Sadel till bred häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare milford
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 245
M

milford

Vill bara tipsa er som letar efter sadel till mycket bred häst, t.ex. ardenner eller stor nordsvensk.
Jag har nu äääntliiigeen hittat en sadel som passar min nordsvenske valack.
Efter att ha provat diverse extra vida sadlar:devil: kom jag fram till att de inte räckte till i bomvidd, men jag ville ändå inte ha en bomlös sadel.

Sen hittade jag på Thorowgoods hemsida, att Griffin Haflinger-cobsadeln som Hööks har, finns i storlek extra extra vid (xx-wide).
Hööks har inte den bomvidden i sortimentet MEN kan ta hem den om man beställer.
Det tog ungefär en månad för mej att få sadeln, men det var det absolut värt, och den sitter som en smäck:banana:
Ett extra plus är att den dessutom kommer med Fish-inlägg så att man kan ställa om bomvidden till tre olika vidder, om nu kusen skulle ändra sig över ryggen.
Hoppas jag hjälpt någon därute.;)

Sv: Sadel till bred häst

jo den är bra på hästar utna manke dock så har jag testat den i ""vanlig" storlek o då passade den i vidd men inte i höjd men jag har ju en ardnner med en stor manke på köpet = inge roligt

den är redan tillbaka skickad då jag inte heller trivdes i den för bred för mig..

Har du provat Wintec wide allroundsadel? Den går ju att ställa i tre vidder, den kan ju vara högre i framvalvet med tanke på din hästs manke....värt ett försök i alla fall.:smirk:

Ja efter vad jag har hört så blir Wintecsadeln mer svängd med ett vidare järn i också. Wintecen sägs även vara ganska svängd från början.

Griffinsadeln sägs skall vara rak i bommen däremot.

Tur att jag vet... hihi - har bara "sägs" att referera till...:o

det som är problemet det är en allroundsadel vill icke ha det..
känns som man är tillbaka på ridskolan då o jag får en sån dålig sits
ok att ha när man hoppar lite eller så men inte i dressyren då skall det vara en dressyrsadel men men vi får hoppas att den jag kommer att få under veckan passar..

Ja efter vad jag har hört så blir Wintecsadeln mer svängd med ett vidare järn i också. Wintecen sägs även vara ganska svängd från början.

Den vanliga wintecsadeln är rejält bananformad när man har i den vidaste bomvidden, ja.

Wintec Wide är dock lite rakare i bommen redan från början, så den blir inte lika bananformad som den vanliga wintec 500 när man lägger i ett av de vidaste koppjärnen som medföljer.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 079
Utrustning Okej, jag behöver lite hjälp! Är på jakt efter en ny sadel till min islandsvalack då hans nuvarande (Globus Clic) inte passar. Min...
Svar
0
· Visningar
3 647
Senast: elfi
·
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 401
Senast: Nela88
·
Utrustning Jag har en ardenner som ska ridas in under hösten. Han har lagt sig till med en riktigt bred rygg men en helt OK manke. Jag har har nu...
Svar
17
· Visningar
2 250
Senast: AnnaPetra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka