Bukefalos 28 år!

Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Min poäng var väl snarare att det inte torde vara upp till hästpassaren att bedöma sårskadan, utan man rapporterar incident och låter hästägaren göra bedömningen om denne vill åka hem, låta hästpassaren ringa veterinär för konsultation, eller kolla sårskadan vid hemkomst. i vilket fall harman då som hästpassare ryggen fri, och hästägaren upplever att den är informerad och själv kan ta ansvar/ställning.

mkt konstigare än så torde det inte vara tycker jag.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

det är åtskilliga som uttalat sig i tråden att har man lejt bort hästarna till hjälp får man ta det ansvaret på sig själv och skylla sig själv.
hur kan man ta ansvar om man inte blivit informerad?
uppenbarligen var ju såret så pass värt att notera att det hängde en lapp på boxdörren.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja, och jag är nog en av dem som du menar. Jag håller helt med dig om hur det borde gå till, dvs jag hade självklart velat bli uppringd om min häst skadat sig. Har TS uttryckligen sagt att hon vill bli meddelad om hästen får ett sår eller liknande, oavsett omfattning, ja då kan jag förstå irritationen. Men jag utgår från att TS medhjälpare inte lät bli att ringa i någon sorts illvilja, utan att denne helt enkelt gjort en annan bedömning. Då tycker jag inte att man skäller ut den personen utan istället förklarar exakt hur man vill ha det nästa gång.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag tycker att man rent generellt låter bli att skälla ut folk efter noter, man kan uttrycka missnöje på annat vis och prata om situationen som vuxna människor, åtminstone så länge folk inte medvetet gör fel.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Så bra skrivet Voff ! Det är lite konstigt med en del hästfolk, att det jämt ska skällas och gormas en massa. Jag kan inte förstå vad som blir bättre av det ?
Åker man bort och lämnar stallet i någon annans vård så har man gjort det valet. Då får man ta det fulla ansvaret för sitt beslut, eller finna sig i att stanna hemma. Det har hänt att jag har åkt bort och sedan tänkt att det var synd att jag inte var hemma... men aldrig att jag i efterhand skulle sluldbelägga den som har försökt ställa upp, vad hjälper det ????
Det är väl inte svårare än som så, att bestämma sig för att nästa gång frågar jag någon annan, eller så åker jag inte mer bort.

ja men ändå...
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Min poäng var väl snarare att det inte torde vara upp till hästpassaren att bedöma sårskadan, utan man rapporterar incident och låter hästägaren göra bedömningen om denne vill åka hem, låta hästpassaren ringa veterinär för konsultation, eller kolla sårskadan vid hemkomst. i vilket fall harman då som hästpassare ryggen fri, och hästägaren upplever att den är informerad och själv kan ta ansvar/ställning.

mkt konstigare än så torde det inte vara tycker jag.

Exakt!:bow::bow::bow:
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Min poäng var väl snarare att det inte torde vara upp till hästpassaren att bedöma sårskadan, utan man rapporterar incident och låter hästägaren göra bedömningen om denne vill åka hem, låta hästpassaren ringa veterinär för konsultation, eller kolla sårskadan vid hemkomst. i vilket fall harman då som hästpassare ryggen fri, och hästägaren upplever att den är informerad och själv kan ta ansvar/ställning.

mkt konstigare än så torde det inte vara tycker jag.

Jag tror nog att dom allra flesta som uttalat sig i tråden håller med dig. Det som många däremot har ifrågasatt var om TS sätt att bete sig mot medhjälparen var riktigt schysst.

Hur man bör agera om man hittar en skada på någon annans häst tror jag dom allra flesta av oss är överens om :)
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag får väl upprepa att det som är mest oklart i mitt första inlägg är just min utskällning. En sådan kan se mycket olika ut och vem som läser kan avgöra om den var schysst eller ej?
Kärnfrågan i tråden var att hästen blivit lämnad med en uppenbart allvarlig skada (enligt mig), vilken uppmärksammats men varken vårdats eller rapporterats till mig som ägare.
Tack Mackan och Lucy, precis min poäng.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag får väl upprepa att det som är mest oklart i mitt första inlägg är just min utskällning. En sådan kan se mycket olika ut och vem som läser kan avgöra om den var schysst eller ej?
Kärnfrågan i tråden var att hästen blivit lämnad med en uppenbart allvarlig skada (enligt mig), vilken uppmärksammats men varken vårdats eller rapporterats till mig som ägare.
Tack Mackan och Lucy, precis min poäng.

Mm då kanske du inte skulle ha tagit med det där om utskällning ;) utan bara frågat folk om hur dom tyckte medhjälparen borde agerat.
Din "kärnfråga" försvann mycket pga det du själv skrev (du blev inte hjälpt av den som fyllde på om utskällning pga 3dl musli :D)
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Man kan ju även vända på det och säga att kärnfrågan försvann därför att användare valde att istället fokusera på ngt helt annat än kärnfrågan.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Nej givetvis tycker jag inte det, det har jag väl aldrig skrivit? Svårt att veta vad man kommit överens om, hur erfaren personen är mm (såg att det stod att denne var erfaren, men det är ju trots allt relativt). Det står att personen lovat mocka och släppa in/ut hästarna. Om TS sagt att hon vill bli meddelad direkt om ev sår/skador verkar det så klart konstigt att strunta i det. Men personen kanske gjorde sitt bästa och bedömde att det räckte med en lapp?

Om jag hade bett någon passa min gård när jag åker bort och detta hänt mig så hade jag såklart inte varit nöjd med det, men jag hade inte skällt ut personen utan faktiskt varit mer irriterad på mig själv för att jag gett otydliga instruktioner.

Bedömde att det räckte med en lapp? De flesta sår behöver rengöras, om inte annat för att säkerställa att det inte är något skräp i det. Jag hade också blivit skogstokig och för min del handlar det inte om tydliga eller otydliga instruktioner utan att alla hästar ska gås igenom vid insläpp, en snabb avcheckning över ben och hovar hinner man med. Det hör till. Om hästvakten inte ringt mig hade jag blivit galen.

Det säkra går före det osäkra, ring hellre en gång för mycket än en gång för lite. Är personen osäker på om såret eller skadan behöver ses över av någon mer kunnig så ringer man ägaren och rådfrågar hur han eller hon tycker att man ska göra. Eller det är min åsikt i alla fall. Om hästen hade sett hängig ut t.ex. det kan man ju inte ignorera eftersom det då kan vara exempelvis feber. Varför ignorera en sårskada?

Men nu lämnar jag aldrig ansvaret till någon annan om det inte är riktigt jävla AKUT, utan min mor tar hästarna om jag är iväg och jag tar hästarna om hon är iväg. En av hästarna är dessutom rätt så knepig så det är i princip bara jag och mamma som hanterar henne. Dock har vi ett par kunniga och vettiga personer i närheten om det verkligen skulle krisa, som kan reda ut situationen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag tror inte att vi behöver diskutera vad som bör göras om man upptäcker en skada på någon annans häst för det verkar alla här i tråden vara överens om. Det är väl ingen som har argumenterat för att man ska ignorera en sårskada?
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag tror inte att vi behöver diskutera vad som bör göras om man upptäcker en skada på någon annans häst för det verkar alla här i tråden vara överens om. Det är väl ingen som har argumenterat för att man ska ignorera en sårskada?
Fast det är ju flera som försvarat argumentet att "personen antagligen ansåg att det inte behövdes, och därför endast skrev en lapp"? Att det kanske var en fråga om otydliga instruktioner etc.

Bland annat personen jag citerade. Därav mitt svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag utgår från att om en person inte kontaktar ägaren så anser den personen att det inte behövs utifrån sina värderingar och erfarenheter. Jag anser inte att man har rätt att skälla ut efter noter om någon gjort sitt bästa och hjälpt en även om denne i mitt eget tycke begått misstag.

Skälla ut skulle jag möjligen kunna göra då i affekt utifrån situationen men jag hade bett om ursäkt för mitt uppförande, man skäller inte ut vänner efter noter bara för att de gör en annan bedömning än en själv. Ingen är ofelbar.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja, det var ju mig du citerade. Rent generellt så tycker jag att man kontaktar ägaren om något händer, men precis som Lobelia skriver utgår jag från att personen bedömt efter bästa förmåga (om det vore av ren illvilja så skulle personen antagligen inte brytt sig om att skriva en lapp heller, än mindre ställa upp på att ta hand om hästarna när ägaren var borta). Då tycker jag inte att man skäller ut den personen helt enkelt.

Om det sedan hade varit bättre att personen agerat på ett annat sätt är liksom en annan sak. Alla kan göra misstag.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Hur vet du att det är en vän och inte en familjemedlem, anställd, granne eller random person på gatan? Huruvida ursäkter utdelats från det ena eller andra hållet?
Hästen är lika trasig ändå...

Jag ville bli informerad för att själv göra en bedömning, är det så mycket begärt... Det var inte upp till personen att avgöra skadan, h*n observerade den, borde ringt och låtit mig besluta om vad jag ville göra åt den.

Jag tycker verkligen att det blev en märklig utveckling av tråden. Att jag blir arg och upprörd för att någon lämnat min häst vind för våg med en allvarlig skada verkar betydligt mer upprörande för de som läser än graden av lidande och risk som hästen utsatts för genom en persons slarv.
Det är lika mänskligt att bli arg och upprörd som att begå beskrivda misstag, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Hur vet du att det är en vän och inte en familjemedlem, anställd, granne eller random person på gatan? Huruvida ursäkter utdelats från det ena eller andra hållet?
Hästen är lika trasig ändå...

Jag ville bli informerad för att själv göra en bedömning, är det så mycket begärt... Det var inte upp till personen att avgöra skadan, h*n observerade den, borde ringt och låtit mig besluta om vad jag ville göra åt den.

Jag tycker verkligen att det blev en märklig utveckling av tråden. Att jag blir arg och upprörd för att någon lämnat min häst vind för våg med en allvarlig skada verkar betydligt mer upprörande för de som läser än graden av lidande och risk som hästen utsatts för genom en persons slarv.
Det är lika mänskligt att bli arg och upprörd som att begå beskrivda misstag, eller?

Du skrev faktiskt i slutet på ditt första inlägg att hästen mådde "fint".

Enda informationen vi andra fick var alltså

1) hästen var skadad, h*n talade inte om det för dig förräns du kom hem
2) det gick trots allt bra
3) du skällde ut personen som hjälpt dig, efter noter.

Därav vändningen som du inte gillar.

Och du har alldeles rätt i att vi inte kan bedöma det hela, varför skrev du då tråden?

Nåväl, jag hoppas verkligen att det går bra för din häst och jag hoppas även att ursäkter har utdelats på ömse håll och att alla har lärt sig något av det hela.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Det är bara väldigt intressant att se hur folk resonerar och det har jag ju fått veta.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag hade reagerat likadant som dig, kan tänka mig att reaktionen kommer från chocken också.

Att inte hört av personen=allt är ok, för att sen komma hem till en häst som behöver vet vård.

Jag tycker det är självklart att höra av sig till ägaren om ngt händer, oavsett vad det är.
Just för att ägaren inte ska behöva komma hem till ngt oväntat... fast jag har å andra sidan fått höra att jag är övernogrann-vad det nu betyder?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp