Bukefalos 28 år!

Så nervös INKASSO

Sunshine808

Trådstartare
I december råkade jag betala feb-hyra, detta fick jag och min sambo veta när det kom inkasso på jan-hyra. Jag trodde sen att jag betalade den, vi ringde till HSB de sa att januari och februari var betalda. Vi fick nya fakturor där januari var överstruket och en liten summa på februari(pga hyreshöjning). Igår fick vi hem ett brev där socialnämnden ville ha kontakt med oss, vilket gjorde mig superchockad: Jag trodde att vi hade betalat den.

Så jag ringde och pratade med HSB de kunde inte hitta betalningen efter att vi hade pratat så kom jag på att jag verkligen inte har betalat hyran. Jag ringde till inkasso och betalade den där men de hade under dagen skickat den till kronofogden. Kronofogden sa att inget händer det är bara att betala deras avgift. Det pinsamma var att jag tyckte att min sambo betalar räkningarna försent.

Vi har betalat feb och mars hyra, hur står chans är det att bostadsrättsföreningen hatar en för det här? Hur stor chans är det att man blir vräkt?
 
Sv: Så nervös INKASSO

Betalar du nu så är det ingen fara.
Betalningsanmärkning får du först om du inte betalar direkt nu till KFM
 
Sv: Så nervös INKASSO

Hur stor risken är att är att du blir vräkt - noll procent skulle jag säga. Det behöver du inte bekymra dig över.

Hur stor risken är att bostadsrättsföreningen hatar dig - tja, också ganska liten skulle jag säga. :) Jag tror att de har haft folk som krånglat mer än så.... :D

Nej snälla du.. jag tror att du lugnt kan släppa hela grejen och luta dig tillbaka.
 
Sv: Så nervös INKASSO

Lite svårt att lugna mig då jag är expert på överdrivna reaktioner :D, jag har nu pratat med HSB och de sa att det är ok men de nämnde något om den lokala styrelsen, kan de vräka oss?

Jag ska nog försöka slappna av nu ändå och överlåta att betala räkningar till min sambo.
 
Sv: Så nervös INKASSO

I december råkade jag betala feb-hyra, detta fick jag och min sambo veta när det kom inkasso på jan-hyra. Jag trodde sen att jag betalade den, vi ringde till HSB de sa att januari och februari var betalda. Vi fick nya fakturor där januari var överstruket och en liten summa på februari(pga hyreshöjning). Igår fick vi hem ett brev där socialnämnden ville ha kontakt med oss, vilket gjorde mig superchockad: Jag trodde att vi hade betalat den.

Så jag ringde och pratade med HSB de kunde inte hitta betalningen efter att vi hade pratat så kom jag på att jag verkligen inte har betalat hyran. Jag ringde till inkasso och betalade den där men de hade under dagen skickat den till kronofogden. Kronofogden sa att inget händer det är bara att betala deras avgift. Det pinsamma var att jag tyckte att min sambo betalar räkningarna försent.

Vi har betalat feb och mars hyra, hur står chans är det att bostadsrättsföreningen hatar en för det här? Hur stor chans är det att man blir vräkt?

Risken för vräkning är noll.... Men ni skulle kanske se till att ha autogiro på hyran så ni inte missar i framtiden...
 
Sv: Så nervös INKASSO

Ta det lugnt, det blev en fnurra på tråden som du nu löst.
Det enda föreningen är intresserad av är att få sina pengar och det har dem fått nu.
Det där är sånt som händer typ alla någon gång med en räkning och det är ju inte jätte svårt för föreningen att se att alla andra betalningar kommit in som dem ska och dessutom löste du det här fort och smidigt.

Det är inte en galen Putin som sitter på andra sidan utan det brukar vara vanliga snälla människor som bara vill lösa problemet :)
 
Sv: Så nervös INKASSO

Tag det lugnt.
Det händer inget alls.
Det blir bara litet trassligt.

Inte förrän ni verkligen har en skuld som är fastställd i domstol så kommer ni att få några problem.
Fram till dess så kommer ni att få upprepade möjligheter att reda ut misstaget.

Det är ingen som helst risk för vräkning.
Alls.

Inte_Ung, Hyresvärd
 
Sv: Så nervös INKASSO

Och inte ens "en galen Putin" kan ställa till det för TS i det här läget.
Det finns massor av regler kring det där så det går inte.
 
Sv: Så nervös INKASSO

Risken för vräkning är noll.... Men ni skulle kanske se till att ha autogiro på hyran så ni inte missar i framtiden...

Och jag har just bestämt mig för att avsluta alla mina autogiro.
Jag fick ett brev om att en försäkring inte var betald för att det inte hade kunnat dra det från kontot så det skulle bli dubbelt detta månadsskifte istället. Tänkte mest att det var slarvigt av mig att missa detta, tog för givet att det var som det stod i brevet. Denna gång har det inte heller dragits. Pengarna sitter kvar på kontot, ingen dragning görs. Nu har jag tittat lite nogare på förra månaden och det fanns pengar då också. Så inga mer autogiro för mig:mad:
 
Sv: Så nervös INKASSO

Och jag har just bestämt mig för att avsluta alla mina autogiro.
Jag fick ett brev om att en försäkring inte var betald för att det inte hade kunnat dra det från kontot så det skulle bli dubbelt detta månadsskifte istället. Tänkte mest att det var slarvigt av mig att missa detta, tog för givet att det var som det stod i brevet. Denna gång har det inte heller dragits. Pengarna sitter kvar på kontot, ingen dragning görs. Nu har jag tittat lite nogare på förra månaden och det fanns pengar då också. Så inga mer autogiro för mig:mad:

Det var ju tråkigt att det inte fungerat... jag har i alla år haft allt jag kan på autogiro... enda gången det inte fungerat har det berott på att jag inte haft tillräcklig täckning på kontot.....
 
Sv: Så nervös INKASSO

Jag har också haft ett par autogiron som inte funkat trots täckning. E-faktura är bättre än autogiro tycker jag, då vet jag när betalning ska göras, och att jag har gjort det. Autogirot känns som pengar man aldrig ser gå iväg heller, det bara rasslar till och försvinner.
 
Sv: Så nervös INKASSO

Jag autogiro på försäkringarna, kollar alltid att det har blivit draget.

I övrigt föredrar jag E-faktura jag med :)
 
Sv: Så nervös INKASSO

Eftersom månadsavgiften nu är betald så föreligger ingen risk att ni blir uteslutna som medlemmar. :) Det är följande som gäller:

Den som inte betalar årsavgiften riskerar att förverka och bli av med sin bostadsrätt, det vill säga både rätten att bo i lägenheten och äganderätten till bostadsrätten. det första föreningen gör, om man inte först väljer den mjuka linjen, är att skicka en uppsägning till medlemmen. Det får man tidigast göra när en vecka gått från det att avgiften skulle ha varit betald. Tillsammans med uppsägningen eller i en separat handling ska man upplysa bostadsrättshavaren om att denne har tre veckor på sig att betala avgiften. Föreningen ska också underrätta socialnämnden om sina krav.

Betalar då bostadsrättshavaren inom tre veckor är bostadsrätten räddad och föreningen kan inte göra något mer.

Endast om ni fått besked om uppsägning och därefter inte hade betalat inom tre veckor så hade ni kunnat bli uteslutna.

Är du orolig att bostadsrättsföreningens styrelse surar över det hela så skriv ett mejl till dem där du förklarar varför det blev som det blev och att du ber om ursäkt för det besvär som det har orsakat. Då slipper du åtminstone gå runt och oroa dig över att de tror att du är en person som inte tycker att det är viktigt att betala in månadsavgiften.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
867
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp