Bukefalos 28 år!

Såå svårt att välja stall

godishanna

Trådstartare
Varför ska det vara såå svårt att välja stall till pållen?
Vi har flyttat och det är nu en bra bit till mitt gamla stall (där jag haft pållen i tio år och trivits jättebra) det håller inte att ligga och köra längre. Har kollat på fyra stall i närheten (mellan 4 och 15 km härifrån) och alla är bra men har för och nackdelar. Efter mycket funderande står det mellan det närmsta stallet och ett 8 km iväg. Medan allt stämmer på det närmsta utom att hagarna är små och leriga har det andra fina hagar, bete hemma och egentligen fler fördelar utom avståndet. Men kemin stämde sådär med hon som har det, hon var trevlig men ja nåt... Dessutom verkar chansen till ridsällskap vara sämre än det första plus att de går själva i hagarna. Frågan är ju nere i vad som är viktigast för mig och hästen. Avstånd, hagar, ridvägar, belyst paddock, stallmiljö osv. Såå svårt att välja... Vad hade ni tänkt på i första hand?
 
Sv: Såå svårt att välja stall

På mig själv och vad jag behöver för att kunna ge hästen all tid och kärlek den behöver dvs:

Lagom avstånd
TREVLIG miljö så att man känner sig hemma och vill vara där ofta och länge!
Ridhus, toalett, trygga ridvägar & en bra skötselmiljö med bra förvaring och gärna ett fikarum eller liknande så att man kan umgås.


Små hagar tycker jag kan uppvägas av att man istället kanske vill åka till hästen 2 ggr om dagen och motionera än att det är enorma ytor och så vill man aldrig vara där! :)
 
Sv: Såå svårt att välja stall

För min del låter spontant det närmsta som det jag hade valt. Ska man tillbringa mycket tid i stallet känns det superviktigt att klicka med människorna där. Med möjlighet till ridsällskap kanske man kommer ut ofta så hästen får se annat än leriga hagar och när man inte gör det sä kan man i alla fall bättra på hagarna med lite pyssel och hagsällskap, sällskapet känns liksom viktigare än storleken på hagen även om det optimala såklart är både och (men det är ju svårt att få ibland :p )
 
Sv: Såå svårt att välja stall

En av de viktigaste bitarna för mig är helt klart att man klickar med människorna som redan står i stallet, och kanske framför allt med stallägaren. Om man gör det tar jag hellre "omaket" att köra/åka lite längre för att ta mig till stallet, än att stå i ett stall nära hemmet och vantrivas. Man ska trots allt tillbringa ganska mycket tid där, och det är viktigt att man trivs.

Jag hade personligen tyckt att det var skönt om min häst hade fått en egen hage, men nu är min häst ganska elak mot andra hästar och det är ett problem när hon "måste" gå med en häst som hon verkligen inte tycker om. Jag hade väl dock inte resonerat så om jag hade haft en sällskapssjuk häst.

Ridsällskap kan vara viktigt. Jag har alltid ridit ensam, och aldrig stört mig på att jag gör det, men nu när jag sitter på en fyraåring och är helt utelämnad åt mig själv hade det varit ett stort plus om någon annan hade ridit i mitt stall. Jag är hur nöjd som helst med det mesta i mitt stall, så de enda direkt negativa sakerna jag kan komma på är just att det inte finns ridsällskap och att min häst tvingas ihop med en annan häst som hon inte trivs med. Men nu är det ju ganska speciellt eftersom jag har en unghäst, hade hon varit ett par år äldre och van vid att ridas ut ensam hade jag inte resonerat på samma sätt gällande bristen på sällskap.
 
Sv: Såå svårt att välja stall

Hej!

För mig som haft 2 hästar som inte kunnat gå i lera (den första pga allvarlig mugg och komplikationer på det och den nuvarande pga envis hålvägg som vägrar läka) så kommer lerfria hagar väldigt högt upp.

Men efter att ha flyttat runt i lite olika stall har jag också lärt mig att en vettig stallägare som går att prata och diskutera med, är extremt viktigt.

Ridvägar, ridbana och helt någon typ av toa är också viktigt.

Närhet har jag helt gett upp, det verkar inte finnas något stall i min direkta närhet som har hästarna ute mer än 8 timmar, så nu står pållan 1 mil hemifrån mig. Hade jag haft bil hade det tagit ca 10 min att köra, nu tar det 1 timme att åka dit.

För mig är det viktigast med torra hagar, möjlighet att ha hästen i egen hage (mycket lågrangad), ingen fri tillgång och sen såklart, bra stallägare, vettiga ridvägar, ridbana etc etc.

/Lavinia, som vet precis hur svårt det är med stallplats.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 850
Senast: Cilla
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 520
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Om ni hade dessa två stall att välja på vilket skulle ni välja och varför? Stall 1 16 km till stallet, genom stan. Kollektivstall...
Svar
14
· Visningar
1 149
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 437
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp