sadel ångest..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 835
P

plymen

Betyder stor mankfrihet alltid att sadeln är för smal??

Jag hade hemma några sadlar på prov och en av dem kändes riktigt bra förutom att det blev rätt mycket mer än 2cm mankfrihet..

Alla vinklar tyckte jag att med ögonmått gick parallelt med hästen och sadeln låg an jämnt på alla ställen.

Efter ridpasset fanns ett jämnt svettmärke efter sadeln. Den hade inte glidit och alla hår låg åt rätt håll.

Allting kändes bra förutom att jag började fundera över mankfriheten då det står att där ska rymmas max 3 fingrar och jag fick in 4 fingrar med lätthet uppsuttet.

Sv: sadel ångest..

Var det helt nya sadlar?
Tänk på att en sådan sjunker en hel del när du har ridit mer i den!
Jag hade själv inte vågat köpa en sadel som bara har 2 fingrars mankfrihet som ny,då jag har hästar med rejäla mankar.
De kommer att sjunka och lägga sig på manken!
Givetvis får ju inte heller sadeln vara för smal och hamna i bakvikt.

Om allting annat är bra så är det ingen fara. Din häst kan ju ha låg manke och sadeln är anpassad för att få plats med en stor. 4 fingrar är ingen panik, är sadeln ny så sjunker den.

Tack för era svar! Sadeln är begagnad och jag valde att inte ta den! Letar vidare tills jag hittar en som känns bra på alla vis!:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 144
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 497
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka