Sadel till ardener? Bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Diggemon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 979
D

Diggemon

Jag har blivit erbjuden att köpa en ardenner som varken är riden eller körd, men det är något jag planerar att ordna. Hur hittar man en sadel som passar på en ardenner? Hon är ju extremt bred (just nu även fet) och har dessutom väldigt kort rygg. Jag har funderat på en bomlös sadel, kan det vara ett vettigt alternativ?
Vad finns det för olika märken på den typen av sadlar? Vilka är bra/dåliga?
Priser?

/ Digge -Konfunderad

Kolla på islandshästsadlar! Islandshästar har ofta också relativt breda och korta ryggar så islandshästsadlar är ofta anpassade för detta. Bomlösa islandshäst sadlar är tex Top Reiter och Diddi-dynan. Båda finns hos www.agersta.nu . En annan islandshästaffär som är bra på sadlar är www.lillhastenistav.se . Lycka till!

Jag har svårt att tro att hon kan ha en islandshästsadel, hon är nog dubbelt så bred som en sånn... Bomvidderna verkar ligga runt 100 grader och det är aldeles för smalt, men tack för tipset.
/ Digge

Jag har en kingstone sadel med vid bom. Tror att du kanske bör kolla på en vid eller x vid bom till din. Hööks har någon sadel haflinger/cob eller något heter den... Kanske kan funka annars får du ju prova dig fram! Armesadel kan ju vara ett alternativ?

Annars tycker jag att bomlös sadel kan vara ett vettigt alternativ.

Däremot tror jag inte att en islandssadel kan funka! Tycker att många islandsadlar har alldeles för smal bom även för vissa islandshästar!

Hade jag varit som du hade jag nog tagit hem en bomlös på prov.

Nu är jag extremt FÖR bomlöst, men jag ser att många problem med t ex hästar som förändras i ryggen och därmed påverkar ägarens sadelekonom helt försvinner med en bomlös sadel...

Håller med, bomlös bomlös bomlöööööös :D Och då någon av nya generationens bomlösa, Freeform elelr Startrekk, som är lite smalare att sitta i än t ex Torsion och Fitform.

Ett alternativ om du vill ha en engelsk sadel och kunna sitta ganska smalt är en Free'n'Easy. Det är en vanlig engelsk sadel fast på ställbara blad, du kan i stort sett ställa in den att passa ett köksbord www.sadlar.nu

Hej
Vet du hur Freeformen är att rida i om man jämför den mot startrekken.
Jag ska nu köpa en bomlös själv men har svårt att bestämma mig, i nu läget lutar det mot en star-trekk. Jag skulle samtidigt vilja ha en bomlös med knästöd och samtidigt ha en sadel som inte ser så platt ut som typ diddidynan.
Tips?
Mannis

Var kan man hitta något om star-trekken? Jag har sökt på google, men ej hittat något...
/ Digge

Jag tror inte att det finns någon i hela världen som har provat både Startrekk och Freeform :confused:

Själv har jag inte provat någon av dem - ännu. Ska kränga lite andra sadlar som jag har, och sen ska jag köpa båda två.

Rapport hoppas jag kommer när du gjor det. Speciellt om sitsen, som ju jag tycker är det som är sämst med de bomlösa. Eller ja bomlösa och bomlösa jag har ju bara provat Fitform och där kom jag inte riktigt i den sitsen jag ville ha. Och du om någon vet hur jag vill ha den.

Vet någon av er något om BareFoot-sadlarna? Tycker de ser ganska trevliga ut, men de är ganska billiga...

/ Digge

Lewa sadlar brukar finnas väldigt vida.
Jag har en gammal Lewa Comet på min väldigt breda nordis, den ligger perfekt och är jätteskön att sitta i!
Och kostade endast 500 kr nyomstoppad (begagnad altså) :D
Dock var det några sömmar som hade låsnat,men det är ju lätt fixat.

Jag hade hemma en Barefoot och provade. Blev lite besviken på kvalitén, särskilt efter att ha provat Torsion. Väldigt stor skillnad, tyckte jag. Jag beställde en Torsion, och faktiskt fick jag också inköpt en begagnad Fitform som faktiskt visade sig vara den mest prisvärda sadeln hittills!

Är det Freeform av Fitform du menar? Den ser skön ut...

Vilken modell av Torsionsadlarna har du? De rekomenderar Trekking till kallblod. Är det värt de 4000 kr extra mot Barefooten?

Var kan man hitta en begagnad bomlös sadel? Har tittat men inte hittat någon...

/ Digge

Har varit där och tittat redan, trevlig sida.

Tack i alla fall
/ Digge

Jag tror inte att de rekommenderar Treking generellt till kallblod, det var nog bara just den frågeställaren i FAQ:n som blev rekommenderad den. För passformens skull spelar det ingen roll vilken Torsion man väljer, de är likadant konstruerade allihop.

Jag menar den sadel som såldes av Stall Vrå som Fitform (finns fortfarande ett par exemplar utomlands).

Jag har en Endurance, jag ville inte ha en massa störande knästöd som är ivägen, Endurance är precis vad jag letat efter.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 231
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 283
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 361
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka