Sadel som glider

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 829
T

Tjalfe

Köpte för någon månad sen en Wintec WIDE-sadel med cairstoppning(luft) till min ponny. Det var den enda sadeln vi hittade som var tillräckligt bred för honom. Den ser ut att ligga bra på honom men problemet är att den snurrar vid uppsittning och har även poblem med att den åker bakåt.
Ponnyn är som en tunna utan former(INTE fet).

Har någon nått tips på hur man kan få sadeln att glida mindre? Nån speciell padd? Kan en brösta hjälpa? En resårgjord?

Hoppar oftast upp från en pall men ibland måste man använda sej av stigbygeln för att komma upp. Känner även att sadeln sitter ganska ostadigt under ridningen också.

Skulle vara glad om jag slipper få kommenatarer som "köp en annan sadel" eller liknande. Det här var som sagt den enda jag hittade(har åkt till många affärer) som var tillräckligt bred, dom andra var inte ens i närheten.

Sv: Sadel som glider

Jag tycker att det är den största nackdelen med syntetsadlar, de känns väldigt instabila samt glider väldigt lätt på min tjockis. (både vid uppsittning och ridning)

Enda som funkade var pall vid uppsittning. Antiglidpadd gillar jag inte alls efter att min förra häst fick enorma brännblåsor samt inflammation i huden av den (iofs var hon känslig men ändå)... Har svårt att tro att en brösta ska hjälpa, heller inte en resårgjord.

De gånger mina sadlar har börjat glida sidleds och bakåt så har de blivit för vida även om ögat säger att det är bra.

När jag hade Griffinen så la ja en mattespad under men den gled ändå till slut åt alla håll trots att den för ögat låg så perfekt en sadel kan ligga.

På mina Wintec så har jag gott ner ett järn och då ligger de bra och still igen. Så börja med att byta järn, du kan ju testa både smalare och bredare och se med vilket ligger sadeln bäst.

Visst kan det även bero på att den blivit för smal, men oftast beror det på att de blivit för vida.

För ögat så ser det ut som att det mellersta järnet ligger bäst på honom men jag nu haft i det smalaste och då ligger den på gränsen till att vara i bakvikt. Men kanske skulle prova att sätta i ett bredare.:idea:

Du kan ju också testa sätta i ett bredare och ha fårskinn under, det brukar "stoppa" glidningen litegrann iaf...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 063
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka