Sadel på posten..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare patty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 901
P

patty

Hej. Är det någon här som har sålt en sadel via nätet ngn gång och fått skicka iväg den. Isåfall behöver jag lite tips på hur man går tillväga för att både jag och köparen skall känna sig trygga. Vi känner ju inte varandra så jag skickar ju ingen sadel utan pengar och hon sätter inte in förrens hon fått sadel. Alternativet är ju postförskott (vi skall dela på frakten), och där garderar jag ju den "stora" summan. Men tänk om jag råkar ut för ngn oseriös som tycker det är kul att "shoppa runt" och aldrig löser ut den. Då står ju jag med frakt tur OCH retur. Är det en risk man måste ta eller har ni andra tips. Tacksam för svar

Sv: Sadel på posten..

Bussgods. Funkar mot efterkrav, d v s köparen betalar när hon hämtar ut sadeln. Behövs inget konto. Enhetsfrakt för sadlar. Tillkommer summa för efterkravet. Gå in på www.bussgods.se

Har aldrig haft problem vare sig jag sålt eller köpt.

Vill bara tillägga att enhetspriset för sadlar endast exsterar i Skåne, tror jag i alla fall.
Jag betalar för vikten, upp tom 10 kg kostar 126:-

Nej, jag har skickat till Norrland, däremot gick sadelns vikt under enhetspriset (tror att enhetspriset är 150 kr) och då var de schyssta och tog det lägre kg-priset istället.

Jag har skickat sadlar och fått sadlar skickade till mig. Med posten kan du skicka mot postförskott, men då måste du ha ett postgirokonto. Annars är ju en idé att köparen betalar in hälften till ditt konto - du skickar sadeln och köparen betalar in resten när hon fått sadeln och sett att den är vad som utlovades.

Jag har kört på "god tro" med mina affärer och tack och lov haft tur. Bussgods har jag aldrig provat, men är det som dom ovan skriver är ju det det allra bästa!

Tusen tack för era svar. Snabbt gick det också. Ska kolla upp detta med bussgods. Låter ju som bästa alt. Kram o hej

Har skickat med både posten och med bussgods och tycker att det är enklare och billigare med bussgods!

Jag skickade en westernsadel jag sålde med Bussgods. Kostade något på 180 kr har jag för mig. Köparen satte in pengar på mitt konto och när jag såg att de var insatta skickade jag sadeln. Så jag antar att han litade på mig... :D

Men vi bytte namn adress och personnr och sånt med men det är ju lätt att uppge nåt annat isf..

Men efterkrav är nog det säkraste!

Jag kan rekommendera blocket.se. Dom har en tjänst som gör att både säljaren och köparen går säkra. Betalgaranti.

Var gratis för några veckor sedan, vet dock inte om det bara var tillfälligt.

Man meddelar blocket att varan ska säljas till en viss person (den ene skickar in och så får den andra ett mail som ska bekräftas av blocket) och då är både säljaren och köparen bundna till det avtalet.

Sedan sätter köparen in pengar på blockets konto och när pengarna kommit in meddelas säljaren som skickar varan. Köparen har sedan 5 dagar på sig att besiktiga och godkänna varan. Hör han inte av sig t blocket inom den tiden så skickas pengarna till säljaren. Om köparen hör av sig innan skickas pengarna tidigare.

Har sålt en trumpet på det här sättet och det funkade super. Gick snabbt också. man behövde inte vänta tre bankdagar innan pengarna hade flyttats från ett konto till ett annat utan det tog bara nån dag för varje transaktion.

Har blivit lurad här på buke, mindra summa dock, så jag rekommenderar att man har ett avtal, + adress och personnummer på personen.

Lycka till!

har skickat på posten mot postförskott flera ggr och tagit emot både från posten och bussgods och det största problemet brukar vara att hitta tillräckligt stor kartong...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
3 191
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 512
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 474
Senast: Buck
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025