sadel-second opinion

kickthecat

Trådstartare
Söker sadel till min räka och hade idag hem 2 på prov.
Wintec 16`5tum med rött järn i. fick låna med en bomviddsmätare, som visade på blå men på gränsen till röd. hästen är under uppbyggnad, så jag funderar på om det röda kanske blir bra, men med en padd under ett tag. sadeln ligger lite långt fram på bilderna, kan lägga den lite längre bak men hon har ganska kort sadelläge och utstående bogblad, så det finns inte jätte mycke plats att lägga sadeln på. har suttit i den, men ska provrida imorrn.
den andra är en stubben CS, 16`5 tum, bomvidd 32. tycke den låg sådär, släpper ganksa tidigt därbak, men ligger ändå på hela vägen annars, inte som en banan.

kankse lite svårt att se på kort, men skulle gärna vilja ha en åsikt om hur ni tycker det ser ut. kanske har ni tips på nåt annat märke jag kan prova.

http://www.pixbox.se/alb675021

Sv: sadel-second opinion

Stubbensadeln är alldeles för svängd.

Den andra tycker jag du ska ta det röda järnet och lägga sadeln längre bak. Sedan kan du ta nya bilder :)

nu har jag ridit en sväng, ca en halvtimme skritt o trav, utan stigbyglar. la den ganska långt bak när jag sadla och den hade åkt ytterligare lite längre bak efter ridturen, på gränsen till för långt. hon var pigg o glad o visade inga tecken på obehag, men jag är inte nöjd med avtrycken på schabraket. är den för rak ändå? borde den inte åka framåt då istället? eller kanske man skulle prova med ytterligare ett vidare järn..nån som har nån åsikt? nya bilder ligger på andra sidan i albumet

http://www.pixbox.se/alb675021

Jag tyckte den såg lagom ut på bilden med schabraket, på de andra såg den både för vid och för smal ut... Vet inte riktigt vad som är fel men schabraket visar ju att den antingen är försmal eller för rak.

ja du inte lätt, kankse skulle prova med ett vidare järn, om inte för att utesluta den iallafall. nån annan sadel som är liknande i bommen?

Ja prova ett vidare järn.

När jag kollade på ryggen så kom jag på att sadel kanske är för svängd, iaf att själva bommens tyngpunkt inte ligger i samma tyngdpunkt som hästens.

Jag har upplevt det fenomenet på min ena wintec och även på en av mina fd. sadlar. De har båda åkt bak när de har blivit för vida.

Utifrån mina upplevelser och din bild så skulle jag prova tvärt om, ett smalare järn. Redan nu på bilden så ligger sadeln ngt. litet i framlut, när du sätter sig i sadeln och trycker ner så kommer sadeln att åka ner än mer framtill. Varpå du kan få ett för högt tryck som visar sig rent på schabraket.

Sätter du i ett smalare järn så kommer det se ut som att sadeln blir för smal och hamnar i baklut, men troligen bara tills du satt dig i den och ridit till den. Jag får exakt samma tryck som på din när jag har för ögat och siffran rätt järn i, tar jag ett mindre eller bygger upp så att den blir ngt. smalare så blir trycket helt jämt.

Senast ändrad:

tack för åsikten, det kan oxå va värt att prova, syntet sadlarna är ju inte lika satta som lädersadlarna och blir ju liggandes lite ovanpå utan ryttare, som du sa. tycker annars att wintecen är den som legat bäst av de sadlar vi provat. Att den ser lite smal ut framtill kan va att hon har ganska utstående bogblad och sen lite gropig vid manken. vi provar vidare..

om hon blir rakare eller svankigare vid arbete kan jag inte svara på då jag inte sett nån annan rida, och vi inte har haft underlag att longera på än (har bara haft hästen en månad). känslan är att hon blir rakare, men jag kan inte svära på det

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 108
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 682
Senast: Aleel
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 323
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vem i hela världen kan man lita på..........Har en D-ponny(142cm) med väldigt kort yta att lägga sadel på. Svängd bred rygg och stora...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10