Sadel till islandshäst

Muninn

Trådstartare
Håller på och rider in min lillkille nu, och blev himla ledsen när jag insåg att min älskade Albion Style inte passar honom.

Det är en mediumbom 17", och jag tycker bomvidden ser bra ut, däremot är den lite lång och för rak!
Om jag petar in handen under den så känner jag att den bara landar fram och bak, och inte har någon kontakt med ryggen alls på mitten.

Har en allround som jag tror kan passa, ska lägga på den imorgon och fungerar den så kan han ha den tills jag skaffat ny.

Några tips?

Vill ju såklart att den ska vara skön att rida i också (:p), inte för djupt säte men inte extremt flat heller. Det viktigaste är dock att den inte är jättedjup i sitsen.
Gärna bra anatomiska knästöd så min flaxiga skänklar får lite stöd :angel:
Och för att vara ännu jobbigare så ska den helst inte vara multum-dyr!

Så här ser hans rygg ut för tillfället, han står med huvudet i backen vilket kanske sträcker ut den lite:
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/DSC00411.jpg

Har bilder från i somras också, men han har ändrat på sig en hel del, växt lite och så.

Så här ser han ut när han tar i lite:
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/DSC00320.jpg

Tacksam för alla tips jag kan få! :bump:

Sv: Sadel till islandshäst

Jag har inga tips på sadel men tipsar om att du deltar i stora sadeltråden, där får du säkert rekommendationer på sadlar som skulle kunna passa.

Sv: Sadel till islandshäst

Tack, då tar jag helt sonika och kopierar in mitt inlägg där! (Laaat.... ;))

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 254
Senast: Luem
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 663
Senast: Magnum
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och... 2
Svar
23
· Visningar
3 058
Senast: caballus
·
Dressyr Vad tror ni. Heddans hoppsadel är en albion K2 och Platina ser ju ganska rak ut men hon är kortare i ryggen så vet inte om det funkar...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka