- Svar: 51
- Visningar: 5 441
Polisen har ännu inte velat säga hur man tror att olyckan har gått till, men enligt trovärdiga uppgifter till SVT rör det sig om en omkörningsolycka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knappast, en säkerhetslucka räcker där en långtradare kan krypa in vid ett oväntat möte räcker, och så långa tradare har de inte ens i Australien.
Den omkörande är väl i praktiken alltid vållande. Denna har gjort ett val, missbedömt situationen och...Du måste ju vara realist. Ekipagen skrittar, det ÄR mycket mer störade och hindrande av trafiken att stöta på ett skrittande vagn-ekipage varje kilometer. Det tar inte många sekunder att köra om dom under fri sikt. Hade de gjort något fel, hade inte bilföraren varit vållande... Det verkar som du bara vill diskutera....
Den omkörande är väl i praktiken alltid vållande. Denna har gjort ett val, missbedömt situationen och...
Sedan kan det finnas delmoment som inte är helt ok. Hade fororna lgf skyltar, som exempel, och hade det funnits plats, hade bilen kunnat ta den? Men det lär polisen kolla...tragiskt för alla inblandade är det ju oavsett.
Så bra..Enligt film upplagt tidigare på olycksdagen av de som var med i olyckan hade de LGF-skylt osv.
Omöjligt att spekulera i.
Men forbönderna har gjort detta i många många år, så dom vet nog hur man lägger sina ekipage...
Dessutom brukar radion vara noga med att gå ut med meddelanden att forbönderna finns efter vägarna (vet inte om det skedde den aktuella dagen dock).
Ansvaret ligger på den som kör om, de har missbedömt situationen och gör en osäker manöver med fodret de ha befäl över. En kolonn på tre hästar med vagn är inte hindrande på allmän väg som inte är motorväg eller motortrafikled. Lgf-skylt är ett krav på motorfordon konstruerade att gå långsammare än 30 km h. Varken häst eller häst vagn är ett motorfordon eller konstruerade för motordrift eller att dras av fordon med motor drift.
behöver du bara om avståndet inne i kolonen är för kort...det är ju därför man ska ha långa avstånd.
Knappast, en säkerhetslucka räcker där en långtradare kan krypa in vid ett oväntat möte räcker, och så långa tradare har de inte ens i Australien.
Men hur ska ens en långtradare (eller en vanlig bil) hinna bromsa ner till hästarnas hastighet innan den "kryper in"? Det går ju inte i praktiken.... Till exempel om den övriga trafiken går i 70 km/t och hästarna skrittar snabbt i 10 km/t. Även om chauffören står på bromsen så skulle hästekipagen framföre behöva gasa på REJÄLT för att inte bli överkörda om en bil skulle försöka smita emellan....
Är det halt så får man hålla längre avstånd. , så att bilen har möjlighet att bromsa sig in..Dagens ABS bromsar gör detta ju möjligt även för en ovan förare. Att lastbilar kör om utan marginal händer inte så ofta, jag har väl sett det ett tiotal ggr så länge jag haft körkort. Flygande omkörning med tungt ekipage kräver god sikt och plats. Men om man fastnat bakom en fora och påbörjar omkörningen så är lastbilens hastighet inte mycket över 30 KM/H när den passerar ekipag 1...då behövs inte mer än 50 meter för att smita in och bromsa ner till "hästfart" Så han tänkte nogMen hur ska ens en långtradare (eller en vanlig bil) hinna bromsa ner till hästarnas hastighet innan den "kryper in"? Det går ju inte i praktiken.... Till exempel om den övriga trafiken går i 70 km/t och hästarna skrittar snabbt i 10 km/t. Även om chauffören står på bromsen så skulle hästekipagen framföre behöva gasa på REJÄLT för att inte bli överkörda om en bil skulle försöka smita emellan....
Den lastbilen måste ha väldigt dåliga bromsar... en långtradare som kör i 80km/h med en totalvikt på 60ton stannar på 4 sekunder förutsatt att man ställer sig på bromsen, detta gäller vid torr vägbana. Dagens moderna lastbilar har även hjälpbromsar som hjälper till att få stopp snabbare, då niger hela bilen. Ett bra exempel på det är följande klipp där lastbilens hjälpbromsar hoppar in och hjälper till och även chaufförens snabba reaktionsförmåga.Men hur ska ens en långtradare (eller en vanlig bil) hinna bromsa ner till hästarnas hastighet innan den "kryper in"? Det går ju inte i praktiken.... Till exempel om den övriga trafiken går i 70 km/t och hästarna skrittar snabbt i 10 km/t. Även om chauffören står på bromsen så skulle hästekipagen framföre behöva gasa på REJÄLT för att inte bli överkörda om en bil skulle försöka smita emellan....
Bäst att nämna att den lastbilen har sensorer som förhindrar olyckor så mer troligt att tekniken i lastbilen bromsar lastbilen i klippet och inte chauffören.Den lastbilen måste ha väldigt dåliga bromsar... en långtradare som kör i 80km/h med en totalvikt på 60ton stannar på 4 sekunder förutsatt att man ställer sig på bromsen, detta gäller vid torr vägbana. Dagens moderna lastbilar har även hjälpbromsar som hjälper till att få stopp snabbare, då niger hela bilen. Ett bra exempel på det är följande klipp där lastbilens hjälpbromsar hoppar in och hjälper till och även chaufförens snabba reaktionsförmåga.
Chauffören spelar roll också, kör en liknande lastbil på jobbet och har varit med om när "nödbromsen" kickar in (hittills har det varit jag som chaufför som börjat bromsa och bilen sedan kickar in). Den börjar inte bromsa direkt utan varnar först innan den börjar bromsa, tjuter som sjutton i bilen då.Bäst att nämna att den lastbilen har sensorer som förhindrar olyckor så mer troligt att tekniken i lastbilen bromsar lastbilen i klippet och inte chauffören.
Vem svarar du på?Men är det nått alla lastbilar har? Även utländska? Även de äldre?
Tekniken finns ju även på buss, men det är också sånt man brukar välja bort för att få ner priset.
Är ju inte direkt jämtländsk vinterväglag här, det måste väl tas med i beräkningen.Den lastbilen måste ha väldigt dåliga bromsar... en långtradare som kör i 80km/h med en totalvikt på 60ton stannar på 4 sekunder förutsatt att man ställer sig på bromsen, detta gäller vid torr vägbana. Dagens moderna lastbilar har även hjälpbromsar som hjälper till att få stopp snabbare, då niger hela bilen. Ett bra exempel på det är följande klipp där lastbilens hjälpbromsar hoppar in och hjälper till och även chaufförens snabba reaktionsförmåga.