Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

*lånar*

Vi har funderat mycket över det här med sabinoanlag eftersom det hos oss under året föddes ett hingstföl e. Florencio I-Bolero-Pajazzo som åtminstone i mina ögon är en solklar sabino. Han har bred bläs, vit underläpp, rinniga strumpor på tre ben, vit fläck vid hasen på det fjärde...och är dessutom ordentligt stickelhårig i ljumskarna

Modern är brun med strimbläs och ingen av hennes tidigare fyra avkommor har haft liknande tecken.
Såväl vid fölmönstring som vid kontakt med hingsthållare har jag fått det förklarat att hans teckning "måste" komma från Pajazzo som tydligen lämnat en hel del avkommor med speciella tecken.

Jag försöker mig på att lägga in en bild på "vårt" (han är numer såld) hingstföl Luxus.

http://www.tranarportalen.se/UpLoad/Breeders/b22370/Liliemark-0711017-luxus2-40.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

En nyfiken fråga... alla dessa hingstar i tråden, är alla sabino, eller kan en och annan vara overo? Någon som har en aning?
(Hästen på bilden ser ju absolut ut som en sabino, med stickelhår och allt, men jag tänkte på dom andra?) :)
Njäe, det är nog bara sabino.
Overoanlaget skulle ju teoretiskt sett kunna finnas bland halvbloden eftersom det är recessivt, men jag har nog aldrig sett ngt halvblod som ens skulle föra tanken åt bukskäckshållet (= den svenska benämningen på färgen)
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Ok! :)
Kul med lite färg på dom!
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Njäe, det är nog bara sabino.
Overoanlaget skulle ju teoretiskt sett kunna finnas bland halvbloden eftersom det är recessivt, men jag har nog aldrig sett ngt halvblod som ens skulle föra tanken åt bukskäckshållet (= den svenska benämningen på färgen)

Om vi ska vara petiga så är väl den korrekta benämningen för bukskäck..ventralskäck!!!
Och bilder på flertalet "buksskäckar" inom halvblodsrasen kan man lätt finna...:)
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

**KL**
Alcatraz kan lämna en hel del vitt, jag vet inte om han är nämnd, men jag tror att någon avkomma blivit sabino.
U

Min har blivit kallad sabino. Om hon är det eller inte låter jag vara osagt för jag vet inte hur man bedömer sånt. Hon är iaf e. Alcatraz

DSC07836.jpg


DSC08155.jpg


DSC08089.jpg


DSC08084.jpg
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Som sagt vet jag inte hur det bedöms, men sätter in lite bilder så får ni som vet bedöma...

_DSC01180.jpg


DSC01173.jpg
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Alcatraz1092_2.jpg


och en bonusbild för han är så FIIIIN! :love:

Alcatrazhopp.jpg
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Började fundera! (ursäkta halv trådkapning :o)

Är också hennes mor (till höger) och halvsyster (till vänster) sabino???

DSC08185.jpg


Mamma:
DSC04170.jpg


(halvsyrran precis bakom)
DSC03070.jpg


Syster:
DSC01819.jpg


DSC04383.jpg
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Man brukar gå på vit underläpp, uppåtrinnande (flikiga) strumpor och ev. bukfläck.

Mycket tecken kort sagt.

Så ja, din verkar ha fått anlaget från både mor och far.. ;)
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Ja, jag skulle tippa på att alla är det.

Wild Rein: jag tror inte att ventralskäk är samma sak som sabino.
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Jag undrar...Mitt föl fött 25/5-07 Fux, bläs 4 vita helstrumpor samt vita fläckar mellan bakbenen (under svansen), samt lite vitt i ljumskarna som först kom fram i samband med vinterpäls. Man/svans är tydligt stickelhåriga samt ljusare 'än övr kroppen, Vad säger ni om detta? Han är reg som fux med bläs, 4 vita helstrumpor samt vita fläckar i ljumskarna, men vad säger men om dom vita tecknen/fläckarna mellan bakbenen, ser ut so m att han har jobbat o är löddrig,,,
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Låter på beskrivningen som en sabino. En egenhet som de kan ha är att stickelhår och fläckar kan uppkomma lite då och då och ibland försvinna. Men de har även "fasta" vita tecken som en vanlig häst som inte ändrar sig.
Om du tittar på dessa bilderna så är det samma häst (den bruna) först som föl hennes första vinter, sedan på sommaren som tvååring.
På fölbilden är bläsen klart markerad över det högra ögat. På sommar bilden syns det stickelhår över ögat. Denna vita fläck dök upp först när hon fällde sin första vinterpäls och har sedan varierat i storlek och tydlighet efter varje fällning.

Gamlabildervintern05022.jpg
[/IMG]

070520034.jpg
[/IMG]

Kan tillägga att även fuxen är en sabino. Man kan t ex se hennes fläckar på underläppen på bilden.
 
Sv: Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

Jag har två åringar med sabino. Båda har bläs, vit uläpp samt helstrumpor, dock inte inte på alla fyra. Den ena är e: VDL Sheraton -Highlight -Mowgli. den andra är e: Hip Hop -Robin Z -Kew Gardens**

I år så har två av fölen fötts med mycket vitt.

Den ena har stor skjuten stärn som går i strimma ner på halva nosryggen och två helstrumpor samt en halv strumpa. Brun.
e: Niveau -Calido -Calando

Den andra fick bred bläs som gick över i vit nos samt 4 helstrumpr som gick över knä resp has och en handflate stor bukfläck. Fux. Dog under förlossningen.
e: Lap Top -Highlight -Mowgli



Gira
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp