- Svar: 51
- Visningar: 5 443
Polisen har ännu inte velat säga hur man tror att olyckan har gått till, men enligt trovärdiga uppgifter till SVT rör det sig om en omkörningsolycka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om avståndet mellan flororna är korrekt i animationen så är det ju på tok för kort. Och har därför bidragit till olyckan. Personbilen gjorde naturligtvis fel som körde om. Kanske missbedömde fororna som ett ekipage....Polisen har ännu inte velat säga hur man tror att olyckan har gått till, men enligt trovärdiga uppgifter till SVT rör det sig om en omkörningsolycka.
Omöjligt att spekulera i.Om avståndet mellan flororna är korrekt i animationen så är det ju på tok för kort. Och har därför bidragit till olyckan. Personbilen gjorde naturligtvis fel som körde om. Kanske missbedömde fororna som ett ekipage....
En del säger ju att hästarna blir lugnare i en tät formation...det talar ju mot en trafikanpassad formation.med avstånd mellan forornaOmöjligt att spekulera i.
Men forbönderna har gjort detta i många många år, så dom vet nog hur man lägger sina ekipage...
Dessutom brukar radion vara noga med att gå ut med meddelanden att forbönderna finns efter vägarna (vet inte om det skedde den aktuella dagen dock).
En del säger ju att hästarna blir lugnare i en tät formation...det talar ju mot en trafikanpassad formation.med avstånd mellan fororna
Det är min tanke med, det lär ju ha gått i en hastighet på 5-8 km/h. Klarar man inte av att köra om 3 täta ekipage i den hastigheten utan att frontalkrocka så har man missberäknat katastrofalt mkt.Personligen skulle jag tro att det är betydligt lättare att ta sig förbi tre hästekipage som håller sig tätt intill varandra, med en längd av ca en långtradare än att de sprider ut sig med 50 meter mellan dem.
Att sprida ut sig fungerar i mitt tycke utmärkt om fordonen bara är lite långsammare (kanske 80 km/h).
Är de väldigt långsamma som i det här fallet borde det vara enklare att köra om tre på en gång än tre gånger.
Vilken lag, det jag hittar handlar om korsande trafik..så var ju inte fallet här..så källa på ditt påstående, gärna med lagcitatEftersom en bil enligt lagen inte får gå in i mellanrummet mellan två hästekipage så finns det ingen mening med att ha så stora avstånd. Eftersom hästar fungerar som de gör så är lagen faktiskt anpassad efter detta och säger att man inte får bryta en kolonn med hästar.
Den som körde om gjorde högst sannolikt det största felet när hen körde om utan att ha koll på att hen skulle få möte. Oavsett om det var dimma, solen i ögonen eller en skymd kurva så är man skyldig att ha full koll innan man kör om. Annars ska man låta bli att köra om. Om föraren av bilen som körde om råkade ut för ett sjukdomstillstånd eller fordonsfel så är hen naturligtvis inte skyldig. Men annars ser jag inte hur det kan vara någon annans fel. Lagen är väldigt strikt när det gäller omkörningar.
Vilken lag, det jag hittar handlar om korsande trafik..så var ju inte fallet här..så källa på ditt påstående, gärna med lagcitat
Du menar paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. " vilken paragraf annars menar du? För på vilket sätt hindras kolonen av att hålla avstånd så att trafiken kan flyta lättare? så sorry det håller inte."En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818)."
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
En kolonn med hästar räknas enligt länken i mitt tidigare inlägg som annan procession. Med bryta antar jag att det menas både om procession går över vägen eller medan procession befinner i transport på en väg (vilket var fallet med de tre forbönderna).
Du menar paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. " vilken paragraf annars menar du?
Hur vet du det? Det där är inte rätt ekipage.Dessutom, såg fororna ut så här, så bröt de ju mot lagen varken lampor eller lgf skylt där bak.
Tag dig tid att läsa innan du attackerar tangentbordet.. Jag spekulerade "Dessutom, såg fororna ut så här, " Jag påstod inte att de gjorde det.Hur vet du det? Det där är inte rätt ekipage.
Jag får vara på vägen när jag kör mitt traktorekipage, det hindrar inte mig från att ta hänsyn.
Att olyckan hänt är klart, att en eller flera gjort missbedömningar är klart
Att olyckan kunnat undvikas med sunt förnuft före är klart.
Men så perfekt är inte världen.
För att kunna smita in mellan skrittande ekipage behöver du ha ca samma hastighet som dem, det skulle endast hindra trafiken ännu mer. Och mycket mer riskabelt, som jag ser det.Du menar paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. " vilken paragraf annars menar du? För på vilket sätt hindras kolonen av att hålla avstånd så att trafiken kan flyta lättare? så sorry det håller inte.
behöver du bara om avståndet inne i kolonen är för kort...det är ju därför man ska ha långa avstånd.För att kunna smita in mellan skrittande ekipage behöver du ha ca samma hastighet som dem, det skulle endast hindra trafiken ännu mer. Och mycket mer riskabelt, som jag ser det.
behöver du bara om avståndet inne i kolonen är för kort...det är ju därför man ska ha långa avstånd.