nyttnick
Trådstartare
Jag har en Saab 9-3 som jag försöker sälja. Första spekulanten kom idag, var nöjd med allt utom när han öppnade oljelocket i motorn. Nu var han nyligen hitflyttad amerikan, och facktermer på engelska avseende bilmotorer är inte min grej, men han öppnade motorn och skruvade av oljelocket. Sen sa han att det kommer ut luft där och att det inte borde göra det. Om jag förstod det rätt. Han sa att han inte ville köpa en bil där motorn kunde "blow up" och det köper jag ju såklart, men jag fattar inte vad problemet är. Och verkstaden öppnar först på måndag.
Jag vill ju inte heller sälja en bil där motorn havererar helt, även om jag innan han var där gladeligen hade sålt den utan att blinka.
Jag kan inget om bilar, så jag brukar överlämna riskbedömningen till verkstad och bilbesiktning, så attt komma på tanken på att öppna ett oljelock och känna om det blåser när motorn är igång är inget jag någonsin förstått att man borde göra.
Vad är det för fel på bilen och hur illa är det?
Den är från 2007, har gått 28.000 mil och jag hoppas på att få 15.000kr för den, så det är inget lyxåk. Men den går bra i övrigt, startar alltid. Men borde jag skrota den i stället?
Jag vill ju inte heller sälja en bil där motorn havererar helt, även om jag innan han var där gladeligen hade sålt den utan att blinka.
Jag kan inget om bilar, så jag brukar överlämna riskbedömningen till verkstad och bilbesiktning, så attt komma på tanken på att öppna ett oljelock och känna om det blåser när motorn är igång är inget jag någonsin förstått att man borde göra.
Vad är det för fel på bilen och hur illa är det?
Den är från 2007, har gått 28.000 mil och jag hoppas på att få 15.000kr för den, så det är inget lyxåk. Men den går bra i övrigt, startar alltid. Men borde jag skrota den i stället?