Så här kan dödsolyckan på E45 ha gått till

Polisen har ännu inte velat säga hur man tror att olyckan har gått till, men enligt trovärdiga uppgifter till SVT rör det sig om en omkörningsolycka.
Om avståndet mellan flororna är korrekt i animationen så är det ju på tok för kort. Och har därför bidragit till olyckan. Personbilen gjorde naturligtvis fel som körde om. Kanske missbedömde fororna som ett ekipage....
 
Om avståndet mellan flororna är korrekt i animationen så är det ju på tok för kort. Och har därför bidragit till olyckan. Personbilen gjorde naturligtvis fel som körde om. Kanske missbedömde fororna som ett ekipage....
Omöjligt att spekulera i.
Men forbönderna har gjort detta i många många år, så dom vet nog hur man lägger sina ekipage...
Dessutom brukar radion vara noga med att gå ut med meddelanden att forbönderna finns efter vägarna (vet inte om det skedde den aktuella dagen dock).
 
Omöjligt att spekulera i.
Men forbönderna har gjort detta i många många år, så dom vet nog hur man lägger sina ekipage...
Dessutom brukar radion vara noga med att gå ut med meddelanden att forbönderna finns efter vägarna (vet inte om det skedde den aktuella dagen dock).
En del säger ju att hästarna blir lugnare i en tät formation...det talar ju mot en trafikanpassad formation.med avstånd mellan fororna
 
Personligen skulle jag tro att det är betydligt lättare att ta sig förbi tre hästekipage som håller sig tätt intill varandra, med en totallängd av ca en långtradare än att de sprider ut sig med 50 meter mellan dem.

Att sprida ut sig fungerar i mitt tycke utmärkt om fordonen bara är lite långsammare (kanske 80 km/h).

Är de väldigt långsamma som i det här fallet borde det vara enklare att köra om tre på en gång än tre gånger.
 
Senast ändrad:
En del säger ju att hästarna blir lugnare i en tät formation...det talar ju mot en trafikanpassad formation.med avstånd mellan fororna

Eftersom en bil enligt lagen inte får gå in i mellanrummet mellan två hästekipage så finns det ingen mening med att ha så stora avstånd. Eftersom hästar fungerar som de gör så är lagen faktiskt anpassad efter detta och säger att man inte får bryta en kolonn med hästar.

Den som körde om gjorde högst sannolikt det största felet när hen körde om utan att ha koll på att hen skulle få möte. Oavsett om det var dimma, solen i ögonen eller en skymd kurva så är man skyldig att ha full koll innan man kör om. Annars ska man låta bli att köra om. Om föraren av bilen som körde om råkade ut för ett sjukdomstillstånd eller fordonsfel så är hen naturligtvis inte skyldig. Men annars ser jag inte hur det kan vara någon annans fel. Lagen är väldigt strikt när det gäller omkörningar.
 
Personligen skulle jag tro att det är betydligt lättare att ta sig förbi tre hästekipage som håller sig tätt intill varandra, med en längd av ca en långtradare än att de sprider ut sig med 50 meter mellan dem.

Att sprida ut sig fungerar i mitt tycke utmärkt om fordonen bara är lite långsammare (kanske 80 km/h).

Är de väldigt långsamma som i det här fallet borde det vara enklare att köra om tre på en gång än tre gånger.
Det är min tanke med, det lär ju ha gått i en hastighet på 5-8 km/h. Klarar man inte av att köra om 3 täta ekipage i den hastigheten utan att frontalkrocka så har man missberäknat katastrofalt mkt.
 
Eftersom en bil enligt lagen inte får gå in i mellanrummet mellan två hästekipage så finns det ingen mening med att ha så stora avstånd. Eftersom hästar fungerar som de gör så är lagen faktiskt anpassad efter detta och säger att man inte får bryta en kolonn med hästar.

Den som körde om gjorde högst sannolikt det största felet när hen körde om utan att ha koll på att hen skulle få möte. Oavsett om det var dimma, solen i ögonen eller en skymd kurva så är man skyldig att ha full koll innan man kör om. Annars ska man låta bli att köra om. Om föraren av bilen som körde om råkade ut för ett sjukdomstillstånd eller fordonsfel så är hen naturligtvis inte skyldig. Men annars ser jag inte hur det kan vara någon annans fel. Lagen är väldigt strikt när det gäller omkörningar.
Vilken lag, det jag hittar handlar om korsande trafik..så var ju inte fallet här..så källa på ditt påstående, gärna med lagcitat ;)
 
Dessutom, såg fororna ut så här, så bröt de ju mot lagen varken lampor eller lgf skylt där bak.
 
Vilken lag, det jag hittar handlar om korsande trafik..så var ju inte fallet här..så källa på ditt påstående, gärna med lagcitat ;)

"En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818)."

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

En kolonn med hästar räknas enligt länken i mitt tidigare inlägg som annan procession. Med bryta antar jag att det menas både om procession går över vägen eller medan procession befinner i transport på en väg (vilket var fallet med de tre forbönderna).
 
"En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818)."

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

En kolonn med hästar räknas enligt länken i mitt tidigare inlägg som annan procession. Med bryta antar jag att det menas både om procession går över vägen eller medan procession befinner i transport på en väg (vilket var fallet med de tre forbönderna).
Du menar paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. " vilken paragraf annars menar du? För på vilket sätt hindras kolonen av att hålla avstånd så att trafiken kan flyta lättare? så sorry det håller inte.
 
Senast ändrad:
Du menar paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. " vilken paragraf annars menar du?

Hästekipagen fick vara på vägen och ska köra nära varandra. Vem menar du störde trafiken?

Man kan tycka vad man vill om långsamma fordon på vägarna. Själv möter jag många ungdomar i EPA-traktor där jag kör. I bilar som tar lika mycket plats på vägen som en vanlig men som kör väldigt sakta. Ja, jag tycker att det är störigt och ja, de hindrar mig i trafiken. Men de får köra där. Och jag får inte göra en farlig omkörning bara för att de kör saktare än vägens maxhastighet. Oavsett hur många fel alla andra gör är en bilist som kör om skyldig att göra detta under säkra förhållanden eller låta bli att köra om.
 
Jag får vara på vägen när jag kör mitt traktorekipage, det hindrar inte mig från att ta hänsyn.
Att olyckan hänt är klart, att en eller flera gjort missbedömningar är klart
Att olyckan kunnat undvikas med sunt förnuft före är klart.
Men så perfekt är inte världen.
 
Jag får vara på vägen när jag kör mitt traktorekipage, det hindrar inte mig från att ta hänsyn.
Att olyckan hänt är klart, att en eller flera gjort missbedömningar är klart
Att olyckan kunnat undvikas med sunt förnuft före är klart.
Men så perfekt är inte världen.

Så du menar alltså att de svagaste och mest utsatta ska hålla sig undan från delar av samhället som de faktiskt har rätt att utnyttja för större, starkare individer inte kan sköta sig och ta hänsyn?
 
Du menar paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. " vilken paragraf annars menar du? För på vilket sätt hindras kolonen av att hålla avstånd så att trafiken kan flyta lättare? så sorry det håller inte.
För att kunna smita in mellan skrittande ekipage behöver du ha ca samma hastighet som dem, det skulle endast hindra trafiken ännu mer. Och mycket mer riskabelt, som jag ser det.
 
För att kunna smita in mellan skrittande ekipage behöver du ha ca samma hastighet som dem, det skulle endast hindra trafiken ännu mer. Och mycket mer riskabelt, som jag ser det.
behöver du bara om avståndet inne i kolonen är för kort...det är ju därför man ska ha långa avstånd.
 
behöver du bara om avståndet inne i kolonen är för kort...det är ju därför man ska ha långa avstånd.

Men då snackar du alltså om kilometerlånga avstånd - något kortare så kommer bilarna ikapp på mindre än en minut mellan ekipagen och tvingas köra om TRE gånger istället för en på kort tid.

Med gällande information så tyld det vara tydligt att omkörande bil gjort fel och inte bedömt situationen korrelt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett hästekipage körde över ett barn under prisutdelningen av en ridsportstävling i Leipzig. SVT valde att bryta sändningen. – Det är...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann ligger fyra i VC-totalen efter seger förra helgen med King Edward. I dag för nioåriga Iliana världscupdebutera. –...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp