Sadel til rak rygg, 115-20 grader...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 762
S

sleepy

Min häst har breddat sig :eek: han är nu ca 115-120 grader bred, har rak rygg och sadeln kan inte vara lengre enn MAX 48cm.

Jag har inte riktigt bestemt mig för om jag vill ha dressyr, allround eller sprang :crazy: då det är en islandshest. Men jag har bomlös sadel till dressyr och gångarter, så det är nok helst en sprangsadel (HOPPNING) jag kollar etter. ;)

Globus, hur långa är dom?

Som ryttare har jag liten rumpe (bottom :o men långa ben. Mina knär havnar utanför knäbossorna om sadeln är för liten... Så det är inte sekert jag kan ha 16,5

Idéer? :)

Sv: Sadel til rak rygg, 115-20 grader...

Jag har också en riktigt bred häst, men med sadelläge på absolut max 43 cm :eek: (gärna 41-42 cm). Jag har dock inte jättelånga ben så jag har inte det problemet.

Har själv specialbeställt en superkort Startrekk espaniola, men funderar liksom du på vad man kan ha till hoppning. Jag väntar spänt på svar jag också ;)

Vad jag fått höra så är kilbossa uteslutet till så korta ryggar, det är rundbossor som gäller (bla Zaldi har det, men vet inte hur långa sadlar de har).
Jag funderade på en wintec (http://www.lyckasridsport.se/bat_win.htm tex wintec 500 close contact CAIR), men vet inte alls hur långa de är. Där kan man ju dock ändra koppjärnen och jag som har en häst med ganska svängd rygg kan då också ha de bredare koppjärnen.

Globus skulle nog kanske passa? De är ju raka och korta(jag har haft 36an,16,5" (17" är den egentligen tror jag om man tittar på normlastorlek) modell loke på min arab och han behöver kort sadel)

Vad jag fått höra så är kilbossa uteslutet till så korta ryggar
Det har jag også hört, men jag kan inte fatta hur en sadel med rundbossor kan ligga okej på en så rak rygg... Måste vara en konstig sadel iaf ;)

Wintecs vidaste vanlige järn är bara 105 grader... :( Och Wintec Wide är tyvärr en JÄttesadel på många vis. Kanalen under är så bred at bossorna havner för långt ut på kvar side av hästens rygg :p tyckar jag. Dessutan havnar mina knär utanfor :o Har w.wide till min andre häst...

Globus kan vara ett bra alternativ ja... Nån som vet hur långa dom är UNDER i 16,5" och 17"? Dvs bossornas längd mot hästen?

sleepy skrev:
Det har jag også hört, men jag kan inte fatta hur en sadel med rundbossor kan ligga okej på en så rak rygg... Måste vara en konstig sadel iaf ;)

Wintecs vidaste vanlige järn är bara 105 grader... :( Och Wintec Wide är tyvärr en JÄttesadel på många vis. Kanalen under är så bred at bossorna havner för långt ut på kvar side av hästens rygg :p tyckar jag. Dessutan havnar mina knär utanfor :o Har w.wide till min andre häst...

Globus kan vara ett bra alternativ ja... Nån som vet hur långa dom är UNDER i 16,5" och 17"? Dvs bossornas längd mot hästen?
Jag har en globus clic 17 34 och min häst har en anläggningsyta på 47- max 48 cm ....se länk http://photobucket.com/albums/a305/jjeg/sadlar/?action=view&current=g1.jpg

Tack! :) Då är dom inte direkt långa sadlar iaf :) selv om en allround eller hoppsadel kan vara annorlunda, så brukar det ju vara en viss sammenheng mellom längden i de olika modeller. ;)

Från Diabolical Kitten:
Globus, Albion, Clincher, Lovatt & Ricketts är de kortaste sadlarna som finns och de 'r dessutom raka.
Min häst har en anläggningsyta på 44,5 cm och jag har en 18" till honom.
Bild på de finns här:

http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/
Första sadeln som visas är en Arabian (dotterbolag till lovatt & Ricketts) Showring i 18", andra är en Globus Clic dressyr från 2004 i 18", och sista (syns på sida 2) är en Lemetex Stylist i 18".

Här finns min Passier PSL i 18" som är måttbeställd och trixad med stoppningen:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Passier PSL/

Har du fler frågor får du maila mig på narcissus5140@hotmail.com , för korta sadlar som passar raka ryggar kan jag... Min häst har kortare rygg än din och jag behöver en 18" sadel.
48cm på en islandsrygg är dessutom en väldigt lång rygg för den rasen, så frågan är om det komemr bli så svårtför dig att hitta sadel. Det svåraste blir nog att hitta en sadel som är rak nog, inte kort nog (om vi säger att du ska ha en 17") och som dessutom är bred nog.

Annars önskar jag dig lycka till....

Tack! Ja, han är rätt lång! Lav och lång, som en dachs! :o Han är bara 133cm hög, men kan ha 48-cm sadlar. MEN han är överbygd, så lite kortare enn 48 hadde nok varit best, själv om revbenen tillåter 48cm.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 559
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 333
Senast: Nepenthe
·
C
Utrustning Min häst behöver en ny sadel och jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta efter för märken. Han har kort, ganska rak rygg och hög...
Svar
3
· Visningar
2 619
Senast: Bialitt
·
Utrustning Jag har precis skaffat en islandshäst. Hon är inte inriden än och väldigt omusklad. Men det börjar bli dags att fundera på lite märken...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: pernilla_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka