Sadel som rör sig åt sidan

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mirona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 662
M

mirona

Jag har en allround sadel som glappar när man rider lätt ganska så mycket handlar om cm + att den alltid rör sig åt höger.
Har en dressyr sadel av samma märke som ligger helt still.
Någon som är duktig på sadlar som kan säga vad det skulle kunna vara för tänkbara fel på den. Är det bara att byta sadel eller går det att åtgärda med hjälp av sadelmakare.
Ska tillägga att jag inte rider i den efter att detta problem uppdagades.

Sv: Sadel som rör sig åt sidan

Är ingen sadelexpert men min första tanke är att den är för sväng = glappar och att bommen kanske inte är rak?

Be en sadelmakare titta på den och eventuellt stoppa om den, om det är en omstoppningsbar sadel.

Den går att stoppa om, så att den glappar uppåt går att lösa men frågan är oxå varför den glider åt sidan men bara med bak delen av sadeln & bara åt höger.

Den är kanske för vid eller för svängd? Eller för lång också om den trycks åt sidan?

Men sen ska du veta att inte alla sadlar av samma märke behöver ha exakt samma bom eller uppbyggnad.

Nej det är helt sant att de kan vara olika trots samma märke.
Först trodde jag att det var fel på mig men när dressyrsadel ligger still så borde det ju vara sadel som det är fel på.
För vid tror jag inte att den är utan då snarare för smal.
Får ta hästen & åka till en sadelutprovare & köpa mig en ny sadel :)

Den kan ha blivit sned i bommen (eller varit felkonstruerad från början, det blir fel ibland). Kolla genom att märka ut mitten på framvalvet och mitten på bakvalvet, lägg sadeln så att sen ligger rakt (tex på en boxdörr) och flukta så att framvalv och bakvalv ligger i linje med varandra. Kolla också att knapparna/spännena som sitter på var sida om framvalvet är i jämnhöjd med varandra.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 947
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 729
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur