Sadel som glider fram

FUNNY

Trådstartare
finns det något generllet fel man kan säga när sadeln glider fram? Kan det bero på för smal bom? Kusen har ganska så kort rygg, stor o rejäl, kan det vara att sadeln puttas fram av hans ryggverksamhet rätt ifall det är en 16,5" på en häst på 170 cm?
Vad kan man göra för att minska dethär problemet? Blev rekommenderad en antiglid vojlok för 1000:-. Är emot allt sånt för det måste ju var nåt som är fel med sadeln?! o då vill man ju inte lägga till en massa extra prylar för att motverka det problemet?
Förslag någon?

Sv: Sadel som glider fram

Sadeln passar iaf inte hästen, den kan vara både för liten och förstor.

Om du envisas med att ha kvar sadeln så skulle jag köpa svanskappa att ha, (om hästan kan ha kappa). Vilket oftast är det och det enklaste, samt billigaste att förhindra att sadeln åker fram.

Det bästa sättet att förhindra problemet är att köpa en ny sadel.

ja, sadeln kan glida fram pga att sadelläget och sadelgjordsläget inte stämmer överens.. polaren har så på sin ponny, sadel ligger perfekt när gjorden är spänd en lite bit bakom sadelgjordsläget, det provades med flera olika sadelgjordar, bla en svängd Ronja som skulle vara jättebra, men den va i läder så den gled fram fortare än kvickt.. :smirk:
men nu är det löst med en 14 strängad repgjord.. den glider inte fram under magen på hästen..

fast det är i första hand sadelns bomvidd man kollar på.. tittar du från sidan ska mittpunkten i sätet, dvs lika lågt från framvalvet som från bakvalvet, där ska profilen vara helt vågrät, när sadeln ligger så tittar man på bommen, dvs de översta 7-8 cm på bossan framtill, ligger dom emot hästen? eller lättar det längst upp? isf är bommen för smal.. och för att se att bommen inte är för vid så ska du kunna få in tre fingrar på höjden mellan hästryggen och sadeln under framvalvet..

Nä svanskappa vill jag inte ha!

Grejen är den att nästan alla sadlar jag lägger på honom glider fram.
Den enda som inte glidit fram hittils är en Dominus men den låg för högt på honom fram vilket gjorde att jag kom för långt ifrån hästen.
Jag vill ha en Close Contact sadel o vid bom. Är detta kanske en mindre omöjlighet?
Jag börjar nästan misstänka att det är något med hästens kroppsbyggnad som gör detta?
Ingen som provat denhär antiglid-vojloken?

Även sadlar som ligger perfekt på hästen kan glida fram, En del hästar är helt enkelt byggda så att det är svårt att få en sadel att ligga still. Hur många sadlar ligger tex där dom ska på en liten rund ponny utan manke ? Förgjord kan vara ett alternativ, många hästar besväras av svanskappor.

Vill du inte ha svanskappa prova "Sixtus Comfort sadelpad"!

ganska dyra pengar, men iaf billigare än en ny sadel :) så här är det vad det står i brochyren (detta är inte allt dock);

"Det är ofta svårt att få en sadel att ligga still strax bakom bogbladet på hästens rygg. Den glider fram t.o.m upp på bogbladstoppens brosk. Sadeln kan vara för stor eller för trång. Hästen kan ha ett mycket väl markerat sadelläge eller totalt sakna sadelläge (typiskt unghästar). Är ryttaren stel i höfterna och sitter långt bak i sadeln reser sig sadeln i framkant och åker upp på bogen".

Den FUNGERAR faktiskt, jag har själv provat den. sadeln ligger som guten på hästryggen. värt ett försök kanske?

vill du höra av dig till hon som har den så finns alla nummer på www.sixtus.se

Nej, nej. Åtminstone jag skulle aldrig använda förgjord, och ytterst sällan svanskappa :crazy:. Frågade "min" utprovare om förgjord var ett alternativ och jag hann knappt säga klart meningen förrän hon fullständigt slog ner det :smirk:. Sen kan man ju tänka hur mkt spänningar en svanskappa kan åstadkomma!

*litet inlägg bara * ;)

Testa med sådan där "gummimatta" man kan lägga under mattor för att de inte ska glida omkring! Brukar finnas som metervara hos de flesta matthandlare, kostar några tior eller så!

/Agnetha

Var lägger man då den?
Under schabraket eller mellan schabrak och sadel?

Mina sadlar är utprovade av sadelutprovare. Dressyrsadeln glider ändå fram. Min häst har ett "konstigt" sadelläge som inte stämmer överens med gjorden. Gjorden drar den liksom framåt....Inte blir det bättre av att hon har mkt lätt för att bli rund om magen heller :D

Dessutom så är hon helt rund och har nästan ingen manke. Väldigt platt uppepå ryggen och vid vid bom.....

Har två Wintec nu, en hopp och en dressyr. Enligt sadelutprovaren så är detta vad som passar i dagsläget. Hästen har troligtvis gått med för trång bom mkt länge innan jag köpte henne, det syns på muskulaturen....Så snart får vi byta igen :crazy:

Min häst skickade oxo fram alla sadlar. Idag har jag en utprovad
Karl Nedersuss med inbygd förgjord. Funkar bra.

Tack för alla svar tips o ideér! :bow:

Grejen är den att sadeln som jag har till pållen är utprovad av sadelmakare o ja även den glider fram lite, lite. Men nu är det som så att jag letar ny sadel o då vill jag ju helst hamna 100% rätt.

Jag tycker att jag kommer så lång från hästen i alla sadlar + att jag vill ju ha rejäla bossor o kanal, det kanske är svårt att kombinera :confused:

Då jag vill ha en Close Contact sadel o vid bom. Är detta kanske en mindre omöjlighet?

Läste nånstans att om sadeln glider fram så kan man använda de två främre stropparna till sadelgjorden, glider den bakåt så använder man de två bakre. Min förra hästs sadel gled bakåt, men inte sen jag började använda de bakre stropparna. Kan ju vara värt att testa..?

Kissing Spine skrev:
Sen kan man ju tänka hur mkt spänningar en svanskappa kan åstadkomma!

Svanskappa är inte av så stort ondo som många vill tro. Den kan t.o.m. vara ett bra hjälpmedel.

Om man tar tag i sin häst svansrot och känner runt på sidan och mot undersidan så upptäcker man ganska snart (om inte hästen har mycket obehag ell. spänningar) att vid tryck så får man till en avslappning. Just där ligger svanskappan an om man använder en sådan.

Och vad händer i hästens rygg om svansen har en total avsslappning?!

mm... Men om sadeln hela tiden ligger och trycker på framåt, så kan du inte undgå att dra i svansroten. Jag skulle iaf inte tycka att det vore skönt.

Kissing Spine skrev:
mm... Men om sadeln hela tiden ligger och trycker på framåt, så kan du inte undgå att dra i svansroten. Jag skulle iaf inte tycka att det vore skönt.

Vad vi tycker spelar ingen roll, det är hästen som skall tycka.

Vill man inte använda något som man inte tror på så skall man inte, men man kan inte blunda för faktum av vad som händer. Många gånger kan det hjälpa till att få en avslappnad häst och på så vis ligger sadeln mer still och spänner och drar inte. Sådant märker man på hästen.

SEDAN MENAR JAG INTE ATT MAN SKALL ANVÄNDA SVANSKAPPA ISTÄLLET FÖR ATT SKAFFA SIG EN PASSANDE SADEL, men skall man ha en passande sadel hela tiden året om så behövs ddet många sadlar till en häst i sadelkammaren, och hur många har det. Ibland så spelar det ingen roll vad man gör utan man kan ibland en kort stund få stå ut med att sadeln inte passar hundra.
En häst ändrar sig i kroppen flera gånger per år så hur utpassad en sadel än är så passar den troligen inte tre månader senare.

Jag inhandlade en antiglid-pad förra helgen. Fick testa en hos min tränare först, den var fyrkantig, sedan köpte jag budgetvarianten, som är mer rundad och formad efter sadeln. Än så länge funkar den jättebra, dock använder jag min för att sadeln ska ligga still i sidled. Man lägger den under schbraket, tänk bara på att skölja av den efter varje gång du har använt den, annars riskerar hästen att få "knottror" och skav efter den.

Lycka till!

Okej, vi har antagligen olika erfarenheter av svanskappor. Alla sadelutprovare jag har pratat med tycker att man inte ska ha det och bl.a. min häst blev mer spänd av den. Men det märker man ju på hästen!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna... 2
Svar
22
· Visningar
4 191
Senast: CarEr
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: oki
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner