sadel med passfprm som stübben artus.

FadeAway

Trådstartare
Finns det någon annan som passar en häst där en stübben artus ligger bra på? Ska vara en hoppsadel då.

Sv: sadel med passfprm som stübben artus.

Jag vill ha en brun och den bruna färgen är ful :angel: Men finns det inget annat alternativ så givetvis köper jag en sådan.

Gillar du någon annan av Stubbens färger? Dokm har ju rätt många att välja på... Artus och Siegfried cs, scandica cs, lancelot cs har alla samma passform....

siegfrieden och scandican gillar jag inte personligen. Lanceloten har jag iofs inte provat.

Vad är det för fel på dom? För stora stöd? Sätet är exakt likadant nämligen.... Samma bom osv...
Enda som skiljer sig är designen och lädret och Artus har mindre stöd än de andra... Och stöden går att ändra hur man vill, bara att ringa till Stubben och sgäa vad man ska ha...

Såvida du inte bestämt ska köpa begagnat så kan du ju beställa sadel från Stübben så som du vill ha den (som D_K säger). Du får de klossar du vill och du kan även få Artusen i den mörkare bruna färgen.

Dock håller jag inte med D_K om att Siegfried och Scandica har samma passform och säte som Artusen. Artusen är rakare än åtminstone Siegfries (Scandica har jag ej testat på häst) och har den ett mjukare säte än bägge dessa två. Lancelot kan jag inte uttala mig om då jag ej provat den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar inte stübben alls egentligen :angel:
Men artusen är söt så kan jag leva med det jag ska ändå inte hoppa kräket och därav kommer jag köpa den beg.

OK. Men då så! :idea: Vad ligger budgeten på?

Kika på Prestige, Dominus, Wintec, Bates, Zaldi, County och Cliff Barnsby.

Dock inte sagt att alla deras modeller passar, eller att det finns i den färg du vill ha!!
OBS! att mina gissningar baserar sig på de exemplar av modellerna som jag sett och provat, så jag kan ju inte 100% garantera dig att du får samma resultat. Ibland skiljer det sig ju lite bla beroende på årsmodell etc.

Wintec är inte intressant. Zaldi har jag haft två bägge har lämnats åter då de varit sneda så där chansar jag inte igen. Domniusen bör vara för svängd och även prestigen. CB har jag en nu och vill byta ut.

Alla Prestige sitter ej likadant. På min förra häst var Artusen för svängd medan Prestige passade.

Dock håller jag inte med D_K om att Siegfried och Scandica har samma passform och säte som Artusen. Artusen är rakare än åtminstone Siegfries (Scandica har jag ej testat på häst) och har den ett mjukare säte än bägge dessa två. Lancelot kan jag inte uttala mig om då jag ej provat den.

Enligt Stubben har Artus, Siegfried, Scandica och Lancelot samma passform. Den enda som är rakare än Edelweissen.
Har själv provridit Artus och Siegfried och jag känner ingen skillnad i sätet förutom lädret. Och jag håller inte med dig ang sätet, jag tycker Scandica har mjukast säte (förmodligen pga att det är älgskinn, det gör ju rätt mycket) och att Artus är hårdare än Siegfried... Men våra rumpor är väl olika ;)

Enligt Stubben har Artus, Siegfried, Scandica och Lancelot samma passform. Den enda som är rakare än Edelweissen.
Har du frågat dem det? Isf är det konstigt att de gav ett sådant svar när jag tydligt märkt själv, efter att provat på samma häst, att Siegfried och Artus INTE ligger likadant på hästen!

Har själv provridit Artus och Siegfried och jag känner ingen skillnad i sätet förutom lädret. Och jag håller inte med dig ang sätet, jag tycker Scandica har mjukast säte (förmodligen pga att det är älgskinn, det gör ju rätt mycket) och att Artus är hårdare än Siegfried... Men våra rumpor är väl olika ;)

:eek: Ja, våra rumpor måste VERKLIGEN vara olika! :eek:
Siegfrieden är ju FRUKTANSVÄRD!!! :crazy: :p

Yup.. När jag frågade dom vilken hoppsadel som var lik Artus men med andra knästöd sa dom att sadlarna med en halvdjup bom hade samma passform. Och det innebar i princip att alla som heter nåt med CS på slutet har samma passform som Artus... När jag provade Siegfired och Artus på min häst låg båda lika illa faktiskt ;) Vad var detr som skiljde sig för dig?

Siegfrieden var mer böjd än Artusen. Knepigt värre :confused:
Kan det bero på att sadlarna ej var av samma årsmodell?

Kan vara så.. Eller om någon av dom hade kilbossor? Man kan ju få alla sadlar med kilbossor om man vill. Kan också ha berott på stoppningen... Men om du provar 2 nya sadlar så kanske dom ligger lika bra/dåligt för dig som dom gjorde för mig... Det var 2 helt nya sadlar jag provade 2005 tror jag...

Bägge hade rundbossor, men kan ju som sagt berott på olika årsmodeller då. Jaja. Har inget av det nu så, spelar ingen roll för mig längre! :D

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka