Sadel till Haflinger?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sonila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 568
S

Sonila

Alla som har haflinger... Vad har ni för sadlar? Ska köpa nu sadel men har svårt att bestämma mig. Det lutar åt det bomfria hållet men jag är inte så säker på att en sådan sitter kvar när jag har mina terapielever som ju kan luta lite väl åt sidorna emellanåt... Jag vill inte heller ha svanskappa eller rättare sagt så tycker inte min häst om svanskappa. Tips, idéer? :confused:

Sv: Sadel till Haflinger?

Man kan inte fråga generellt om haflinger. Hur ser din häst ut?
Jag har en haflinger som ser ut såhär i ryggen:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse 010905/

Hans rygg är endast 45 cm lång, och jag behöver en 18" eller en stor 17,5" på mina sadlar och han är 108 grader bred över manken (efter konvalescentperiod, så han är nog bredare i vanliga fall) och har spikrak rygg under arbete. (hästen är 153 mkh ifall du undrar.)
De sadlar som passat bäst på min häst är:
Albion k2 (spikrak, väldigt kort, finns plats för hög manke med och finns i väldigt breda bomvidder)
Frank Baines dressyrsadlarna (inte helt spikraka men nära på, har ganska mkt plats för manken, finns i breda bomvidder, dock är de små i sätena så man måste gå upp en sitsstorlek men de är något längre än t.ex. Albion i samma storlek)
Globus Clic dressyr (lika korta som Albion, inte helt spikraka men de är väldigt raka, finns i väldigt breda bomvidder där med)
Lemetex (lite längre än ovannämda sadlar, lite mer böjda i bommen med än t.ex. Albion.)
Clincher (väldigt korta! Om inte kortare så är de lika korta som Albion, spikrak anläggningsyta, har inte så mycket plats för manke, utan den passar normal till låg manke. Väldigt fina sadlar till ett välidigt bra pris tycker jag!)
Passier (de är långa, men om man köper dom från en ÅF som Ingdams fixar de till stoppningen så att den blir lika kort som ovannämda sadlar, de är väldigt raka i bommen med, dock inte spikraka. Finns plats för normalhög manke)

Hon är väldigt bred över ryggen och har inte mycket till manke. Problemet är att sadlar åker fram då hon är mycket rörlig i ryggen. Jag ska gå igenom dina tips och se om det finns något där... Tack

Njaaa... det finns nog en annan orsak till att sadlarna åker fram.
Hur ser hon ut i resten av ryggen? Är hon rakryggad som min häst eller är hon svankig eller nåt mittimellan? Är hon överbyggd?

Har ingen bra bild av ryggen men här syns lite..
sonila

Hon är inte överbyggd, har rak rygg och ett suveränt undertramp :love:

Det har min med, och de flesta sadlar ligger still på honom, så att det skulle bero på bakbensaktiviteten tror jag inte.
Vad behöver du för sitsstorlek? (tänk på att du ska ha minst en handflata bakom rumpan och sitta i mitten av sadeln)

Sonila skrev:
Alla som har haflinger... Vad har ni för sadlar? QUOTE]

Hej,

Till min breda och grova flinga utan mycket till manke har jag en bomfri sadel, Startrekk Comfort shorty. Vi trivs båda jättebra med den och sadeln ligger helt stilla.

Ligger den still även om du lägger mycket vikt åt en sida?
Jag inbillar mig att den ska åka runt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
859
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
755
Senast: MiaMia
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka