Välja stall (och vinterhage) till mugghäst

tapeten

Trådstartare
Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla!

Köpte häst i höstas och inser att jag valt fel stall och för både hästens och min skull måste byta. Men jag har kört fast i vad jag egentligen ska leta efter för egenskaper hos mitt nya stall, framför allt är det vinterhagarna som ger mig gråa hår.

Problemet med nuvarande stall är att det är alldeles för kort utevistelse (de kommer in när det är mörkt), samt den sammanlagda kombinationen av stor och fin men LERIG höst-vinter-vår-hage, avsaknad av annat alternativ än frimärksstor grusad sjuk/minirasthage om hästen ska stå torr om benen samt att det saknas möjlighet att spola av hästen så fort det blir minusgrader.

Stallet har lite andra nackdelar också, men även en hel del fördelar. Men de ovan angivna anledningarna gör att jag för både hästens och min skull anser att vi måste flytta.

Flytt-anledning nr 1 är utetiderna, det blir alltså ett absolut krav med längre utevistelse året om på nästa stall.

("Varför valde du då detta stallet till att börja med?", undrar ni säkert. Idiotiskt nybörjarmisstag från min sida: jag kollade på stallet i sensomras, frågade hur länge hästarna gick ute och fick svaret "Till klockan åtta." Vilket ju var sant DÅ! Jag tyckte det lät bra och frågade inte vidare, utan fattade att insläppstiderna följde ljuset först när vi var inflyttade.)

Flytt-anledning nr 2 är den leriga hagen, eller kanske snarare brist på vettigt alternativ till lerig hage på nuvarande stall. Har kämpat med (mot) en rejäl släng av mugg senaste månaden och hästen står nu på veterinärens inrådan på torrt underlag tills muggen har läkt ut. Detta innebär alltså att hon står i en liten liten grushage utan möjlighet att röra sig ordentligt. Vilket hon absolut inte trivs med. Får ont i magen bara jag tänker på det. :( Men jag får kortslutning i hjärnan när jag försöker komma på vad jag ska leta efter för vinterhage i nästa stall, och hur jag ska prioritera. Optimalt är ju en stor och varierad hage med sällskap även på vintern. Men häromkring innebär det nästan uteslutande att det vid någon tid på året blir lerigt. Är det då för en mugghäst bättre att gå i en mindre hage av typ paddockstorlek än att gå i stor men lerig hage? Är det värre eller bättre att gå ensam i en torr paddock-hage än med sällskap i en stor lerhage? Ska jag nöja mig med ett stall som BARA har tråkiga en-häst-i-varje-grusfyrkant-hage som vinterhage eller ska jag försöka hitta ett ställe som både har stor flock-vinterhage OCH vettigt torrt alternativ om muggen kommer tillbaka? Jag misstänker dock att det inte kryllar av sådana stall häromkring, särskilt inte om man kombinerar det med kravet på långa utetider... Vad är det minst dåliga alternativet?
 
Din häst har kanske inte fått mugg pga leran, däremot är det svårt att få det att läka när de går i lera (mugg kommer oftast från obalans i magen/alt litet sår där bakterier får fäste).

Men mitt tips är att åka runt och titta. Klart det finns de som har bra hagar av bättre storlek, det börjar uppmärksammas och satsas lite pengar på lerfria hagar.
 
Hej!

Stallet jag står i (dit jag flyttade tillbaka för några år sen) byggde en hage på en höjd till min tjej när hon inte fick gå i lera. Vid ingången blev det lerigt en period, då köptes det in grus som jag fick skyffla in själv. Det har hållt sig jättebra. Fina pållans hage är inte alls särskilt stor, men leran går aldrig över mer än halva hovarna. Jag sköter hagen pedantiskt - ger mat på olika ställen, delar av den så delar får vila och mockar den dagligen. Jag har en del som vatten inte kan rinna av (en grop), men den delen är avstängd så länge det är lerigt/blött ute.

Så mitt tips är dels att kolla att det går vettigt antal hästar i hagen och dels att kolla vad det faktiskt är för underlag och lutning i hagen. Ingången bör ligga högt och helst vara dränerad (eller åtminstone grusad). Sen bör resten av hagen också ligga hyffsat högt över marken, min kuperade minihage håller betydligt bättre än samtliga andra (betydligt större) lerhagar.

/Lavinia, som inte kompromissar om lera, min tjej har alldeles för lätt att trampa av sig skor och skada sig.
 
Tack för tankar och input!

Har tänkt och kommit på att man kan formulera om mitt problem såhär:

1) Hur ska jag hitta ett stall som uppfyller kriterierna: a) lång utevistelse b) stor hage c) sällskap i hagen d) [möjlighet att vid behov stå på] torrt underlag [utan att därmed behöva ställa hästen i hage motsvarande sjukhage-storlek]? Egentligen är ju detta bara en gnällfråga, svaret är förstås leta leta leta. :)

och

2) OM jag inte hittar ett ställe som perfekt motsvarar mina önskemål/krav/mugghästens behov --> Vad av a), b), c) och d) är vettigast att kompromissa bort?

@lady_vip Yes, orsaken kan ju variera. Hästen hade mugg redan när den kom till mig i höstas, det värsta "anfallet" kom sedan i en period som sammanföll med lervälling i hagen och obalanserad mage. Oavsett vilket är det ju dock som du säger en fördel med torrt underlag om muggen väl brutit ut...

@Lavinia Fiffigt att kunna bygga en egen hage! Häromkring verkar det hyfsat vanligt med grusade områden vid ingång och foderplatser i hagarna, men det hjälper ju inte om resten av hagen är ett gyttjebad. Hade varit bra om man kunde förklara för hästen att bara gå där det är torrt.

Jag håller förstås tummarna för att slippa mugg i framtiden men med tanke på vilket j*vla besvär det har varit den här hösten (både för hästen som haft ont av det och för mig som har försökt sköta om det) vill jag gardera mig och hitta ett stall som erbjuder en godtagbar torr-om-benen-lösning OM det kommer igen.
 
Hej!

Visst är det dumt att hästarna inte vet sitt eget bästa??

Jag har verkligen jättetur med mina stallägare, de vill alltid göra det bästa för hästarna och är man som jag villig att lägga lite arbete blir det jättebra.

Jag har, som sagt, prioriterat bort stor hage. Vi har 3 hyffsat stora hagar, men min går i en mindre, mer kuperad, där det helt enkelt inte blir lika mycket lera. Hon har fått gå själv, men det är mest pga hennes extrema ranglåghet, nu har jag hittat ett sällskap som iaf inte jagar henne. Så jag har prioriterat torrare hage och mindre sällskap (fast hon trivs inte i stora sällskap så hon är nog nöjdast såhär ändå).

/Lavinia
Tack för tankar och input!

Har tänkt och kommit på att man kan formulera om mitt problem såhär:

1) Hur ska jag hitta ett stall som uppfyller kriterierna: a) lång utevistelse b) stor hage c) sällskap i hagen d) [möjlighet att vid behov stå på] torrt underlag [utan att därmed behöva ställa hästen i hage motsvarande sjukhage-storlek]? Egentligen är ju detta bara en gnällfråga, svaret är förstås leta leta leta. :)

och

2) OM jag inte hittar ett ställe som perfekt motsvarar mina önskemål/krav/mugghästens behov --> Vad av a), b), c) och d) är vettigast att kompromissa bort?

@lady_vip Yes, orsaken kan ju variera. Hästen hade mugg redan när den kom till mig i höstas, det värsta "anfallet" kom sedan i en period som sammanföll med lervälling i hagen och obalanserad mage. Oavsett vilket är det ju dock som du säger en fördel med torrt underlag om muggen väl brutit ut...

@Lavinia Fiffigt att kunna bygga en egen hage! Häromkring verkar det hyfsat vanligt med grusade områden vid ingång och foderplatser i hagarna, men det hjälper ju inte om resten av hagen är ett gyttjebad. Hade varit bra om man kunde förklara för hästen att bara gå där det är torrt.

Jag håller förstås tummarna för att slippa mugg i framtiden men med tanke på vilket j*vla besvär det har varit den här hösten (både för hästen som haft ont av det och för mig som har försökt sköta om det) vill jag gardera mig och hitta ett stall som erbjuder en godtagbar torr-om-benen-lösning OM det kommer igen.
 
Säger som @lady_vip problemet är nog troligtvis att din häst redan har mugg de får inte mugg per automatik pga lera alls och "mugghäst" är ingen riktig diagnos även om tex hästar med extremt mycket hovskägg har tendens att kunna få det pga att bakterier frodas när benen aldrig blir riktigt torra osv... Men i grunden är mugg ett samlingsnamn och problematiken är i grunden oftast en obalans i tarmen (vilket de iof kan få om hagen är totalt lerig och de går och drar i sig skit/äter från backen i leran) ... I vissa fall uppkommer mugg från jordbakterier som finns i vissa marker även om det är helt torrt . Finns ett "slö-samlingsnamn " som används ibland på även det - "sommarmugg" ...

Det viktiga tycker jag är att stallet du väljer har torra grusade sjukhagar vid behov. Det måste finnas annars blir det totalt ohållbart om hästar skadar sig eller får någon sårskada den leriga tiden på året.
I övrigt så skulle jag välja ett ställe där hagarna är såna att även med mycket lera vid grindarna så finns det mark i hagarna som inte blir så leriga att hästarna inte kommer undan att stå i lera . Detta finns även nämnt i djurskyddslagen ...
 
@mackan Yes, torra sjukhagar är ett måste oavsett hur övriga hagar ser ut. Kan ju vara av i princip vilken anledning som helst som man måste ställa hästen i sådan hage. Och det verkar också vara hyfsat standard bland stallen häromkring att erbjuda vettiga sjukhagar.

Svårare dock att hitta stall som BÅDE har en större vinterhage (där man kanske får acceptera att det är lerigt här och var om det finns torrare partier och hårdgjorda ytor där de står och äter) OCH ett torrt alternativ som ändå inte är så litet att det bara är en sjukruta. För det känns så dumt att som det är nu ha hästen i sjukhage (stor som tre boxar kanske, mitt ögonmått är kasst) när hon inte har några restriktioner för rörelse. Men det kanske är önsketänkande från min sida att folk planerar sina marker på det sättet... Har läst på lite och insett att jag bor i ett område som totalt domineras av lerjord, det försämrar ju oddsen något också.

Angående muggens orsak visste jag inte att det oftast är obalans i tarmen som är orsak. De veterinärer jag har varit i kontakt med har talat om lera och inte mage. Har du några länkar till vidare läsning om detta får du gärna dela med dig. (Frågar för att jag vill veta mer, inte för att vara kaxig!)

Slutligen: jag hittade inget i djurskyddslagen om detta (men kan ha missat pga sökte bara lite snabbt) – vet du exakt vilken paragraf du syftar på? Frågar återigen inte för att vara tyken utan för att jag är intresserad. :) I Jordbruksverkets föreskrifter för hästhållning ("Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning", DFS 2007:6) hittade jag däremot ett par paragrafer som är aktuella, här följer lite hobby-lag-exegetik:

5 kap. 1 §: "Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter." – Detta är alltså huvudregeln, varifrån undantag godtas om det beror på skada, resa, väder, rovdjursangrepp m.m. Vad gäller just frågan om lera, anges som godtagbart undantag i samma paragraf punkt 4 "om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas". Jag föreslår som rimlig tolkning att det är ok att hålla hästen i en liten (= mindre än att den fritt kan röra sig i sina naturliga gångarter) hage på grund av lera, om leran inte har kunnat förebyggas. Så blir det då en tolkningsfråga vad som är möjligt att förebygga och inte. I motiven till föreskrifterna står "plötslig halka" som exempel, men ingenting om lera.

Det finns i föreskrifterna eller motiven inga exakta minimimått för hur liten en hage ska vara för att den ska anses uppfylla kraven på att hästen ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter. I motivtexten nämns att det i Danmark diskuterats 300 kvm som minsta yta för en häst av halvblodstyp, och att samma yta i Tyskland rekommenderas som minimum för tre hästar – men kommenteras med att "dessa areor är att betrakta som små".

5 kap. 5 §: "Markytor som är hårt belastade av hästarna ska vara dränerade eller naturligt ha motsvarande egenskaper." – Det står ju inget exakt om hur mycket eller lite lera som är okej, men det är ju ingen tvekan om att det inte ska vara lerigt.

5 kap. 6 §: "[---] Uppenbart riskabla områden ska avgränsas så att de blir oåtkomliga för hästarna." I motiven till föreskrifterna nämns sankmark som exempel på uppenbart riskabelt område. Vet dock inte vad som krävs för att en mark ska kategoriseras som sankmark, kanske är det betydligt värre än en rejält lerig hage?


Känns dock rätt avlägset att det skulle funka att komma viftande med lagtext och få igenom ändringar i rutiner och hagskötsel/-användning/-planering där jag står nu...
 
Din häst har kanske inte fått mugg pga leran, däremot är det svårt att få det att läka när de går i lera (mugg kommer oftast från obalans i magen/alt litet sår där bakterier får fäste).

Men mitt tips är att åka runt och titta. Klart det finns de som har bra hagar av bättre storlek, det börjar uppmärksammas och satsas lite pengar på lerfria hagar.
Just ja, hade man fått mugg av lera hade min haft mugg upp till öronen. Jag blötte inte heller utan borstade när det torkat. En del hästar får mugg på sommarbete utan lera så vad är orsaken egentligen?
 
Just ja, hade man fått mugg av lera hade min haft mugg upp till öronen. Jag blötte inte heller utan borstade när det torkat. En del hästar får mugg på sommarbete utan lera så vad är orsaken egentligen?
Massa olika. Fotosensiblitet av olika grad är tror jag är ganska vanligt, egentligen. Svamp, skabb, dåligt immunförsvar, foderbyten, opassande foder etc.
 
Sorry om jag skriver det uppenbara, men alltså, vad gäller häst + mugg + lera, kan man alltså tänka så här:

Lera + häst = leder nödvändigtvis inte till mugg
Lera + häst = KAN leda till mugg
Mugg + häst + lera = en dålig kombination, eftersom leran försvårar läkningen av muggen oavsett muggens orsak

?
 
@lady_vip Men fotosensibilitet torde inte vara den vanligaste orsaken under den tid på året då de flesta hästar som får mugg (väl?) får mugg? Alltså på höst/vinter?
 
@lady_vip Men fotosensibilitet torde inte vara den vanligaste orsaken under den tid på året då de flesta hästar som får mugg (väl?) får mugg? Alltså på höst/vinter?
På min har det kunnat komma små, nästan inte märkbara, krustor på sensommaren, sen i samband med foderbytet på hösten har det eskalerat.
 
På min har det kunnat komma små, nästan inte märkbara, krustor på sensommaren, sen i samband med foderbytet på hösten har det eskalerat.

Låter ju som på min då. Och framför allt på vita ben?

Tänk om det fanns någon stövel man kunde trä på dem.
 
Låter ju som på min då. Och framför allt på vita ben?

Tänk om det fanns någon stövel man kunde trä på dem.
Det finns. Jag har från Equilibrium och HW har solskydd till sommaren.

Ang vita ben så är min skäck med mestadels vitt, så hon har bara vita ben, och visst är vitt känsligare.
 
@tapeten sorry faktiskt ska det stå "ofta" inte oftasT !

Som sagt - mugg är ett samlingsnamn för bakteriella sår och krustor
på nedre benen och har många orsaker precis som jag och väldigt många klokt skrivit om i tråden . Lera i sak är inte orsaken att det uppkommer, men däremot som många kloka redan skrivit så är lera och fukt en aspekt som gör det väldigt svårt att läka /få bukt med när muggen redan är ett faktum . Bakterierna som redan fått fäste frodas i fukt .

Det är därför det är viktigt att veterinärerna tar odling för att se precis vilken bakterie det handlar om innan de skriver ut antibiotika tex, vilket förr var mer standard att man gjorde vid större fall av mugg .

Nä länkar osv använder jag inte som bevisbibliotek för att backa upp mig själv så har inget sånt redo att presentera dig - men du hittar säkert massor själv eller
så enklast frågar du veterinärerna :)
 
Senast ändrad:
Tillägg :
Många tror att det är leran och hjälper att tex då spola - men vattnet innebär lika mycket fukt det med - svår mugg måste man torka ett avspolat ben minutiöst - gärna rent av med typ hårtork innan man tex smörjer på behandlande salva osv . Annars stänger man in fukten igen och bakterierna håller sig lättare kvar trots medicinering ...
 
@mackan Åh jag frågade på inga sätt om bevisbank, är bara vetgirig av mig men en smula lat och tar därför tillfällen i akt att få artiklar o dyl serverat istället för att leta själv. ;)

Köpte faktiskt en hårtork till hästen, har som pågående projekt att vänja in henne vid den. Den var oerhört läskig tyckte hon, kom till bogen ungefär första gången med hjälp av stor portion lugn och ett knippe morötter.

@lady_vip stövlar som skyddar mot lera/väta alltså?! I så fall måste jag kolla upp detta (parallellt med att leta efter bättre hagar förstås).
 
@tapeten nej det förstod jag :) jag är lika lat i det att jag aldrig skulle spendera tid på att leta upp källor åt ngn :p Det får de göra själva ;) :) Däremot postar jag inga åsikter eller veterinära förkunnanden jag inte är säker på att jag kan stå för :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 349
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp