Sadel storlekar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Becca85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 254
B

Becca85

Jag håller på att leta efter en sadel till min nya häst. Den jag fick med till henne var för stor, gled fram på bogen på henne. Och min dressyr som jag har är lite för trång. Det är 30 i bommen på den.

Och det jag undrar är vilken storlek på bommen man ska ta. Har provat lite sadlar som har varit lite vidare så jag tror hon behöver det. Men räcker det att gå upp en storlek på bommen, 31 då.
Eller ska jag sattsa på en vid. Ge mig lite tips och råd i sadeldjungelen. :confused:
/ Becca

Sv: Sadel storlekar

Är det som med våra kläder att det skiljer sig i storlekarna från märke till märke. ????
Då blir det ju jätte svårt att hitta en sadel ju....

det är olika system. Passier har tex 28,5 som normal bomvidd medans det skulle vara smalt på en stübben ;)

Ja det är väääldigt stor skillnad!! En normal bom kan vara 28, 31, 33, 34, 3, 30, 26..... Finns hur många system som helst! Bästa du kan göra är att ta ut en duktig sadelutprovare.

FadeAway, då jag köpte min Passier så sa sadelmakaren att 27 är normal bom..

Jaha vad roligt det under lätta ju inte när man ska leta efter en ny sadel. Tack för era svar.

*kl*
ibland kan bombenens längd och placering ge samma effekt som att sadeln vore förstor.
Om dom inte når till den punkt där dom *låser* sadeln på hästen så ligger sadeln inte still.

mvh loppfrö

Nja, men inte att det sklle vara så HÄR svårt. Man blir ju gråhårig av detta.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
2 004
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka