Sadel som är snäll mot slitna höfter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 787
Z

Zanta

Jag har problem med mina höftben som låser sig då jag rider länge, skrittar långrunda och som gör att jag inte kan sitta av normalt.
Jag får enormt ont i höftbenen och kan då inte flytta benen alls. Sitter fastlåst i sadelen.
Måste slänga benet över nacken på hästen då jag ska sitta av. Nu har min häst lärt sig att hålla ner huvudet på kommando, men det har hänt att han rört sig och då har jag fallit av:D.

Jag skulle behöva ha en sadel med smal midja, dels för att inte fresta höftbenen mer än nödvändigt. Dels för att komma djupare i sadeln, och närmre hästen.

Har nu en Saldi och vill byta ut den.
Jag har provat Wintec Allround Cair och Beckham som båda har smalare midjor, men gillar inte konstläder och den andra hade för små stöd för knäna.

Har ni några tips på sadlar jag kan kolla upp?
Det ska vara en Allroundsadel.

Sv: Sadel som är snäll mot slitna höfter

Finns här ingen som har samma problem?
Som kan ge tips på sadlar med smal midja, stora knästöd och mjuk, djup sits.

Finns någon typ av sits som man kan fästa på sadeln för att få en smalare sits just vid dylika problem, kommer dock ej på vad den heter.. kanske någon annan vet?

"Mjuk" sits vet jag inte med vad du menar, men en sadel som man sitter bra i - sitter man bra i även om den inte är en kudde rent fjädringsmässigt i sitsen.
Det låter mer som om du är ute efter en dressyrsadel när du säger "sadlar med smal midja, stora knästöd och mjuk, djup sits". I så fall finns det en hel del.

Senast ändrad:

Nej inte dressyrsadel, det har jag redan en jag trivs och fungerar bra i.
När jag provred Wintec Allround Cair ( som har smal midja ) Bytte jag ut knästöden med de knästöd som hör till dressyrsadelen och det kändes mycket bättre.
:) Inte som en kudde i sitsen, nej men mjuk sits.

Kanske kan du ge ex på några då du säger att det finns en hel del.
Men då tänker du kanske på dressyrsadlar?

Det är omöjligt att svara på vad som passar din rumpa. 2 väldigt lika sadlar kan vara som natt och dag att rida.

Du får helt enkelt rida i de sadlar som passar din häst och prova dig fram.

Det låter som om du behöver en hipsaver/seatbonesaver.
Den gör så att man sitter betydligt smalare i vilken sadel som helst.

Den enda sadel jag hitills har kunnat sitta i utan min hipsaver är Globus Gloi och nu passar den sadeln inte min häst längre:crazy:

Hej Zanta!
Följer denna tråd med intresse då jag har samma/liknande problem (ska absolut kolla upp "hipsaver" ovan).
Mitt problem är själva höftleden på ena sidan och jag har fått "avsittningsfobi" eftersom jag inte hittat något bra sätt att krångla mig av. Tacksam för tips från dig om detta. Skicka gärna PM om du inte vill splittra tråden.

Som svar på din fråga så rek jag att du kikar på ngn Albion-modell.

Kieffer är riktigt smal i midjan, men om Wintec passar hästen så lär inte Kieffer göra det då den är väldigt rak, Trainer är väldigt smal i midjan men rakare än Wintec allrounden.

Om nu Wintec fungerar för både dig och hästen varför inte blunda för materialet? Är det inte viktigast att slippa att ha ont i ett sånt läge än om sadeln är syntet eller ej?
Du kan ju iof kika på Batesserien hopp eller allrounden, men jag tror inte de är riktigt lika bra för onda höfter som Wintecserien.

Jag har också blivit hjälpt av Wintecs 500 serie gällande höft och ryggproblem å då har jag nog provat iaf. hundra sadlar de sista åren men ingen var så bra som den för onda höfter och ryggar.
Två personer kan ju tycka helt olika om en sadeln midjebredd helt beroende på hur man ser ut och behöver, så det är svårt att råda märken.

Hej Zanta!
Följer denna tråd med intresse då jag har samma/liknande problem (ska absolut kolla upp "hipsaver" ovan).
Mitt problem är själva höftleden på ena sidan och jag har fått "avsittningsfobi" eftersom jag inte hittat något bra sätt att krångla mig av. Tacksam för tips från dig om detta. Skicka gärna PM om du inte vill splittra tråden.

Som svar på din fråga så rek jag att du kikar på ngn Albion-modell.

Satt faktiskt och tänkte på Albionsadlar imorse :D
Mitt problem är att höftbenen låser sig på båda sidorna. Det gör så grymt ont:cry: Men endast då jag skrittar länge, eller då jag skrittar av hästen.
Nu är min häst väldigt snäll och lydig och han har lärt sig att sänka huvud och hals då jag ska sitta av. Som jag skrev så måste jag dra högerbenet över hans hals, ibland med hjälp av annan person:( Det händer dock inte mer än ett par gånger per år.
Finns ingen hjälp kan jag bli sittande på honom i upp till 1/2 timme innan jag lyckas röra mig och ta mig av.
Problemet är ju också att om jag rör mig i sadelen ( då han står still ) gör det syndigt ont även i vänster höftben.
Jag kan inte heller släppa vänster stigbygel förrän jag fått över högerbenet och vänt mig i sadelen så jag kan kasa av.
Har hänt att jag glömt ta ur vänster fot och fallit pladask då jag kasat av honom :o

Tyvärr har jag inget annat tips att ge dig, då detta är enda sättet för mig som fungerar.

Det låter som om du behöver en hipsaver/seatbonesaver.
Den gör så att man sitter betydligt smalare i vilken sadel som helst.

Den enda sadel jag hitills har kunnat sitta i utan min hipsaver är Globus Gloi och nu passar den sadeln inte min häst längre:crazy:

Jag ska kolla upp en hipsaver. Tack för tipset :)

Jag kan varmt rekommendera en Feldenkraispedagog så du får tips på hur du ska hantera låsningarna. Det tillsammans med en sadel som tillåter dig att släppa ner benen ordentligt tror jag kan underätta mycket för dig.

Det var just en Wintec allround cair 500 jag provade. Den kändes skön och låg bra på min häst.
Då jag prored den hade jag satt på knästöd från Wintec Isabelle och det var kanonskönt. Gav ordentligt stöd.
Kanske får jag förlika mig med materialet, men den ser så plastig ut.

Jag hade en Kieffer på min gamla häst och älskade den, men den är inte helt rätt till denna hästen.

Jag kan varmt rekommendera en Feldenkraispedagog så du får tips på hur du ska hantera låsningarna. Det tillsammans med en sadel som tillåter dig att släppa ner benen ordentligt tror jag kan underätta mycket för dig.

Precis:D
Det blir ju tyvärr så att jag kommer på mig själv med att för att spara höfterna, åker knäna upp:(.
Har ett par gånger kommit på mig själv med att jag spänt mig i korsryggen så jag sitter på spetsarna av sittbenen. Också detta för att inte fresta höftbenen så mycket.. Och det är ju så FEL.

Tror därför jag behöver ett djupare säte, smalare midja på sadeln så jag kommer ner ordentligt.
Min häst är av grövre typ med stor, rund bröstkorg

Mig har det hjälpt att FÖRST komma tillrätta med rörelsemönstret och sedan leta sadel. Jag visste ju inte riktigt vad jag behövde innan jag fick lite tips på vad jag skulle tänka på. I lördags var jag i annat ärende på hästsportbutiken och passade på att provsitta lite dressyrsadlar, och det är verkligen skillnad mellan olika märken!

På ett par sadlar kunde jag inte ens tänka "knä in, tå peka fram" förrän jag fick ett rejält hugg i höften. Men när jag sedan provade Albion var det en lisa för ömma höfter, där gick det att experimentera med sitsen (på stillastående bock) utan att få en massa "hugg och slag" av en protesterande kropp.

Det gör verkligen jättemycket att själv få en uppsättning verktyg genom en duktig kroppsmedveten pedagog och sedan prova sig fram vad som fungerar för den egna lekamen.

Mig har det hjälpt att FÖRST komma tillrätta med rörelsemönstret och sedan leta sadel. Jag visste ju inte riktigt vad jag behövde innan jag fick lite tips på vad jag skulle tänka på. I lördags var jag i annat ärende på hästsportbutiken och passade på att provsitta lite dressyrsadlar, och det är verkligen skillnad mellan olika märken!

På ett par sadlar kunde jag inte ens tänka "knä in, tå peka fram" förrän jag fick ett rejält hugg i höften. Men när jag sedan provade Albion var det en lisa för ömma höfter, där gick det att experimentera med sitsen (på stillastående bock) utan att få en massa "hugg och slag" av en protesterande kropp.

Det gör verkligen jättemycket att själv få en uppsättning verktyg genom en duktig kroppsmedveten pedagog och sedan prova sig fram vad som fungerar för den egna lekamen.

Jag har Albion i tankarna som tänkbar för mig.
Men jag tog ditt tips på allvar, har skrivit till en Feldenkraisterapeut, ( på internet ) beskrivit mitt problem och undrat om detta kan vara till hjälp för
mig. Hoppas få svar via min mail.
Problemet med höfterna lär ju inte stanna vid ridningen, det kan ju uppstå fler problem med dem i framtiden.
Tack för tipset. Tror du har rätt i att först ta tag i kroppen och sen leta sadel.
Ska under tiden fortsätta provsitta sadlar, ffa då Albion.

Ja har man otur hugger det i höften redan då man sitter upp och då är det redan kört.

Precis, vad jag än med hjärnan försöker intala kroppen ("så, bara för att det gjorde ont nu behöver det inte göra ont om 15 minuter") så är ju spänningen redan där och ridpasset blir precis så bra som man kan förvänta utifrån de förutsättningarna.

Jag har många övningar som hjälpt mig i ridningen, behandlingarna har varit guld värda och har gett mig mycket i vardagen. T ex har jag inte haft ett enda ryggskott sedan jag började med Feldenkrais - jag som innan kunde vara helt handikappad (mockning av 9 kvm box - 1,5 timmes jobb under tårar) varannan månad.

Lite tanke och behandling kan ge så oerhört mycket - jag har också fått hjälp med mina onda axlar.

Precis, vad jag än med hjärnan försöker intala kroppen ("så, bara för att det gjorde ont nu behöver det inte göra ont om 15 minuter") så är ju spänningen redan där och ridpasset blir precis så bra som man kan förvänta utifrån de förutsättningarna.

Jag har många övningar som hjälpt mig i ridningen, behandlingarna har varit guld värda och har gett mig mycket i vardagen. T ex har jag inte haft ett enda ryggskott sedan jag började med Feldenkrais - jag som innan kunde vara helt handikappad (mockning av 9 kvm box - 1,5 timmes jobb under tårar) varannan månad.

Lite tanke och behandling kan ge så oerhört mycket - jag har också fått hjälp med mina onda axlar.

Det låter väldigt positivt:D
Absolut något jag ska prova på. Har ju också problem med nacke och axlar efter många års arbete i vården.
Väntar ivrigt på svar från Feldenkraisterapeuten. Känner redan att det finns en lösning för mig och ser ljust på ridningen i framtiden:bump:
Att det aldrig slagit mig att börja leta hjälp för kroppen först :idea:

Min kropp är också trasig vilket påverkar min vardag.

Har inte kunnat göra annat än sitta i sadeln i alla gångarter efter som det varit så smärtsamt att det var helt omöjligt att ens rida lätt.
Så har det varit sen förra våren.

Men så fyllde jag jämt för några månader sen och önskade mej pengar till en ny sadel.
Dom pengarna jag fick räckte till en ny begagnad lädersadel, hade först tänkt beställa en Wintec 2000 från england till samma kostnad som 500 kostar här men 2000 har syntetmocka i sitsen och därmed inte lika "jhal" och "plastig" i utseendet,, men så hittade jag en begagnad lädersadel hos min lokala ridsportaffär till samma pris.
Testa att rida i den och blev helt frälst ! ! !
Nu kan jag inte bara rida lätt utan också hoppa en runda på våra terränghinder, ca 50-60 cm, utan problem ! ! !

Sitsen och knävulstrena är i jättemjukt kalvskinn, och den är så mjuk att jag varken behöver gelsits eller fårskinn för att kunna sitta ner utan att få kramp i hela kroppen.

Det är en Pessoa Don Neco.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka