Sadel till nordis + Cairsadlar

cactuspower

Trådstartare
Har varit med min farbrors sambo nu och kikat på en häst åt henne och nu är det så gott som bestämt :) - hon ska till 99,9% om hästen går igenom besiktningen, ha den.

Det är en nordis, ganska bred över ryggen - men vilken nordis är inte det ;) och så har hon ganska lite manke också. Men förslag på sadlar - vad har ni till era nordisar?

Menar inte att man ska dra alla hästar över en kam, men man måste ju börja i någon ände och hitta lite alternativ.. hon hade nu en wintec cair allround som Hon får köpa med för 3000:- då var den komplett med nån vojlock, stigbyglar och stigläder, en sadelgjord. Men jag tänkte i ärlighetens namn exakt på om den låg hundra bra på hästen :o . Dock får vi låna med oss den till hästen vid köp i början, även om vi ska köpa en annan sadel till henne sen. Därav vill jag ha lite alternativ "uti fall att..."

Sedan så är ju detta en Cairsadel, men hur är det med dessa egentligen? Hur pass bra anpassar de sig efter hästens rygg? Skillnad mot de traditonellt ullstoppade? För och nackdelar?

Sv: Sadel till nordis + Cairsadlar

Sök om cairsadlar, finns mängder med trådar.

Jag förmodar om hon är en "typisk" nordis att hon har lite svankrygg och är hiskeligt bred? Prestige, Jaguar, Källsquists egna märke, HdR är anpassade efter svankrygg och finns i breda bomvidder. Jaguar och Prestige r dessutom omvärmbara.

Sedan kan man ju alltid fundera över bomlösa alternativ eftersom de formar sig så bra efter hästens olika former, bredder och svanker :idea:
PM:a gärna om du vill veta mera, sedan finns det massor av bomlösa trådar här :D

Är hästen hiskeligt bred så finns ju Wintec Wide, som också brukar vara ganska bra till svankiga pållar.
Annars är bomfritt en stark kandidat. Har själv en Barefoot på min och är helnöjd.

/Álin med en ruskigt bred, lite svankig nordis med obefintlig manke :D

Min nordis-korsning är riktigt bred över ryggen men ganska rak. Diskret manke. Prestige passar inte alls, antagligen eftersom ryggen är så rak/'platt'. Inte heller Griffins 'haflinger'-modell fungerar. Stübben är hopplös.
Däremot Hdr (Rivelette hoppsadel), Passier och County i vida modeller.
Lycka till!

Svarar lite snabbt, då jag snart måste logga ut..

Men det är alltså inte min egen häst, men sadeln bör inte kosta mer än ca 3500:- begagnad. Bomfritt saknar vi erfarenhet av både jag och den nyblivne hästägaren och jag vet inte om det är något hon vill ha (Svårt och säga när hon aldrig ridit i en sådan), dessutom vore det till en fördel om sadeln vore godkänd för att använda på tävling med.

Min nordisdam (inte så superbred faktiskt, med rejäl manke, svängd rygg) passade ypperligt i Prestige.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Ska köpa hoppsadel till häst med normallångt sadelläge, ganska låg manke, rund (ej takformad) och rak rygg. Mycket anläggning fram...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V