sadel hjälp

Rotterö

Trådstartare
Jag behöver köpa en större sadel till min dam
17 32 har vi nu Zaldi royal super. Skitbra sadel.
Räcker det bara om man köper större bom vidd?
Sitter bra vin manken. Men trång vid skölderbladen sidorna.
Hon har blivit svank ryggig. Sadeln tynger ner bak. Har haft en padd som höjer upp bak. Men nu funderar jag på ny sadel.
Lille gubben kan ha denna sadeln nu.
Tipps tack

Sv: sadel hjälp

Nu förstår jag inte... trång vid skulderbladen på sidorna?
Sadeln ska ju ligga så pass långt bak att skulderbladen kan röra sig fritt. Sadlar du kanske för långt fram?

Nej Sadeln ligger där den ska.
Men man skall ju ha lite mellan rum där. Det har inte jag. Den ligger tätt in på. Så den blir trång där och faller bakåt.
Svårt att förklara.

Om sadeln tippar bak 'r den för smal. Det är nog det som trycker där bak också, för hade sadeln varit för rak för hästen hade det tryck vid framvalvet också.

Förmodligen räcker det inte med en större bomvidd, du kanske behöver en helt annan sadel. Om hästen inte har nog med utrymme för bogbladen bör du leta efter en annan typ av sadel som har kortare paneler eller liknande.

Det ser ut som att hästen har en lite rakare rygg än vad som går vid en Zaldi Royal. Kan du fixa bättre bilder där hästen är korrekt uppställd? Bilderna är i en konstig vinkel som gör att jag inte ser riktigt. Hon måste stå plant och kameran ska vara i samma höjd som ryggen.

Men hon har haft sadeln i 5 år. Det är nu efter sista fölet som den inte passar längre.
Då hon blivit kraftigare mm
Jag skall se om jag kan ta nya bilder.

Nej
Den har varit helt perfekt tills nu.
Så det har inte funnits någon anledning.
Det är nu efter fölet som hon ändrat sig i kroppen. Hon har inte tränat så mycke som innan.
Så hon är muskel fattig nu.
Sedan har åldern säker med detta att göra åckså 18 år i aprill.

Ehm... Man ska aldrig vänta 5 år innan man kollar med utprovare igen... För om den är för trång nu och hon är muskelfattig har den ju legat ännu sämre innan!

Sen tror inte jag att du är kapabel att kolla om sadeln ligger perfekt efter hur du skriver i dina inlägg.... Om jag vore du skulle jag ta ut en utprovare bums och helst ta ut en equiterapeut som kollar igenom hästen också. För har hästen gått med en dålig sadel så länge kan det ha hänt mkt i kroppen, och muskelförlusten kan avra en av symptomen.

Jag har kunnat kolla upp denna sadeln. Soppas kan jag att jag har sett om den ligger bra på.
Hon har blivit fetare det syns på hela hästen.
Hon har inga skador eller har ont eller dyligt. Så jag har kollat upp detta nu när vi börjat rida henne igen.

Men jag vet inte vilken sadel jag skall köpa.
Hon är ingen tävlings häst.

Jag är inte så säker på om du kan se skillnaden faktiskt....
Med tanke på vad du skriver i den här tråden tror jag inte att du vet hur en perfekt sadel ska ligga, det är svårare än man tror.

Men det att hon har blivit fet påverkar inte nödvändigtvis sadelläget. Du skrev ju att hon har blivit muskelfattig. Och om sadeln inte passar när hon är muskelfattig då passade den definitivt inte innan.

Jo det kan jag.
Förut hade hon ingen svankig rygg. Har hon nu.
Hon var helt enkelt rakare i ryggen.
Sadeln låg då perfekt. Hade en massör ute till en annan häst. Hon tittade då på hennes sadel. Då låg den bra.
Hon har efter det fått 2 föl. Har stått mer still. Har då även lagt på sig.
De musklerna som fanns i ryggen. Som sadeln låg på. Finns inte i dag.
Det kan ett barn se.
Skall sända in före o efter bilder på henne.

Och då måste jag fråga... Om hon var rakare i ryggen förr, varför lägger du då på en Zaldi? För t.o.m ett barn kan se att den kommer gunga. Och än en gång: HUR kan en sadel vara för trång NU när hästen har MUSKELFATTIG men ligga PERFEKT när hästen HAR msukler?! Jag fattar inte det... Jag fattar verkligen inte.

Korten hamnade i o ordning.

Kort 1 efter 1 fölet 03 08
kort 2 6 årsedan tävlings form

kort 1 första fölet
kort 2 6 årsedan
3o 4 då vi köpte henne.

sista så ser hon ut nu efter 2 fölet

Sadeln guppade ingen ting . Den låg perfekt då vi köpte den.

Är det den dressyrsadeln som är på bilderna?

För det första är det ingen Zaldi Royal, för det andra så ser man klart och tydligt att den sadeln på bilden släpper från ryggen för tidigt.

Jag tror inte på dig när du säger att den inte glappade. Jag gör verkligen inte det. Jag VET att en Zaldi Royal ÄR böjd i bommen och jag SER att din häst INTE hade en svankrygg när ni köpte den. Vad tror du händer om man lägger på en sadel med böjd bom på en rak häst?
Den kommer glappa, tippa fram, glida fram, glida i sidleds osv och hästen kan få en hel del problem.

Det är inte ens den sadeln det gäller.
Den sadeln är inte våran. Den prov red vi hästen i.
Vi hade inte köpt hästen på de fotona. Det var hur hästen såg ut då
o nu det var frågan om.
Sadeln som vi köpte är en Zaldi royal super 17 32 mot hopp. Den sarr då helt perfekt.
Glappade absolut inget.

Ge då förslag på sadel du som kan ##

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 717
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 294
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Aifos
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur