Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Gammal tråd som poppat upp igen. Kul. 3 av mitt stos 5 föl är sabino. Roligt att dom forskar om anlaget. Tala gärna om vad dom kommer fram till.
 
Vet ett sto efter Maraton-Ganesco som har bukfläck, hon har oxå bläs o strumpor.
 
Jag som trodde att min pålle bara var fux....Skriver de ut sabino i hästpass etc. Min valack står som fux o han har fyra vita ben, vit underläpp o en stor vit blaffa på magen o seddutom ytterligare en liten vit prick.
Han är efter Granith-Rex-Hartung. Har nog sett någon annan Granith avkomma med fläck...eller om det kommer från Hartung (se inlägg ovan).

Kastar ut en annan fråga. Heter det något när en fux har fläckar i en "annan" fuxfärg?. Hans mamma har ett avgränsat fält av ljusare fuxfärg på ett av benen.
Gott nytt år på er!
 
Han ÄR fux, och sabino är ju ingen färg.. därför skrivs det inte ut i passet, endast alla tecken han har.

Detta med fläcken på mammans ben är ju lustigt, det bör väl noteras i passet.. men vad det kallas vet jag inte, har aldrig sett nåt sånt :confused:

Gott Nytt År! :)
 
Jag tror vi kan misstänka att även Cortez har sabino-anlaget.
Nu är jag ju helt novis på färger, men kan konstatera att min 4-åring är sabino (4 vita ben varav 2 rinnande strumpor, vit bred bläs + vit underläpp och en vit fläck på na arbogen.

Hon är e.Chess ue.Electro

Eftersom det i två inlägg i denna tråd nämn om sabino-avkommor efter just Cortez så tycker jag det verkar 'mistänkt' :D
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

kl..

Jag har sett ett par inlägg där Vagabond nämnts, och har ett sto med Vagabond i stammen som har gett en avkomma med bukfläck.
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Jag har en liten fråga...:idea:
Vilka är kreterierna för att dom ska vara en sambino??
Hra läst lite om att dom ska ha bukfläckar, "taggiga" strumpor, bläs och vit underläpp?
Måste dom uppfylla alla dom kreterierna eller bara några?
Jag har nämligen fått en bebis i år och han stämer in lite grann..
Han har dock bara en stjärn, men har vit underläpp (vilket jag tycker är märkligt) och så har han tre "taggiga" strumpor?
Hans mamma har stjärn, en taggig strumpa och så är han efter Feliciano som har bläs och strumpor, Ue: Cortez-Ceylon- Furidant.
Är det någon som vet om han kan vara sambino "minimal" eller om det är någon av hingstarna som är det?
Tacksam för svar!;)
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Inte alls omöjligt att det är en minimal sabino.
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Jag har fött upp en Feliciano - Ceylon men mycket vitt undan ett sto med liten vit taggig stjärn, två vita taggiga kotor med svarta fläckar i, och vita strån på överläppen. Ceylon ger anlaget och mitt stos mamma hade en uppåtrinnande helstrumpa.

Hans fläckiga mule
Bild.jpg


Hela han
061229.jpg
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Oj, vad lik han är min e Feliciano!! Samma bruna färg, söt uppsyn i huvudet och samma taggiga strumpor, min har dock bara strumpor bak och en taggig kota fram
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Vad är det på mödernet?

De hingstar som är vanligast i svenska stammar att föra anlaget vidare är Ceylon och Ganesco.

Jag har aldrig hört talas som en avkomma till Fille med bukfläckar, däremot många som sett ut som min lille, d v s pappa upp i dagen:)
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Felicianos halvbror, Chess tycks också lämna anlaget:
3123523.jpg

En nyfiken fråga... alla dessa hingstar i tråden, är alla sabino, eller kan en och annan vara overo? Någon som har en aning?
(Hästen på bilden ser ju absolut ut som en sabino, med stickelhår och allt, men jag tänkte på dom andra?) :)
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

**KL**
Alcatraz kan lämna en hel del vitt, jag vet inte om han är nämnd, men jag tror att någon avkomma blivit sabino.
U
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

oj det var ju massor av vitt på den, hur är det, räcker det att sabino kommer från den ene föräldern? Kan mitt helbruna sto med släktingar som är diskret tecknade få en avkomma som är sabino?
U
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Hm... Tror det är lite som med skimmel, du kan få en sabino även om bara en har anlaget, men den kan bli homozygot om båda har anlaget. Tror starkt att Briar är homozygot.
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Briar har Ganesco till farmorsfar så anlaget kommer antagligen därifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp