Så besviken!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kikilottan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 379
K

kikilottan

Måste bara få gnälla av mig lite :( Vi hade en sadelutprovare ute idag han var nog den mest knepiga person jag träffat, för det första hade han inga sadlar med sig, fast vi hade sagt att vi ville köpa nya (en av oss har ingen sadel) han var bara ute på en omstoppningsrunda!

Sedan kollade han på min hoppsadel och sa att den låg bra, när jag påpekade att den ligger i bakvikt så sa han att det bara var att stoppa den mer i bak så skulle den ligga bra, jaha ok, det är ju han som är experten.

Sen hade jag velat prova ut en dressyrsadel, eftersom den jag har är från min förra häst (smalt halvblod, numera har jag en nordis) Jag har inte använt den sadeln på henne för att jag tycker att den är alldeles för smal, den ligger typ 3 mil ovanför hästen, den låg oxå jättebra, den behövdes oxå bara stoppas om lite i bak så att den inte ligger i bakvikt. Han kändes så oseriös, jag blev så besviken :cry:

Sv: Så besviken!

Jag hade tänk det från början, men har ingen bil, ingen transport och en svårlastad häst, därför så tyckte jag att det lät bra när den här mannen skulle komma till grannarna.

Det är sånna personer som gör att folk inte litar på sadelutprovare. Vi köper ju faktiskt en tjänst av dom! :mad:

Hoppas du hittar någon annan som är duktigare!

Ofta vet man på ett ungefär vad det är för sadel man är ute efter, märke modell mm. Och sedan tar man kontakt med en sadelutprovare. Provaren måste ha uppgifter om hästen för att kunna ta med sig sadlar som han tror kan passa. De kan omöjligt åka omkring med sadlar som passar alla hästar hela tiden, utan de tar med sig sadlar som köparen efterfrågat, eller som han tror passar hästen.

Jag tror inte att han uppfattade dig rätt?
Det är många som vill ha sina sadlar kollade, och precis som som med allt annat finns det jätte mycket oseriöst folk! Som ber om hjälp och som sedan struntar i att dyka upp på bestämd tid, eller som börjar tjafsa om redan överenskommet pris. Därför tar de sadelprovare jag jobbat med alltid "beställningar" med en nypa salt. Vill man ha en sadelprovning visar man att man är mycket seriös! helt enkelt:smirk:

Låt oss säga att han inte uppfattade dig så seriös som du är.
Och så kommer han för en rutinkoll, och då står plödsligt du där, och är besviken för att han inte tagit med sig sadlar, och för att han verkar oseriös..

Tyvär händer det allt för ofta att en provare som har bokat tid med en häst, helt plödsligt när han anländer har 10 andra hästar i samma stall att kolla sadlar på.

Jag vet ju inte så mycket om vad som igentligen hände, men såhär kan det vara..
Och sadelgubbarna är kluriga, och ska alltid tas med en nypa salt. Men som sagt, Har man bokat en tid för prövning av ny sadel av bestämd sort, så bordedet absolut inte vara några problem!
Sadlar är en konst! och visst kan de verka oseriösa, men samtidigt borde de alla veta hur man kan åtgärda problemet. Så det gäller att hitta en man trivs med, och förlita sig till denne. :smirk:

Lycka till med sadeln!

Självklart förstår jag att det kan bli missförstånd och att det finns oseriösa människor, men jag ringde till honom och talade om vad jag ville, dvs köpa en ny sadel, och jag frågade om han ville veta något om hästen, men fick till svar att han hade så mycket sadlar med sig och att han inte ville veta något om hästen.

När jag provade ut sadel till förra hästen så var jag typ 16 år och kunde noll om sadlar och märken osv, därav fick jag beskriva hästen och sadelutprovaren hade med sig ett stort antal sadlar i olika märken.

Jag anser att jag inte vill bestämma mig för ett speciellt märke på sadeln bara för märkets skull, jag vill ha en sadel som passar mig och hästen optimalt och då spelar det ingen roll om det är ett känt märke eller inte.

Okej, det var det jag trodde. Det blir bara så lätt missförstånd!, och jag vet hur vissa människor är mot sadelprovare. Självklart är de VI som köper en tjänst av DEM men för det behöver vi inte behandla dem som skit! (inte alls riktat mot dig)

Sadelprovaren du hade ut kan du däremot behandla som skit,:angel:
jag vill se den sadelprovaren som har med sig alla sadlar, av alla typer och märken, och av alla bomvidder. Var han än åker ;)
(Nytt koncept i Sverige? Sadelbussen?;))

Jag syftade dock inte på ett märke i sig, utan mer på vad du är ute efter, sedan spelar det ingen roll om du är helt fast på ett märke, eller om du vill ha ett speciellt läder, ett speciellt stöd mm.

Eftersom sadelprovaren (enligt mig) alltid ska veta:
*vad Ryttaren är intreserad av för sadel
*eller som i ditt fall, du är inte säker på vad det är för sadel du är ute efter, du vill bara ha en som passar hästen så bra som möjligt.

I båda fallen (om vi bortser från att Sadelbussar fanns) måste sadelprovaren veta på ett ungefär om det är ett 22 årigt fullblod eller en knubbig haflinger som ska ha sadeln.

Leta efter någon annan! Och som sagt! lycka till! :)

Var norr om sthlm bor du? Jag vet en seriös tjej utanför knivsta som kommer hem. Om du vill kan jag nog fixa telefonnummer.

Liknande trådar

Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 335
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 867
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 455
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka