Bukefalos 28 år!

Vilken stall skulle ni välja?

Suskiv

Trådstartare
Om ni hade dessa två stall att välja på vilket skulle ni välja och varför?

Stall 1
16 km till stallet, genom stan.
Kollektivstall med intag 1 ggr i veckan och helgjour var femte vecka.
Bra box, halvtasikga vinterhagar, helt ok sommarhagar.
Belyst paddock
Bra ridvägar
Trevligt folk
Hästen får gå ensam i hagen
Fodring 3 ggr per dag på marken/boxgolvet.

Stall 2
7,7 km till stallet, landsväg.
kollektivstall där man själv väljer vilka pass man kan ta.
Lösdrift utan tillgång till box. Bra hagar, helt ok ligghall
Granngården har paddock och ridhus finns nån km bort.
Bra ridvägar
Trevligt folk (de jag träffat)
Hästen får sällskap i hagen
Fodring 2 ggr/dag i slowfeeding nät.

Hade stall 2 haft tillgång till box och inte fodrat med slowfeedingnät så hade valet varit klockrent. Jag gillar inte att man fodrar i nät och jag vet inte om hästen funkar på lösdrift. Samtidigt så är 1,6 mil enkel resa långt att åka dagligen (på helgen 2-3 ggr dag).
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Aldrig i hela mitt liv att jag valt stall ett. Dåliga hagar, ensam, tre ynka fodringar och långt.
Tycker inte två är verkar så käckt det heller men av två dåliga skulle jag välja det minst dåliga.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Svårt! Men jag håller med de övriga jag hade inte ikunnat välja stall 1 med tanke på att de går ensama i hagen och får mat för sällan. De är ju ändå hästens hem man väljer! Å andra sidan skulle inte min häst kunna gå på lösdrift...
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Jag hade valt stall 2. För mig är lösdrift det bästa, och jag fodrar i nät. Det beror ju på häst, men vad är det som gör att du inte gillar det? Jag tycker att 2 verkar bättre för både människa och häst :)
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Jag hade aldrig ställt min häst ensam i en hage om det inte var en sjukhage. Det är han alldeles för social för att klara. Så för min del låter stall 2 som det enda möjliga alternativet.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Jag skulle ha valt lösdriften alla gånger. Men trodde det var lag på att det ska finnas en box per X antal hästar som går på lösdrift? Har skummat igenom Jordbruksverkets hemsida men hittar ingenting om det. Det enda jag finner är: "1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall."
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Jag hade valt stall 2. För mig är lösdrift det bästa, och jag fodrar i nät. Det beror ju på häst, men vad är det som gör att du inte gillar det? Jag tycker att 2 verkar bättre för både människa och häst :)

Ätställningen där de står och rycker i nätet med huvudet lätt höjt och drar då ut mot sidan. Inte ett dugg naturligt och kan ge smärta och spänningar i nacken. Sen sliter det på tänderna.

Är väl ok om de tex fick ett mål i nät och resten på marken, men nu kommer ju allt foder komma i nät i såfall och jag tror inte det är bra att stå och rycka i ett nät 24/7.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

kl

Kan ju berätta att min häst just nu står i stall ett och det funkar inte. Hon hittar på bus i hagen pga att hon är uttråkad. Hon slår med frambenen, plockar bort grindtrådar och så. Jag som människa trivs förutom att resorna är slitsamma. Att det blev det stallet från första början berodde på att jag akut behövde ett stall och det här var närmaste lediga jag kunde hitta på kort varsel (nej man ska inte spontanköpa en häst).

Jag blev erbjuden stall två och var lite tveksam, men har tackat ja så om två månader flyttar hästen. Det finns boxar, men inte så att hästen kan stallas upp utan det finns två nödboxar på nu fyra, sen fem hästar för tex sjukdom.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Jag hade inte valt något utav stallen utan letat vidare. Jag vill ha box, kompisar i hagen och fodring minst 4 ggr om dagen.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Nu är min häst lite udda, i och med att hon har problem med att gå tillsammans med andra hästar, så för henne skulle det inte göra något att gå ensam i hagen, eller bara tillsammans med en annan häst, det skulle passa henne bättre än som nu när hon blir "påtvingad" många hästar som hon absolut inte gillar. Men hon har alltid varit lite egen, och jag är egentligen alldeles för rädd om henne för att vilja ha henne med andra hästar (för jag vet att hon kommer slåss om det inte passar henne). Men hade jag haft en häst som är mer "normal" och gillar sällskap hade jag liksom de andra varit tveksam till det där med att de går själva.

Min häst fixar inte lösdrift. Jag har provat i ett halvår. Hon blev smällfet. Så det går definitivt bort för min del, men det kanske hade varit annorlunda med det där nätet, vi hade fri tillgång med bale stående i hagen. Jag är också rädd för vad som händer ifall hästen av någon anledning måste stå på box, och där inte finns någon? I mitt fall hade det löst sig ändå, i och med att jag hade en häst till som stod på box (det fanns bara en boxplats ledig när vi flyttade in, så lösningen blev att unghästen fick gå på lösdrift tills en häst flyttade), och hade olyckan varit framme hade vi bara bytt på dem. Men jag antar att de där nödboxarna är till för sjukdom/skada? En annan grej med lösdrift, finns det möjlighet att kunna binda upp hästen vid veterinär- och hovslagarbesök? Jag vet hovslagare som vägrar sko om inte hästen står uppbunden på ett stallgolv, och på vissa lösdrifter finns inte den möjligheten.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Jag hade valt stall 1. Hade aldrig någonsin velat ha häst på en lösdrift där man inte kan ta in dem i box.
 
Sv: Vilken stall skulle ni välja?

Men stall 2 måste ju ha någon möjlighet att ställa hästen ifred inomhus?? Det är lag, även om det inte måste vara en permanent vanlig box.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 057
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 989
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp