Sadel till bred häst...

feel

Trådstartare
Ska på sadelutprovning med min häst om någon månad, men behöver en sadel NU. Dressyrsadlar är jag ute efter...

Rider just nu i en Frank Baines Reflex, vid bom, som jag tycker är alldeles för smal. Hästen är alltså ganska rund, har väl normalsvängd rygg som blir rakare vid arbete. När jag har mätt honom får jag det till 110 grader.
http://i108.photobucket.com/albums/n6/mjo81/2.jpg

Sadeln ska vara rätt billig då jag bara ska ha den tillfälligt.

Sv: Sadel till bred häst...

Jag har haft en GLobus 38 till häst med liknande rygg, den var (är) 120 grader.

tänkte också föreslå globus. crincle främst, dom andra kanske blir för raka..

Delvis *kl*

Har en allroundsadel av märket Globus Loke, min häst fullkomligt hatar den (den är kollad av sadelmakare), rida ut går bra men att ens försöka rida dressyr går inte.

Men har ändå kikat efter begagnade Crincle (vill inte betala 12000 kr för en Globus sadel) men verkar inte finnas några.

Mer förslag?

En begagnad Crown? De brukar vara vida i storlekarna om jag har förstått rätt.

En Crown 32 (wide) är nog för smal de är runt 105 grader, vidare än så har jag inte sett någon gång?

Jag har Loken, har inte haft några problem med den.

Synd att din häst inte gillar den, annars tycker jag den är ett bra alternativ.
Kan du inte kolla dom andra GLobus modellerna, dom flesta går att få i 38 :) (och finns dessutom begagnat om man har tur).

Konstigt? Hade en Crown 32 för länge sedan, frågade här hur många grader de brukar vara och fick flera svar att de är 105 grader?

Det är verkligen synd att inte Loken funkar. Kanske inte dressyrsadlarna heller funkar? Var och kikade på en Crincle i butik igår, men blev väldigt besviken, konstigt sydd och uppbyggd, samt att exemplaret i butiken var väldigt sned i bossorna.

Vad synd.

Jag har en kompis som har en CLic till hennes breda hbl, som har en liknande rygg som din, hästen har dock något mindre manke, den kanske är värd att kika på iaf, om du tycker Globus är ett alternativ, (förutsatt att det passar er båda) :)

Clicen har jag provridit, fruktansvärd sadel, stenhård i stätet, enorma knästöd som vred benen fel och de där skydden för stigläderspännena gjorde ju att den kändes bred att sitta i. Då är ju Loken mycket bekvämare att rida i, hade gärna ridit dressyr i den tsv om inte hästen hade hatat den. Iofs kanske det ser lite galet ut att komma på dressyrtävling i en allroundsadel.

Nu låter jag ju som värsta gnällspiken :cry:

Men Crown ska jag helt klart kolla upp.

Globus the Turner, är det någon som har testat den? Den ser bättre ut än Clicen?

Mer tips på rymliga sadlar nu :banana:

Gissar att du inte är sugen på ett bomlöst alternativ? Annars har du ju st dressage och Trekker har också en dressyrmodell.

Delvis *kl*

Har en allroundsadel av märket Globus Loke, min häst fullkomligt hatar den (den är kollad av sadelmakare), rida ut går bra men att ens försöka rida dressyr går inte.

Men har ändå kikat efter begagnade Crincle (vill inte betala 12000 kr för en Globus sadel) men verkar inte finnas några.

Mer förslag?

Det är en vanesak. Jag har ridit dressyr i min Loke sedan augusti, (väntar på min nya sadel än) och det går faktiskt jättebra.
Om din häst inte gillar Loken så passar den nog inte riktigt bra.

Jag hade en Loke en månad. Jag tyckte att den var OK att rida ut i, men gräslig att krumelura i. Betydligt sämre till det än andra allroundsadlar jag har ridit i. Men smaken är som baken.;)

Sadeln verkar passa bra på hästen, ligger helt stilla, inga ruggningar, ngt vid men har filt under... Ändå hatar han den.

sett den svarta childeric'en som sadelkam. har fått in nu? vid bom med kilbossor!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Mearas
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 048
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 867
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka