Sadel till överbyggd Islandshäst med kort anläggningsyta

ufot

Trådstartare
Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med kort anläggningsyta. Hon blir något rakare i arbete, när hon travar lös syns inte överbyggdheten så mycket. Hon är för dagen omusklad och rund om magen. Hon kommer att bredda sig rejält när jag börjar rida henne.

Jag funderar främst på Ghost-sadel. Även Wintec och Tekna, men jag tror inte dem passar. Jag har ingen större lust att lägga några större pengar på sadel, då hon kommer att växa ut den fort. Max ligger på 6000. Jag köper gärna begagnad. Jag har varit i kontakt med sadelutprovare och kommer att ta ut en, om det inte blir så att jag köper Ghost-sadeln

Vilken sadel tror ni passar?
GetFileAttachment
 
Jag skulle nog börjat med att träna hästen från marken om den ändå är omusklad, och väntat tills den såg lite mer klar ut i musklerna innan jag köpte sadel.
Annars finns det ju en del bomlösa man kan få tag i för en vettig peng. Tänk på att det isf måste vara en som gör att hästens ryggrad är fri hela vägen i tunneln, extra viktigt på omusklade hästar.
 
Jag har haft Ghost till min och rekommenderar den! Om hästen är omusklad, köp till extra tjocka paneler och eventuellt även pad för att underlätta. När hästen musklat sig, lägg pengar då på en korrekt bomsadel. Ghosten är dessutom väldigt lättsåld på begagnat-marknaden, lyckas du få tag i en begagnad går du knappast back på köpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
652
Senast: Time Lord
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 335
Utrustning Ny ponny = ny sadel Kort, svängd, bred. Har en bomlös som barnen rider i. Känns mer som en barbacka sadel. Super duper mjuk och mysig...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp