Sv: Sadel problem = DYYRT!
Tja, jag körde med begagnade i 2000-kronorsklassen ett tag. Fick ju ut vad jag gett när jag sålde, och kunde köpa nu. Sen tog det 'slut' på enkla märken att hitta negagnat och det blev en ny 10 000 kronorssadel. Jag lånade till den (av min pappa iofs, men annars hade det blivit på avbetalning).
Sålde den sen för 7000 kr, och köpte en annan begagnad för - ja just det - 7000 kr. Löste det så fint att en kompis skulle sälja sin sadel, så jag kunde prova den och se att den passade INNAN jag satte ut min andra på annons. Sen så snart den var såld (två veckor) så köpte jag kompisens. NU vetefan om den passar längre dock och nu har jag ångest på RIKTIGT här.. Eftersom det känns inte troligt att jag typ 'samma vecka' ska då lyckas sälja min gamla och hitta en ny. Jag vet inte ens hur lätt/svårsåld min gamla är iom att det är av ett märke som inte är 'känt'. (Det är en TrueBrit, billigare kopian av Cobra och Jaguar, så ingen billig skitsadel, men inget känt märke heller).
Och visst kan jag väl ta på avbetalning. MEN, det är lite aber med det. Jag har ett lån på 20 000 kr (veträkningar m.m..), och så har jag en transport på långtidshyra som jag tänker köpa på avbetalning såfort jag 'får' (dvs hyrt den tillräckligt lång tid). Det kommer då innebära att jag har lån på sammanlagt strax under 50 000 kr PLUS då ett av lån för sadel på 10 - 15 000 kr. Det i sig är väl inga problem. Men OM bilen säger 'bye, bye', vilket den mycket väl kan göra då den inte är purung (en 88:a) och gått hyfsat många mil, så står jag i en lite otrevlig situation, då jag har lån på 60 - 65 000 kr redan innan, och då vetesjutton om de anser att jag får ännu mera lån och får låna 40 - 50 000 kr till en bil. Och även om jag får det så står jag då med obehagligt höga amorteringar/månad.
Så, det är inte så 'bara' att låna till sadel om jag samtidigt ska köpa transporten och ha lite utrymme för att köpa ny bil om/när min tackar för sig. Så just nu är det en hel del ångest för hur man löser sadelköp. Visst, låna säg 15 till en ny, få sin gamla såld för sju och man har 'bara' 7 kvar i lån, men det går inte riktigt att räkna så.
Helst skulle jag vilja satsa på en syntetsadel för 5 - 6000 kr (och ta den på avbet men betala av fort) MEN man ska hitta en som passar med, och med hästen från helvetet att passa ut sadlar till så, tja.. *suckar*
Eftersom hästen från helvetet att prova ut sadel till nu är 'förtidspensionär' så hade jag nästan bestämt mig för att köpa en bomlös till honom om jag måste byta. Han ändras ju en del efter årstiderna och går lite upp och ner i vikt etc. Fast den fick jag ju för mig att jag skulle hoppa och tja, då föll liksom bomlöst som alternativ =/
När det gäller unghästen (två år nu) DRÖMMER jag om att hon ska kunna ha valackens sadel iaf tills hon är en fyra (gärna fem). Händer väl knappast, men jag hoppas.. Annars kommer jag försöka köra syntetsadel på henne tills hon är såpass färdig att jag 'törs' köpa en ny sadel, och då kommer jag faktiskt satsa på KVALITET. Jag har i etts vagt ögonblick lovat henne en Jeremy Rudge a 25 000 kr när hon blir stor nämligen

Efter att ha provridit en sådan insåg jag liksom hur EXTREMT stor skillnad en 'riktig' sadel som är korrekt uppbyggd i varenda tum gör för SITSEN. Plötsligt satt jag lodrätt och avslappnat och 'perfekt' helt utan ansträngning. Vilket jag so far (tyvärr) inte lyckats med i någon 10 000 kronors sadel, utom den bomlösa SportsSaddlen jag har på prov dådå..