Sadel åker fram!!!??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 987
S

stall

Hjälp!! Jag provar o provar dressyrsadlar med dom åker bara fram, vad göra??? Kan det bero på för liten i bomviden alltså ha vid bom?
Vill inte ha svanskappa(stor häst)
Förslag på vad göra mmm. Kan en dressyr med korta stroppa hjälpa(bara en fundering då inte hoppsadeln åker fram)
Tack :bump:

Sv: Sadel åker fram!!!??

antagligen passar inte sadlarna bra eller så har hästen ett väldigt taskigt sadelläge

Jag har ungefär samma problem. Ponny, fet som en tunna när jag köpte honom i somras. Skaffade en allroundsadel, vid, som låg jättebra på honom. Nu när han är mindre om magen och mer musklad på ryggen glider den fram. Har provat en del andra sadlar, vill ha en dressyrsadel, men ingen ligger riktigt bra, de flesta som har verkat vara bra glider fram när jag rider eller så ligger de dåligt redan när han står i stallgången. Någon som har tiås på bra sadelutprovare i Skåne/Blekinge? Gärna med bra utbud av dressyrsadlar kring 4-5.000 kr :d

Sadeln kan åka fram om bomvidden är för smal, men de kan också åka fram om sadeln är så lång att hästens ländrörelser knuffar fram den (vanligt för ponnies) eller som sadelgjordsinfästningen har en sådan vinkel att det inte passar hästens magvinkel...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 810
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31