sadel fråga igen...sorry:)

snigelfarmor

Trådstartare
om den enda möjligheten är att köpa en max två sadlar till fyra hästar (alla stora hästar) två med lite breda ryggar o en med lite smal men ingen manke samt en med bred o mycket manke..
ridning ca 1 gång i veckan, galoppintervall träning samt lättare uppbyggnadsträning (dressyr)
finns det sadlar av annan modell än engelska som skulle passa bättre till detta ändamålet?

ev pad? finns det någon sorts pad att lägga under så att en dåligt tillpassad sadel känns bättre?

gillar inte att fråga men verkligheten är såhär..

nån med nåt svar?

Du behöver ju inte ta åt dig av det här om du inte vill men JAG tycker att man kan inte ha fler hästar än man har råd att hålla med utrustning som passar.
Men det är min mening det...

Varför inte prova en sadel med ställbar bom? Wintec har ganska bra sadlar med utbytbart koppjärn till inte alltför ohemula priser: hopp & allroundsadlarna ligger under 6000 nya. Annars skulle jag kasta mig in på begagnatmarknaden. Ffa syntetsadlar går att få ganska billigt, och jag har ganska goda erfarenheter av dem. Har man begränsad ekonomi anser jag att textilsadlarna ger mer kvalitet för pengarna då de riktigt billiga lädersadlarna är ren skit i både material, hantverk och passform. Men hyfsade begagnade synteter går att få för under tusenlappen.

Ett problem man kan få om man har breda hästar och ställbara bommar är att bommen är bara ställbar framtill, alltså blir sadeln ofta för trång baktill, tyvärr

Snigelfarmor: Nej, det finns ingen pad som kan lösa det om sadeln sitter illa.

Det är inte säkert att det går, men det KAN gå med lite tur.
Du vet inte förrän du har testat sadeln på flera av hästarna om det går el ej. Min sadel har legat bra på ganska olika hästar.
Om de kan ha Wintecs bom kan det ju vara en lösning att ha en sådan och byta koppjärn på.

Det är bara att ta ett stort steg in i sadeldjungeln och börja prova sig fram.

men wintec kan bara bytas av sadelmakare väl?
sadeln kommer ju att användas av olika hästar samtidigt..

har oxå tänkt bomlöst, men har dålig erfarenhet av western, som är helt otänkbar dessutom, ,
men finns det bomlösa under 10.000?

då köper de nog 3 st 3000 kr sadlar istället.
/jenny

Man kan byta wintecs koppjärn själv, det är tydligen lite pillrigt, men man borde få upp farten när man gjort det några gånger.

Jag skulle inte välja en bomlös sadel till mycket arbete i fältsits (tänkte på galoppjobben) det är svårt att undvika punkttryck på ryggraden (iaf på de bomlösasadlar jag sett).

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
4 765
Senast: Ramona
·
Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka