Sadel till arab

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare katinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 827
K

katinka

Jag har problem med att hitta en passande sadel till min unghäst, en ganska rund arab med omarkerad manke.

Då hon ännu bara är 3år och inridnigen är precis påbörjad så vet jag att hon kommer att förändras och växa så jag letar inte någon "värstingsadel" direkt utan en som ligger bra nu, så köper jag en ny och bättre senare.

Men det ser ut att vara ganska så svårt att hitta en som ligger bra på henne.
Har haft olika sadlar hemma och testat t.ex. Stubben, Prestige, Ruiz Diaz, Globus och flera olika syntetsadlar men alla glider fram eller sitter jättedåligt.

Fick låna hem en gammal Lewasadel av en bekant, tror modellen hette comet? och var 17" och bomvidden 31 den passa henne som handen i handsken men då var den istället på tok för lång över ryggen.

Börjar bli lite orolig att jag inte ska hitta en endaste sadel som ligger bra på henne.

Så har ni några förslag?

Vad har ni andra med araber för sadlar?

Sv: Sadel till arab

Det är knepigt med sadlar till araber..Jag provade ett 10-tal olika innan jag gav upp och beställde en Arabian. De är utvecklade speciellt för arabryggar. Det grävde ett hål i plånboken föstås men jag har inte ångrat det en sekund. Makalöst bra sadel, värd varenda krona.

Jag har en Knights sadel. Min tjej är också rund i bålen och har väldigt låg manke, hon är också rak över rygglinjen och Knights passar henne då de är raka i bommen.
Jag har oftast svanskappa också, för att den inte ska glida fram.

Kolla dom sadlarna -dom är inte så dyra heller :idea:

Jag hade en bomlös "Fitform" till min älskade arab. Han var runt och hade inte mycket till manke, så det var svårt att hitta en bra sadel till honom.

Nu var han promenadhäst, så den bomlösa passade oss alldeles utmärkt. Kanske kan vara något även till din unghäst? En bomlös sadel tillåter ju att hästen ändrar sig i kroppen utan att sadeln klämmer eller trycker någonstans.

bomlosett.jpg

Jag har köpt en Sensation ride. Junior för jag är själv en "ponnystorlek". Jag sitter jättebra i den. En supersadel, MEN jag fick också gräva ganska djup i sparkontot.

Jag hade Freeform (bomlös) på min arabdam med samma utseende som din.

Valacken var jag i MÅNGA år i sadeldjungel med, men kom ut därifrån tillslut med en Hubertus Kosack Comfort hopp. Dressyr gick han i bomlöst (freeformen). Han hade dock manke, men bred, rak och SUPERKORT rygg.

Något du skulle kunna prova, lite beroende på hur rak/svängd ryggen är, är en Wintec Wide. Köpte en sån till min ungponny (welsh) när han var fet. Ingen manke alls, rund som en tunna osv. WW låg både bra och still, och jag har kunnat använda den även när han tappat i vikt osv vilket var min plan, att kunna ha den tills han är fullt inriden och vi kan prova ut en annan.

Jag har en Albion Classical ultima till min, absolut kortaste sadeln jag hittat plus att man kan ändra vidden på den!

Och jag har köpt Alexandra W´s Hubertus till min arabtjej. Dock ligger den inte helt optimalt längre, men används endast vid hoppträning (ca 1-2 ggr i månaden), till vardags kör vi med en Sensation hybrid. Den enda bomlösa som min bestämda dam inte visat missnöje mot:P

Hej!

När min pålla var yngre hade hon en Morris & Nolan hoppsadel, den har hon tyvärr växt ur nu. Det är 16 eller kanske 16.5 tum, vidd 34 (finns upp till 35 och det är brett).

Nu har jag måttbeställt en Jensen Classic dressyr, 16.5 tum och ja.. eh.. så vid som hon är. Den ligger superbra.. Ja eller den gjorde iaf innan hon blev halt.

Jag har också haft problem med hennes korta rygg och runda rygg och mage. Även nu när hon gått ner 40 kg är ryggen klotrund och de flesta sadlar är för smala, långa eller bara allmänt fel. Inte blir det bättre av att hennes sadelgjordsläge är typ 1 dm längre fram än sadelläget.

Det är kul med arab varje dag!

/Lavinia

Det finns ju inte en bestämd form som alla araber är stöpta i, de kan se ganska olika ut över ryggen. Men de brukar nästan alltid vara breda och ha kort rygg. Sen kan ryggen vara båda rak och svängd.

Min arab har en Prestige, bomvidd 37 och stoppad så den är vidare och mjukare än standard.

De sadlar som suttit dåligt, vad var det för fel? För svängda, för raka? Bomvidder?
Lite svårt att försöka tipsa när du inte skriver hur hästens rygg ser ut.
// Linda

Min arabtjej har en Jensen exmoor och en Spalding dressyr.
Vet inte var du bor men har en bekant som har en Arabian sadel till salu. Den finns på hästnet och jag tror hon har ett väldigt bra pris på den. Hon bor runt Ullared.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
2 007
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II