Sadel, katastrof el ej?

Sv: Sadel, katastrof el ej?

Nu är min en äldre modell,och vill minnas att den endast fanns i en modell,vid.
Kan inte minnas att jag sett den i andra bomvidder heller.

En annan nackdel med Griffinen är att den känns..hmmm..konstig helt enkelt å rida i,den är superskön å rida i,men man når inte hästen med skänkeln.Känslans är att skänkeln pekar rakt ut..

Med gammal modell menar jag den som fanns innan T4an. Den har inte utbytbart järn, antingen lösa knästöd eller utanpåliggande "knäkuddar". Har sett en xxw ute på annons nu och min fd. kan ev. även vara till salu. Den är tom för vid för min grabb nu.

Endurancesadeln får man köpa utomlands, Nepthys har nyss köpt en kontakta henne för mer info.

Vad är det för häst du har?
Min kompis har nu köpt en ny xx-vid dressyr, så jag hoppas det funkar, annars lämnar jag tillbaka eller säljer vidare! Är tydligen 2 månaders bytesrätt på dem! Jättebra ju! De säger att man måste rida i dem så hästen blir varm, då ska den visst formas en aning.. Hoppas,hoppas att det blir okej...
Är ju helt sjukt egentligen att köpa en sadel jag inte sett i verkligen och ännu mindre provat. Nåja, ibland måste man chansa!
Wintec wide har jag funderat på, men vill ju så gärna ha en dressyr. mailat o tjatat på dem för att de ska ta fram en wide-dressyr, men det blir väl inget..

Kanske borde tillägga att den köpta sadeln är en griffin haflinger/cob xx-vid. Hoppas på att kunna åka till sthlm och hämta den och den nyinköpta selen snart!

Jag har en welsh/connemarakorsning som låg på 130 grader som värst.

Griffin xxw låg super på honom tills han bestämde sig för att inte gilla sadeln längre + att jag fick så ont i ryggen pga den breda midjan. Sedan gick han ner i vidd och då blev den för vid.

Funderar nu på att prova de nya Griffin och se om det kan va nåt.
Snälla fota sadeln så mycket du kan när den kommer så vi får se och mät järnet. Är det den nya cobsadeln som finns på engelska sidan?

I kväll får jag hem en T6 provsadel :banana: med X-vid järn.

Nu tar jag det med en nypa salt men enl. "tanten" i affären så uppskattade hon järnet till 110-115 grader. Det ska bli väldigt spännande att se va det är för vidd nu och jämföra den med Wintecs som jag ju har nu.

Tyvärr är provsadeln i 17,5 men det går gå.

Det här är den äldre modellen utan järn.. jag fotar väl iaf gissar jag!
Hoppas nu provsadeln kan fungera för er!!

Det här är den äldre modellen utan järn.. jag fotar väl iaf gissar jag!
Hoppas nu provsadeln kan fungera för er!!

Mja det var ju inte lika kul, den kan vi ju utan och innan :) Breddmässigt så bör den bli kanon, OM den mot all förmodan skulle vara lite trång så döm inte ut den. Är de nya så kommer stoppningen att lägga sig efter nån månad och då blir den ngt. bredare. Jag är väldigt lätt så för mig tog det ca 6 månader att rida in sadeln till mig óch häst.

Men klart vi vill se hur den ligger på ryggen.

Pröva att köpa en sadel från Usa. Har kollat runt på ebay.com. Och där finns det sadlar för drafter. Till en rellativ billig pening. Frågade en om drafter passade till shire. Och det sa dom att det gjorde. dom är väldans vida. Lycka till med letandet till din "lilla" flick.

Ja, fungerar inte det här så kan det ju vara ett alternativ att beställa nåt från USA. Men det väntar jag nog med isåfall, tills hon är mer musklad. Finns det dressyrsadlar oxå?

T6an såg ju jättefin ut måste jag säga!! Hoppas den passar hästen! Ska bli kul att se den på hästen!

Min kompis tog kort på min blivande sadel, hoppas den passar. Såg inte riktigt så vid ut som jag hoppats, men det är ju jättesvårt att avgöra på bild! Det stog x-vid-vid på den sadeln, men hon i affären sade att det är detsamma som xx-vid, så vi får hoppas på det!

T6 var inget att ha för oss. Den var inte smalare eller mjukare än cobmodellen i sätet. Låg för mycket ovanpå hästen. Gav en jättskum sits och Nemo tjura när jag spände den.

Vad synd! För fin var den ju verkligen! Nåja, så kan det vara.. men bomvidden räckte till annars?

Nä bomvidden räckte inte till men jag tror att den kan göra det om man ridit in sadeln så bossarna satt sig lite. Samtidigt är Nemo supersvår för han trivs inte med sadlar som har tillräckligt vidd och som ligger om honom, han blir helt låst då. Så han vill ha en sadel som är öppen utan att klämma runt manke/bog men som inte får ligga ned runt honom som tillräckligt vida sadlar gör.

Nån som har nåt förslag?

Senast ändrad:

Jag har haft många bomlösa och provat fler och än så finns inget som är helt 100 att rida i för oss.

Nä den där är inte lika vid som nån av mina var. Visserligen är den helt ny och inte tillplattad men när jag mäter bomvidden utifrån kort på de olika modellerna så är "din" bara runt 100-105 grader. "Mina" är mycket vidare.
Jag skulle inte köpa denna utan att ha provridit den.

Senast ändrad:

Ajdå, det var som jag trodde. Den är betald och klar, och det var 2 månaders bytersrätt så det känns lungt. Ska åka till sthlm och hämta sadeln snart tänkte jag. Tydligen så kan jag lämna tillbaka den i Borås, vilket är det närmaste för mig. Om den här inte passar, så är jag intresserad av din!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 31