Sadel till denna rygg?

Wingates

Trådstartare
Har ju precis blivit med häst och har naturligtvis fastnat i sadeldjungeln och jag undrar om det är någon som har ett förslag på sadel?
Han är just nu väldigt omusklad så vi letar efter en sadel som ligger ok förnärvarande som så fort han musklar upp sig kan bytas ut mot en som sitter perfekt.
40271_415095946706_690201706_5167108_7057233_n.jpg

40271_415095951706_690201706_5167109_794691_n.jpg

40271_415095956706_690201706_5167110_260909_n.jpg

Här är sadeln han har nu, det är den som ligger bäst. Den glider minimalt framåt, men ska testa en antiglidpad och se om det hjälper.
förslag någon?
Dessutom är det någon som vet vad för modell det är på sadeln? Det är en äldre stübben, det är allt jag vet.

Sv: Sadel till denna rygg?

Jag är beredd att sätta pengar på att den sadeln går ner i ryggen där framvalvet slutar! Lägg på den utan schabrak och fota igen, den ser dessutom ut att ligga helt utan stöd p g a avsaknaden av muskler runt manken.

Egentligen är nog frågan om inte hästen ska träna utan ryttare ett tag, eftersom det ser ut att saknas rätt mycket av de viktiga, ryttarbärande musklerna. Då tjänar man ju också in en sadel på vägen s a s.

Jag håller med föregående talare! Promenera i kuperad terräng, jobba i backar (om du har möjlighet), tömkör och använd bommar på marken.

Halvblodsstoet jag har på foder såg ut sådär samt att hennes rygg och länd såg ut som ett hustak = noll ryggmuskler. Det har bättrat på sig avsevärt och precis som L säger så tjänar du in en sadel bara där.

Jag håller oxå med förgående. Tumkör hästen, jobba från marken ett tag!

Ska absolut ta nya bilder och lägga upp.

Han är riktigt omusklad så han ska tömköras mycket och ridas i sand (bor i skåne så de där backarna har vi få av).
Att promenera är inte lätt med herrn, då han utanför gården gärna går över en och bara spänner sig. Därför bör han även ridas iom att han då slappnar av och börjar arbeta. Dock rids han inte mer än två gånger veckan ca som det ser ut nu, men då är det dressyr och skritta ute som gäller.

Har ju precis blivit med häst och har naturligtvis fastnat i sadeldjungeln och jag undrar om det är någon som har ett förslag på sadel?
Han är just nu väldigt omusklad så vi letar efter en sadel som ligger ok förnärvarande som så fort han musklar upp sig kan bytas ut mot en som sitter perfekt.
40271_415095946706_690201706_5167108_7057233_n.jpg

40271_415095951706_690201706_5167109_794691_n.jpg

40271_415095956706_690201706_5167110_260909_n.jpg

Här är sadeln han har nu, det är den som ligger bäst. Den glider minimalt framåt, men ska testa en antiglidpad och se om det hjälper.
förslag någon?
Dessutom är det någon som vet vad för modell det är på sadeln? Det är en äldre stübben, det är allt jag vet.

Ser ut som en Stübben Romanus.
Kanske en Prestige som du kan ändra bomvidd kan vara något,men svårt när man inte sett hästen "naken"!

Ja, det skulle det kunna vara ja.

34900_407989886706_690201706_4977343_4062774_n.jpg

34900_407989891706_690201706_4977344_7965255_n.jpg

Några bilder på honom utan sadel. Är inte de bästa men ger kanske en fingervisning? Kan försöka ta nya uppställda bilder på hans rygg i veckan.

Om du skulle köpt en sadel nu så hade den förmodligen inte passat när han har musklat sig, så det verkar ju vara lite onödigt känner jag. Arbeta med tömkörning och longering i några månader, om hästen är svår att leda för hand utomhus kanske det kan vara bra att gå ut med någon annan häst också, eller träna horsemanchip och lydnadsträning?:laugh:

Det är nog stor risk att en sadel som passar nu inte kommer att passa om ett par månader. Tömkör, promenera och använd bommar som hästen får kliva över. Kanske löshoppa lite små studsserier då blir han av med lite energi också

Om du skulle köpt en sadel nu så hade den förmodligen inte passat när han har musklat sig, så det verkar ju vara lite onödigt känner jag. Arbeta med tömkörning och longering i några månader, om hästen är svår att leda för hand utomhus kanske det kan vara bra att gå ut med någon annan häst också, eller träna horsemanchip och lydnadsträning?:laugh:

Jo, det är vi helt medvetna om. Tanken är att hitta en beg sadel för hyffsat pris som passar så länge.

Jag formulerade mig fel, det är inte det att han är svår att gå med kontroll mässigt men han trots allt en hingst som gärna visar upp sig. Uppsuttet lugnar han ner sig betydligt och arbetar därför. På marken går du med en stålfjäder som skriker - även om han är kvar hos dig utan problem.

Snowball: Som sagt, det är vi medvetna om men det är priset man får betala helt enkelt för att kunna arbeta honom ordentligt (förutom tömkörningen då).

Kom och tänka på det förresten finns det inte något företag där man kan hyrköpa sadel? Jag har för mig jag läste om en ridskola som gjorde så, de hyrde alla sina sadlar för att hela tiden kunna byta dom om det kom nya hästar eller hästar som ändrade sig.

Skulle inte rida hästen i den sadeln säger som Lovisaeleonora_ att jag kan sätta pengar på att manken tar i sadeln. Dessutom är den alldeles för svängd. Jag LOVAR att du sparar månader av arbete om du skiter i ridningen i dagsläget och tömkör/promenerar istället. Du kommer få byta sadel varannan vecka om du ska ha en som passar hela tiden. För har du inte en sadel som passar kommer hästen inte kunna muskla sig mer.

Född 92 och är från Ungern. Men han har figurerat på buke innan i vissa diskussioner ja.

*knuffar upp tråden*

Någon som har ett förskag? Kieffer har jag hört. Hur lika är deras modeller?
(Planerar att ta ut sadelutprovare, men har sett några riktigt fina Kieffer billigt så det skulle kanske vara värt att testa?)
Vill i första hand ha dressyr eller allround.

58423_430051106706_690201706_5527925_5475301_n.jpg

Jag hade nog velat ha mer muskler runt manken innan det blir dax för sadel, hästen ser väldigt urmusklad ut.

Om inte hästen ändrar form väldigt tror jag Kieffer kan bli för rak

OBS; ändrat då "vid" skulle vara "rak".

Senast ändrad:

Jo, det hade jag med velat egentligen men tyvärr jobbar hästen bäst med ryttare. Han har blivit bättre men vi har ju fått använda padd för att "fylla ut" just kring manken. Dock verkar han inte ett dugg störd av det, men det är något vi måste vara väldigt vaksamma på iom muskelfattigheten. Tömkörningsgjord ska med införskaffas och sadelletar planen är mest funderingar just nu :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma