alls över det inträffade, och mest troligt i ren affekt frågat hur f*n personen tänkte när h*n bedömde det såret som 'inte så farligt?'.

Jag hade dock inte skällt ut personen eller liknande. Helt enkelt för att h*n sett såret, undersökt det (iom att hon skrivit 'lite svullen') och att h*n bemödat sig om att jag skulle uppmärksammas på det direkt jag var i stallet vid hemkomst. Däremot hade jag varit mycket besviken på att personen inte ringt mig.

Däremot skulle jag inför nästa gång noga informera om att VAD det än är, ring mig, så övergår hela ansvaret till mig och du slipper att vi gör olika bedömning/det blir missförstånd.

Däremot om såret inte ens upptäckts, då skulle jag fara i taket fullständigt i TS läge.

Så, jag tycker både hästhjälpen och TS gjorde fel, och skulle ta ett väldigt allvarligt snack med hästhjälpen.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

*kl*

Det jag reagerar på i denna tråden om jag inte minns fel är att hästvakten inte verkar veta hur länge såret funnits eller fattade jag den biten fel?

Jag hade blivit skitsur och skällt ut vakten helt klart. Men tilläggas bör att nu är jag bortskämd med en stallägare som inget kan om hästar och ringer när täcken gått sönder och en hästvakt som är extremt petig och ringer/smsar minst 1 gång om dagen för att uppdatera mig.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

haha, å andra sidan utöver det jag skrivit i tråden hade jag blivit tokig om det kom konstanta telefon samtal och sms för allt och inget.

för mig så ringer man/smsar om det hänt ngt viktigt, dvs hästen har skadat sig eller ngt gått allvarligt snett som äventyrat hästens hälsa osv.

annars skulle jag bara bli stressad och orolig om det kom konstanta meddelanden om ditten och datten hela tiden.

ang. senaste inläggen om att man ringer och checkar in osv dagligen om man är borta.
Jag tycker att om man har en bra hästpassare som vet att denne ska ringa om det är ngt som rör hästen utöver det vanliga, så är det bra med det. Jag vill gärna koppla av och vila om jag för en gångs skull är bortrest, dvs hör jag inget är allt bra = frid och fröjd = avkoppling.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Vilken otur du haft- åka bort 2 dagar och komma hem till skadad häst!

Eftersom du tyckte att personen var erfaren så kan jag förstå din ilska då man inte förväntar sig det resultatet. Dessutom att inte ens veta vilken dag det skedde! Då betyder det ju att personen inte alls visiterat hästen som ni förmodligen kom överrens om.

Det hade ju varit en annan sak om du gett ansvaret till någon helt okunnig om sår och hästar. elller om man säger: se efter om den kan gå på alla 4 ben och att inga tarmar verkar hänga ut, då har man ju satt ribban för hästvakten.

Hittade du vad hästen gjort illa sig på? om det startat i boxen så borde det ju varit en hel del blod där.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

haha, å andra sidan utöver det jag skrivit i tråden hade jag blivit tokig om det kom konstanta telefon samtal och sms för allt och inget.

för mig så ringer man/smsar om det hänt ngt viktigt, dvs hästen har skadat sig eller ngt gått allvarligt snett som äventyrat hästens hälsa osv.

Jag har svårare att koppla av om jag inte får en avstämmning varje dag alla är vi olika. Att stallägaren ringde om trasigt täcke som de tagit av var kanonbra tycker jag för då kunde jag ringa hästvakten och be henne slänga på ett helt. hade inget extra i stallet så hon blev tvungen att stanna hemma hos mig och hämta ett. Och ja det äventyrar hans hälsa att stå ute utan täcke i minus 10 grader eftersom han får fruktansvärda ryggsmärtor.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

ja vi är självklart alla olika.

själv har jag femtielva uppsättningar täcken och om ngn passar hästen åt mig om jag åker bort vilket är sällan, är det folk som är väl förtrogna med detta och även vet vad som passar att ersätta med. så de skulle aldrig behöva ringa om en sån sak utan skulle lösa det galant utan att behöva ringa mig på semestern.

att lämna hästen utan täcke på när den ska gå med täcke, hade ö.h.t inte existerat på kartan vare sig för den som har stallet eller de som tar hand om hästen för min del.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Precis vi är inne på samma linje där men som sagt stallägaren hittade inget täcke i stallet och ringer mig för att tala om att hästen går naken. Jag säger att jag fixar det och ringer hästvakten som svänger inom mitt hus och plockar upp för vädret lämpligt täcke och allt var frid och fröjd.

Men det jag hängde upp mig mest på i denna tråden är (om jag fattat rätt) att TS hästvakt inte ens var säker på vilken dag skadan uppkommit
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Men gud, det lät ju helt sjukt... Jag hade varit sååå glad och tacksam över att du tagit hand om hästen, du har ju agerat helt enligt min regelbok i alla fall. :)
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Det har med största sannolikhet inte kunnat hända i boxen, jag har inte hittat någon kant eller spår av hår eller blod. Däremot går hästarna i en enorm hage med stock och sten på sina håll, så troligast är väl att det skett där. Men alla staketsidor är hela, vattenkopp osv och jag har inte kunnat hitta något specifikt hon kunnat skada sig på.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

ang. senaste inläggen om att man ringer och checkar in osv dagligen om man är borta.

Hej!

I min (och min familjs) värld är "inga nyheter goda nyheter" och hör man ingenting är allt bra! Jag hade inte velat ha dagliga rapporter, då hade jag ju lika gärna kunnat stanna hemma:-).

Så har vi alltid kört och det har funkat bra:-).

/Lavinia, som med andra ord gärna vill ha rapport om nåt inte är bra, men småsår är inte sånt man rapporterar. Stora otäcka sår med massor av blod eller djupa skärsår däremot.. (det tyckte inte fullservice-stallägaren på förra stallet.. skärsår från elband, lednära.. not so important.. ehh??)
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Precis och det är därför jag inte fördömer hästskötaren i fråga, det är dock osannolikt att någon av dessa presentera åsikten i en tråd där man vet utgången. Det lär ju bli lynchning. Vi har ju dessutom bara ena sidan av historien.

Lynchning eller ej, förstår du min poäng? En diskussion är inte över för att en person anser att "alla är ju överens" utan det kan ständigt dyka upp andra åsikter. Det var två exempel för att förklara vad jag menade.

Om det är att fördöma, det faktum att man anser att man alltid ringer- men att hästpassaren inte gjort det pga av att han/hon hade en annan uppfattning om skadan och dess omfattning, så ja då fördömer jag.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag har svårare att koppla av om jag inte får en avstämmning varje dag alla är vi olika. Att stallägaren ringde om trasigt täcke som de tagit av var kanonbra tycker jag för då kunde jag ringa hästvakten och be henne slänga på ett helt. hade inget extra i stallet så hon blev tvungen att stanna hemma hos mig och hämta ett. Och ja det äventyrar hans hälsa att stå ute utan täcke i minus 10 grader eftersom han får fruktansvärda ryggsmärtor.

Jag har också svårare att koppla av. Nu är jag så extremt sällan borta men när jag är det uppskattar jag om jag får höra ifrån häst/hund-passarna även om det bara är ett kort "allt är frid och fröjd"-sms.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja du, hoppas då att du är felfri själv och aldrig gör misstag eller missbedömningar, annars kan du förtjäna utskällningar efter noter lite då och då. Det är ju rätt vanligt att folk har olika åsikter så var beredd på utskällning även när du anser du gjort rätt eller att det är en bagatell.

Tydligen ingår det i dealen när man hjälper vissa att man som tack riskerar en utskällning, inte undra på att vissa inte gärna hjälper till. Det är nog bäst att sälla sig till dem, jag kan då aldrig garantera att jag inte gör fel i någon annan persons ögon.
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja du, hoppas då att du är felfri själv och aldrig gör misstag eller missbedömningar.
Nu låter du bara löjlig. Jag gör misstag tusen gånger om i olika saker, varje dag känns det som. Men att inte kontakta hästens ägare vid skada är enligt mig inget misstag eller felbedömning.

edit: Nu ändrade du ditt inlägg så här kommer ett tillägg. Jag skrev tidigare att jag inte är för att skälla ut. Misstag kan alla göra men att inte kontakta ägaren är rent slarv, nonchalans eller liknande. För mig ren idioti. Jag hade blivit jättearg om jag varit i TS situation och inte blivit kontaktad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja du det är bäst att sköta sig själv och skita i andra helt uppenbart. Jag hade blivit skitsur om jag gjort mitt bästa och blivit utskälld. Att någon skäller för att de är upprörda för stunden, rädda/oroliga mm det kan jag förstå, men att tycka det är rätt... Jag fattar bara inte hur man tänker....


Varför be någon som anser att är slarvig eller nonchalant om hjälp? Eller ändrar folk plötsligt karaktär för att de gör en missbedömning eller har en annan åsikt än dig?
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Nu låter du bara löjlig. Jag gör misstag tusen gånger om i olika saker, varje dag känns det som. Men att inte kontakta hästens ägare vid skada är enligt mig inget misstag eller felbedömning.

Ja men det är ju precis det här det handlar om. Någon annan kanske tycker att dina misstag absolut inte kan räknas som misstag pga att den personen har andra värderingar än vad du själv har.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

så du och Lobelia tycker på fullaste allvar att det är helt naturligt och bara ett missförstånd att ngn struntar i att rapportera en incident när den passar andras hästar? Jag antar att ni inte förväntar er såna rapporter när det gäller passning av era egna djur med andra ord?

Jag har som jag sagt tidigare otroligt svårt att förstå att ni gjort tråden till att handla om huruvida TS skällde och blev förbannad, när det snarare handlar om basic ansvar och vanligt sunt förnuft när man passar någon annans djur? Dessutom har ju TS förkunnat att hon varit glasklar med att lämna tydliga förväntningar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp