Så har det hänt...

Red_Chili

Trådstartare
Jag har för första gången någonsin fått för mig att säga att min unghund har för lite energi. Jag har upptäckt hur jag ska göra för att få mitt överenergiska monster att bli så trött att hon knappt orkar gå promenad. :p

I lördags var vi på brukshundklubben och tränade lydnad och agility.
I går likaså, då var vi dessutom inne i stan och vandrade runt, tog en långpromenad efter träningen och hon fick springa i rastgård.

Idag hade jag tänkt träna igen, skitpeppad efter att ha tittat på youtubeklipp med duktiga hundar, läst lite på internet om träning och sett filmklipp när vi tränat samt skrivit ner i ett block vad vi behöver träna på och hur det ska göras.

Vad händer? Jo, Wahidah vimsar i kopplet på väg till klubben. Vi kommer fram, leker en del, ska köra en inkallning, W får för sig att det är platsliggning som gäller istället... Leker lite mer. Provar apportering, hon släpper den eller skakar runt den. Inser att det inte kommer gå att träna idag.
Går hem, Wahidah vimsade runt mer.
Kommer hem, tar ut Zala med Wahidah på liten mini-rastningsrunda.

Sedan somnade Wahidah och vägrade röra på sig ens när jag flyttade sängen hon låg på genom halva rummet (jag var uttråkad och bestämde mig för att möblera om :angel:)


Någon timme senare vaknade hon visserligen och ville springa i rastgård, som vanligt. Men ändå.


Min hund är trött och jag tror att hon vill vila någon dag.
Jag är skitsugen på att träna. Jag skulle kunna springa ut nu mitt i natten om det var så :p


Jag vill ha en hund att träna med :angel: Någon som vill låna ut någon i 2 dagar tills Wahidah är sugen på att träna igen :D
 
Sv: Så har det hänt...

(...galen boxer finnes häääär...) :angel:
 
Sv: Så har det hänt...

Skicka hit! Boxrar är söta :love: Men.. Örebro.. har du flyttat? Bodde inte du i Norrköping eller något sådant?
 
Sv: Så har det hänt...

Jajamän, har flyttat till Örebro för plugg :). Och ja, det är tur att de är söta... :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så har det hänt...

Haha... Iof, jag skulle kunna försöka få det att gå snabbare än 5 sekunder från det att man säger "sitt" tills att hunden faktiskt satt sig ner. :p och snabbare än en halvminut för att få henne att ligga, och försöka få henne att komma ihåg att det faktiskt går att sitta bredvid och inte bara någon meter rakt framför samtidigt som hon viftar med tassen för att man är för långsam med att ge godis :angel:
Hon tycker inte att det är direkt kul med någonting som inte innebär konstant ätande, sovande på mjuka platser, bli klappad eller jaga i full fart.
 
Sv: Så har det hänt...

Aha, låter som Loka. Förstår till fullo varför inspirationen tryter... :p

Har du testat med klicker på henne? Lär henne nån riktigt onödig konst vet ja... :D Som träning för din egen del om inte annat.

Jag har lärt Loka vacker tass...! *host och harkel*
 
Sv: Så har det hänt...

Då kanske du får hålla utkik efter två salukis framöver :p En god vän till mig bor i Örebro och jag har väl lovat honom i ungefär ett år nu att jag ska komma och hälsa på när jag får tid...
Det ÄR tur att unga hundar är söta.. Jag har sagt det nästan varje dag i ett års tid. Idag upptäckte jag att hon faktiskt såg ganska vuxen ut också, när hon låg lugnt på sidan och tittade på Zala som stod bredvid henne och tittade ut genom fönstret..

Är det möjligt för en hund att gå från hemsk unghund till.. vuxen(?) över en natt? För isåfall tror jag att det är precis det som hänt med Wahidah.. (Fem spänn på att hon driver mig till vansinne imorgon igen :p)
 
Sv: Så har det hänt...

Hon är inklickad faktiskt... (Hon kommer t.o.m. springande när jag tränar Waha med klicker, bara för att hon hoppas på att själv få något gott :p)
Hon kan "sitt fint", sådär fult på baken med tassarna upp i luften :D
Men jag har inte riktigt lyckats komma på vad annat jag kan lära henne. Att lära henne vacker tass lär iof vara extremt lätt, för hon viftar med tassarna så fort hon vill något... Det hon gillar mest är när jag sätter godis i pet-flaskor eller annan behållare och hon får tänka lite för att få ut godiset, då blir hon jätteglad och kan få för sig att kasta runt flaskan trots att den är tom :p
 
Sv: Så har det hänt...

känner igen detta på min enrigiknippe;) springer lös hela dagarn och sen vill hon bara leka på kvällen. måste hända nått NU:grin: menmen en så där 4 km lång runda med inlajnsen (?) sen e hon lugn i 2 dygn:angel:
 
Sv: Så har det hänt...

Det borde inte vara det. Hon löpte första gången i december förra året, sedan i maj...
 
Sv: Så har det hänt...

Hon kan "sitt fint", sådär fult på baken med tassarna upp i luften :D
Men jag har inte riktigt lyckats komma på vad annat jag kan lära henne.

Lite användbara förslag då! :laugh:

Slå på/av lyset
Plocka upp grejer/hundleksaker och lägga dem i en back
Hämta sitt eget koppel
"Skämmas" - lägga sig ner med tassarna över nosen :D
Snurra (liggandes och/eller ståendes)

Så blir det kanske en freestylestjärna av Zala så småningom! :idea:

Jag brukar stoppa godis en kartong som jag lägger i en karton invirad i tidningspapper i en kartong osv... osv... Loka älskar att riva upp dem.
 
Sv: Så har det hänt...

Skriver upp på lapp och sätter upp på dörren :D Haha, det skulle vara något, få en 9årig salukidam till freestylestjärna!
 
Sv: Så har det hänt...

Hon tycker inte att det är direkt kul med någonting som inte innebär konstant ätande, sovande på mjuka platser, bli klappad eller jaga i full fart.

Haha, men ey det är ju en vinthund du har, vad förväntade du dig?:D;)

Det jag lärt mig om vinthundsträning är att man måste träna extremt korta pass med extra hög intensitet. Inte med alla såklart, men om man ska generalisera lite:) De tröttnar fort! De är ju sprinters både fysiskt och psykiskt, och tappar både ork och intresse fort. Sluta när hon tycker att det är urkul (kanske när ni precis börjat..).

Något som många whippar tycker är roligt är att man slungar iväg en tennisboll lååååångt så de får jaga den. Om hon kommer tillbaka med grejjer till dig utan för mycket ärevarv så kan du prova att ha det som en jackpotbelöning. Det brukar få igång de små hjärnorna:D Annars en boll på ett långt snöre som du kan kasta ut och dra omkring på marken kanske?

Har tänkt på det här med deras "moode" också... När de har bestämt sig för att inte träna går det inte osv.. Och så är det kanske till en viss del. Men jag har bestämt mig för att vill jag träna så ska jag träna. Gör det du med! Kräv det! Ge dig inte! Det betyder såklart inte att man ska vara sur eller något, utan "stör", busa och försök hetsa upp/få igång dem.

Antagligen har du redan tänkt på allt detta, men eftersom jag just kommit igång och tränat med lilla whippeten så har jag själv gått och funderat en massa:)
 
Sv: Så har det hänt...

Att börja träna med en 9årig saluki som fått gå hela livet och inte gjort "något", som dessutom inte uppskattar någon belöningsform annat än visst godis, är inte enkelt :p Att sluta när det är som roligast skulle innebära att jag ställer fram en tallrik full med korv, låter henne äta utan krav och tar bort den när hon ätit hälften :p

Unghunden är lättare. Hon kan jag belöna med ett grässtrå om det är så. (Nej, jag överdriver inte den här gången). Jag behöver inte ha något öht, det räcker med en lätt putt i sidan och ett "kom nu då!" så är hon i full fart och leker. Dessutom är hon matvrak och går att belöna med ätbara saker också. Hon är även inklickad.
Men, vissa dagar är helt enkelt dagar som inte lämpar sig för träning och då får man göra annat istället. Visst, jag skulle kunna träna, få henne att gå halvbra och sedan sluta, men kan vi inte prestera bra (för att vara oss) så ser inte jag någon mening med att träna.
 
Sv: Så har det hänt...

Salukisar är ju speciella hundar, that's for sure! jag tycker att du är tuff som tränar alls med dom.

Fortsätt att ta vara på unghundens träningsvilja redan nu, då ökar ju chanserna för att hon fortsätter så :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 665
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 023
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp