Så orolig

Tuggben

Trådstartare
Jag är så orolig att jag inte kan sova. Min dvärgschnauzervalp (9 mån) är inlagd på Blå Stjärnan med drop och smärtstillande då han under natten till idag ätit upp en halv tennisboll-leksak (plast och tyg). Han har kräkts upp en del av innehållet men troligen inte allt. Veten tror att det kan bli aktuellt med operation under natten, beroende på hur det utvecklar sig.

Hade inför valpens ankomst valpsäkrat mitt hem men det fanns inte i min värld att valpen skulle få för sig att tugga sönder och faktiskt svälja delar av en leksak :cry: framförallt inte eftersom han under sin vakna tid är välförsedd med både hundmat, godis och tuggben.

Är det nån som råkat ut för nåt liknande och vill dela med sig?
 

Bifogade filer

  • IMG_2887.JPG
    IMG_2887.JPG
    230,5 KB · Visningar: 207
Känner så för dig :heart. Det är så otäckt när man måste lämna demos veterinären.

Ascot svalde både en tennisboll och ett cykelhandtag i gummi (3 cm i diameter och ca 10 cm långt :eek: ) för två år sen. Bollen fick han i sig på dagis och man trodde han endast hade fått i sig del av bollen. När han fick i sig handtaget har vi ingen aning. Det var för sent att kräks Ascot när vi hämtade honom (vilket i efterhand nog var tur) så vi avvaktade efter inrådan av veterinär. Ascot kräktes dock tre nätter i rad och fick då upp delar av bollen. Vi var i kontakt med veterinär ubder dessa dagar och det beslutades av ta in honom för gastroskopi för att kolla hur det såg ut. Eventuell operation skulle beslutas därefter beroende på vad som upptäcktes under gastroskopi. Under gastroskopi upptäckts resterande del av tennisbollen, dvs han hade ätit upp hela bollen, samt cykelhandtaget. Vi och Ascot hade tur då veterinärerna lyckades plocka upp sakerna vi från magsäcken via strupen så någon operation behövdes inte.

Så inte riktigt samma situation som din hund. Då din hund är ganska mkt mindre än Ascot så är det nog inte möjligt att plocka upp bollen via strupen.

Jag önskar att jag kunde säga mer. Kan nämnas att Ascot återhämtade sig helt även om han hade fått en irriterad magsäck av sakerna och därför fick äta omeprazol i 2 veckor eller så - magen blev sen helt bra.
 
Finn fick i sig en strumpa (utan att vi märkte det) förra vintern och fick totalt stopp i tarmen. Främmande föremål misstänktes så klart eftersom vi märkte att det var stopp i tarmen, så han opererades akut och de tog ca 20cm tarm på honom. Han fick lite komplikationer efter operationen, de misstänkte läckage där de sytt ihop tarmarna, men det gick bra till slut. Idag är han pigg och glad, inga problem med magen :) Han var ganska pigg när vi åkte in, så opererande veterinär trodde aldrig att tarmen var i så väldigt dåligt skick som den visade sig vara vid operation... men det gick bra ändå!

hoppas det går bra med din hund!
 
Glädjande besked! Blå stjärnan har haft honom inne över natten. De har tagit röntgenbilder ett par ggr under natten och sett att stoppet i tarmen sakta men säkert rört på sig. Han har fått igång bajsandet och när vi hämtade honom vid lunchtid idag så var blockaget borta. Ingen operation har således varit nödvändig :bow:

Han är nästan oförskämt pigg nu och äter med god aptit. Däremot blir han satt på veterinärfoder en vecka framåt. 4 måltider per dag enligt ett schema.

Själv är jag oerhört tacksam för att det inte blev värre. Främst emotionellt men även finansiellt. Vi fick en kostnadsuppskattning när vi la in honom. 60 000:- O_o nu slutade det istället på 13 000:- varav försäkringsbolaget tar 75% av kostnaden.

Bild på blockaget
 

Bifogade filer

  • Skärmavbild 2020-05-17 kl. 17.10.25.png
    Skärmavbild 2020-05-17 kl. 17.10.25.png
    89 KB · Visningar: 155
Det är väldigt vanligt att unga hundar tuggar i sig allt möjligt men deras egna leksaker är ändå det vanligaste.
Så ge honom absolut inga leksaker utan att ha honom under uppsikt.
Skönt att det gick att lösa utan operation!
 
Glädjande besked! Blå stjärnan har haft honom inne över natten. De har tagit röntgenbilder ett par ggr under natten och sett att stoppet i tarmen sakta men säkert rört på sig. Han har fått igång bajsandet och när vi hämtade honom vid lunchtid idag så var blockaget borta. Ingen operation har således varit nödvändig :bow:

Han är nästan oförskämt pigg nu och äter med god aptit. Däremot blir han satt på veterinärfoder en vecka framåt. 4 måltider per dag enligt ett schema.

Själv är jag oerhört tacksam för att det inte blev värre. Främst emotionellt men även finansiellt. Vi fick en kostnadsuppskattning när vi la in honom. 60 000:- O_o nu slutade det istället på 13 000:- varav försäkringsbolaget tar 75% av kostnaden.

Bild på blockaget


Så skönt att allt gått bra!
Ja min hund tuggade i sig en liknade leksak. Men en gäst såg till att plocka ut alla delarna snabbt innan hunden hann svälja. Blev inga mer sådana leksaker. Det är nog 10 år sedan.
 
Det är väldigt vanligt att unga hundar tuggar i sig allt möjligt men deras egna leksaker är ändå det vanligaste.
Så ge honom absolut inga leksaker utan att ha honom under uppsikt.
Skönt att det gick att lösa utan operation!
Nej - från och med nu finns leksaker bara framme när vi är med i samma rum. Nattetid ligger dem nu mera i en hundsäker låda.
 
Skönt att det gick bra! :)

Min veterinär berättade om en hund hon hade fått in med en främmande kropp för många år sedan, där blev de tvungna att operera. När hon visade upp herrkalsongerna som de hittade i hundens mage för ägarna så visade det sig att det var inte husses kalsonger... :o
 
Skönt att det gick bra! :)

Min veterinär berättade om en hund hon hade fått in med en främmande kropp för många år sedan, där blev de tvungna att operera. När hon visade upp herrkalsongerna som de hittade i hundens mage för ägarna så visade det sig att det var inte husses kalsonger... :o
Ops :o:D
 
Skönt att det gick bra! :)

Min veterinär berättade om en hund hon hade fått in med en främmande kropp för många år sedan, där blev de tvungna att operera. När hon visade upp herrkalsongerna som de hittade i hundens mage för ägarna så visade det sig att det var inte husses kalsonger... :o

Åh gud, nu skrattade jag högt. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp