Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Den enda sadel jag hittade osm liknande det var Barri-sadeln. Lite lik vissa at TRs modeller också.
Sökerm an på "Top reiter garri" får man däremot bara upp den här tråden?

Jag undrar också om Amerigo!

Och jag undrar om det är stor skillnad mot en välinpassad Prestige, Cobra, Dominus eller Jagga?

Åh. Suck. Låt mig bli rik. Jag har i huvudet designat "den perfekta sadeln", och så fort jag hittar något liknande på annons så är det något som kostar mer än vad min häst gjorde :eek:

Ni som har Amerigosadlar, har ni upplevt det som man hört av så många med just dessa sadlar -att hästarna fått mkt mer ryggaktivitet och vågat ta i med ryggen på ett annat sätt?

Vad har ni för modell? bomvidd? Sitslängd?
Hur långa är de ungefär i säg 17,5?
Är de ovanligt små eller stora i sitserna?

Jag är inte smal om rumpan, men har korta ben och måste ha litet säte därför, tänkte iofs också försöka banta ner rumpan så den blir mindre igen senare :D

Jag tycker att hästarna får mycket mer plats åt ryggaktivitet. Galoppen förändras mycket på många. Ett exempel är när Ási galopperade i sin förra sadel = en krabba. Fick på sig en Amerigo Classic +1,5 17" = fin rund galopp på volter.

Jag och Michis har likadana, alltså Amerigo Classic +1,5 men vi ska sälja den. Jag har också en Amerigo CC, +3 18". De är ganska små i storlekarna. Alltså 18" motsvarar 17,5" i "andra sadlar" osv. Jag har +3 för att jag ska kunna använda den på många olika hästar. Har haft min CC på ~7 olika hästar och den har legat på alla. Den som den ligger "sämst" på är Gim för att den är lite för vid men eftersom han ändå inte rids mycket nu så spelar det inte så stor roll. Han ska få en ny i vår när han har varit på träning & visning.

Senast ändrad:

Jag lägger in så fort jag kommer hem från skolan & fotat lite :P
Jag har också sökt ihjäl mig på google. men ingenting :S
Min instruktör har slutat sälja Top reiter sadlarna nu så tyvärr står det ingenting på hemsidan längre:/ men ja ska försöka kontakta honom & prata lite med honom.
Men bilder kommer i eftermiddag/kväll :D

Det är inte Barri sadeln jag har, men jag fotar sadlen så fort jag kommer hem så lägger jag ut bilder på den ikväll :D

Ni som har Amerigosadlar, har ni upplevt det som man hört av så många med just dessa sadlar -att hästarna fått mkt mer ryggaktivitet och vågat ta i med ryggen på ett annat sätt?

Vad har ni för modell? bomvidd? Sitslängd?
Hur långa är de ungefär i säg 17,5?
Är de ovanligt små eller stora i sitserna?

Jag är inte smal om rumpan, men har korta ben och måste ha litet säte därför, tänkte iofs också försöka banta ner rumpan så den blir mindre igen senare :D
Mina hästar (och dom jag använder Amerigon på) får mkt mer ryggaktivitet och alla hästarna har snabbt fått mycket mer muskler än med tidigare sadlar. Ási är den det märkts på mest, han blev en helt annan häst med denna sadeln. Gångarterna utvecklades mycket snabbt och han vågade ta i mer. Inte bara med ryggen utan med hela kroppen.

På Erro har det märkts ffa i galoppen men även tölten har blivit mycket bättre i den sadeln, han släpper mer frivilligt i kroppen.

Ási har en Classic, och jag är nog på gång att köpa en sån till Erro också.
Båda har 17.5" och tror att båda bomarna är +1,5.
För mamma som är stor så är det precis att hon kan ha 17.5", den är egentligen lite liten. Jag sitter super i den, är 170cm och har lååånga ben.
Ketill har en Alto där hemma, bomvidden är +2.5 har jag för mig. Tumstorleken minns jag inte. Den åker jag väldigt mycket i, känner mig inte lika säker i den som i Classicen, men den ligger bra på hästen och han svarar mycket bra på den. Han började höja ryggen mer och blev mycket känsligare för sitshjälperna.

Vet inte hur lång den är .. Men om ja kommer ihåg kan jag mäta nästa gång jag använder den som jag har här uppe.

Om Amerigosadlarna kan jag bara hålla med Kiickan och Michis.

Mamma har en CC, +3 och 17,5" som ligger super på Brandy, Kopar, Ör, Gurra och Stelpa (och gjorde även det på Sverker). Rikka har ju också en Amerigo men jag kan inte komma ihåg vilken variant (kanske classic?), men den är iaf 16" vilket jag trivs bättre i än mammas 17,5", 16" är helt perfekt för mig. I min Henri har jag 16,5" vilket är perfekt, och det sägas ju att de är små i sätet så det har jag inte alls svårt att tro.

Har även prövat alto på bland annat Brandy, vilket han inte alls trivdes i så det är ju viktigt att man väljer rätt variant så tyngdpunkten hamnr rätt, men då är dem super!

Jag tänker själv köpa en i sommar/vå när jag vet vad som kommer pasa på Stina också.

Ketill har 18" i sin sadel.

Och Rikka har en Vega.
Om man ska köpa Amerigo ska man ha i baktanke att Alto är en lite "skarpare" sadel, sas. Varken Askur, Ási eller Dagur (eller Brandy) tyckte om Alton, men Ketill däremot trivs i den.

Som Kiickan skrev så är min Albion för lång. Jag älskar den, och den har passat på alla mina andra hästar, men Snorri är för kort och har en lite väl svängd rygg för att ha en sadel som både är lite för lång OCH har kilbossor.
Hade den haft rundbossor och den hade satt mig mer "mitt i" så hade det nog inte varit panik med att byta sadel, men nu sätter den min tyngdpunkt lite långt bak så bossorna trycker in i ryggen på honom, och då dessutom lite långt bak, som sagt.
Min är en 17" och den är nog ganska normal i storleken, Anläggningsytan är c:a 50 cm. Bomvidd Medium, passar bra och har passat bra på alla islandshästar jag haft den på, så viddmässigt är den nog bra!

Jag kan ta bilder på den om du vill, har bara bilder på när jag sitter i den, men detkanske funkar också? :)

Ja, gärna det är kul att se! Jag funderar en del på detta med för långa sadlar.. har sett en del bilder från island, där sadeln är DEFINITIVT för lång! Och detta kan vara bilder på godkända hingstar mm. Hur skadligt är det egentligen? För där verkar de ju inte bry sig sådär värt mkt kan jag känna? Eller så har jag bara fått fel uppfattning..

Jag tror att det har blivit en helt annan syn på sadlar även på Island på det senaste.
Tror också att det beror på HUR sadeln är för lång, hade min sadel haft flexibla "spadar" bak och varit så lång som den är nu, total längd, så hade den nog faktiskt legat bättre än vad den gör nu.
Nu sätter den ju mig fel så jag trycker ner bossorna i ryggen på honom, och det är inte bra!

Här finns bilder på både ryggen efter ridning, och massa ridbilder:
immunityspeedway.pixbox.se
Ska slänga in fler bilder imorgon :)

Har ridit Kaela i skogen idag, full fräs så hon blev nöjd
Hon sparkar efter spöet om man råkar peta henne, även i traven

Gubben min tog två bilder på mig,nya sadeln och Kaela.
Bilderna är tagna efter full fräs i skogen så jag tycker ändå inte den åkt fram farligt.
Kunde inte spänna den ordentligt med dom nya stropparna...
Sadeln är en 17 tum men känns nästan lite för liten för mig(mastodont)

24309118.jpg

24309117.jpg

Svala som också har en kort och svängd rygg har när hon varit smal passat i en Dominus 17", EW, korta bossor.

KL

På tisdag kommer sadelutprovare till Lúkas, men hon vill veta vad jag vill ha för typ av sadel..
Min Glói är för rak för honom och det märks mer nu när han börjat jobba mycket mer med ryggen... Någon att rekomendera? :angel:

Prova Kentaur Kari kanske?
De är mer svängda än raka.

Men borde inte sadelprovaren ha med sig ett gäng olika sadlar av olika typ, vidd och strl?¨

Så går det iaf till när man kontaktar den vi har använt oss av. :laugh:
Alternativt att man mailat bilder innan på ryggen och berättat lite vad som funkat bra resp dåligt och vad man nu söker.

Då har hon plockat med sig fulla bilen och kommit med ett gäng sadlar.

Just nu rider jag i en Diddi Special , köpt på island. Den är bomlös och helt fantastisk skön! Passar de flesta hästar, den hästen som jag rider har låång, något svängd rygg. Men den fukar likväl på S med kort och rak rygg. Den har inte mkt till bakvalv så om man inte har en korrekt (lodrät) sits så sitter man snart på bossorna. Men den är skönare än min soffa!:d Tror ägaren till hästen köpte den för 12 000 eller nåt..
Innan dess red jag på S med en wintec som var på alldeles på gränsen till för lång, annars gillar jag Wintec, den hade ett djupt säte.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 002
Senast: Barrel
·
Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha... 2
Svar
36
· Visningar
5 845
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att... 2
Svar
20
· Visningar
6 275
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur