Sadel till bruksnordis?

mimosan

Trådstartare
Är på väg att köpa en bruksnordis, en bred kille. Finns det någon chans att få på en "vanlig" sadel på ett brett kallblod, eller måste jag köpa en specialsadel? Har en Wintec Cair 500, allround. Kan den funka med det vidaste koppjärnet?
 
Sv: Sadel till bruksnordis?

Vilken storlek på jeans har en fransman? Eller vilken storlek på tröjor har en italienska?

Skämt åsido, det går inte att köpa sadel efter ras. Du får prova dig fram själv, om du inte vill ta ut en sadelutprovare.

Min rejäla kallblodstravartant har en Jensensadel, specialbeställd eftersom ingen annan sadel var bred nog åt henne. En kompis bad att få lägga sadeln på sin gigantiska ardennervalack (som såg ut att vara dubbelt så bred som mitt sto) - ingen av oss trodde att sadeln ens skulle komma ner på ryggen på honom. Men det gjorde den, den satt som om den var måttad till honom.

Lycka till med både häst och sadel!
 
Sv: Sadel till bruksnordis?

Som Immer skrivit så är det oerhört svårt att säga vad som passar då en häst kan se bred ut i kroppen men ändå inte vara så pass bred just över bom-läget.
Mitt tips är att prova! Alla sadlar du kommer över, och gärna tillsammans med någon kunnig medhjälpare.
Eller att ta ut en duktig utprovare.

Lycka till! :)
 
Sv: Sadel till bruksnordis?

Ha ha ha! Jaaa, jag vet att jag generaliserade, men kunde inte skärpa mig! Jag ska nog prova den jag har med det vidaste koppjärnet, har tillgång till sadelkunniga, men var nyfiken så här innan. När jag satt upp på honom kändes han så otroligt bred! Tänkte att nu blir det till att importera ardennersadlar från Tyskland eller nåt!
 
Sv: Sadel till bruksnordis?

Vad har du för järn i Wintecen nu? Du kan ju lägga på den och prova, även om den är för smal nu kan du ju kanske få ett hum om den skulle passa på ryggen i övrigt. Sedan är det ju bara att köpa det vidaste järnet och prova! Det hade i alla fall jag gjort om jag redan hade sadeln i min ägo. :)

Min mamma har en bruksnordis, i och för sig inte 100% utan hon är korsad med halvblod också, men hon är väldigt bred över ryggen. Hon har haft lite olika sadlar, alltid i den vidaste variant av bomvidd, men aldrig behövt någon "specialsadel" så det kan helt klart gå med en vanlig sadel på en nordis, det beror ju på. Jag håller på för fullt att leta sadel till nordisens son, som dessutom har engelskt fullblod i sig, haha, så det är alltså superbred rygg + jättehög och lång manke. Inte lätt kan jag säga! Han är så himla stor också (180 cm hög) att han har blivit bredare över ryggen än sin nordismamma, vilket man knappt vill tro när man tittar på honom för den höga manken "luras" ju så att han ser smalare ut över ryggen än vad han egentligen är.

Så som andra har skrivit, det beror såklart helt på hur just hans rygg ser ut. Men som sagt, testa Wintecen och prova dig fram! Ett järn är ju ingen stor kostnad jämfört med en sadel. Annars finns ju Wintec Wide som jag har sneglat på själv men tyvärr tror jag inte alls att den skulle fungera till min häst pga hans manke... men har din nordis ingen markerad manke så borde det ju funka, med Wintec Wide får man med alla tre specialjärn (lila, vidare än det vidaste järnet till de vanliga Wintec-sadlarna) så då kan man ju prova sig fram. :) Det är dock inte bara bomvidden som ska stämma, sadeln måste ju ligga bra i övrigt också...
 
Sv: Sadel till bruksnordis?

min äldsta bruksnordiskille (6 år) har wintec 500 cair hopp med vitt järn i, vidaste. Ligger ok på honom. Men som dom andra sagt, det finns inga garantier för att "bruksnordisar kan ha sadlar av det här märket och modellen" utan det är ju jätteindividuellt. Hans lillasyster skulle antagligen inte kunna ha hans sadel, eftersom hon är rund som en tunna, och den andra lillasystern är lite mer takformad.
 
Sv: Sadel till bruksnordis?

Tack för era kommentarer. Jag börjar med att prova min nuvarande sadel, provar byta koppjärn och om det inte funkar börjar jag kolla efter en ny sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 332
Senast: Oknytt
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 293
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 261
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 109
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp