Sadel till överbyggd häst???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jazzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 980
J

Jazzan

Hej!
Har en travare som är lite överbyggd. Han har medelmanke o har för övrigt rak rygg.

Vad ska jag ha för sadel?

Har provat både engelska sadlar o westernsadlar. Trots att jag har rätt bomvidd på sadlarna så lutar dom liksom framåt. Han är dock inte jätteöverbyggd (skulle gissa nån centimeter eller två) Varför är detta så svårt???
Ska jag prova en smalare bomvidd eller vad är det frågan om??? Detta är ett jädrans problem!!!!

Någon som har bra tips på sadel till min lilla häst? :bow:

Vill gärna ha en sadel man sitter stadigt i då jag är van vid western (behöver dock ej vara westernsadel)

Nix, har inte provat nån arabsadel.
Den senaste sadel som jag provade till honom var en Big Horn läder/cordura( dendär från Hööks som är i lite olika färger). Den låg inte så mycket framåtlutad men det blev punkttryck jämte manken trots allt. Tror för övrigt att denna sadel var lite vid för honom...

Tusen tack för tipset :banana:

Henri de Rivel samt PIAB Red Line, ligger kanon på överbygda hästar. Ett Generellet tips är att se till att sadel inte har stora putor, utan lite mindre som inte går så mkt utanför bakvalvet. Gå de utanför blir sadel "längre" än vad den eg är , vilket kan medföra att putorna trycker mot ryggen där han börjar gå uppåt igen. Stübben äldre modeller kan funka oxå.

Sv: Sadel till överbyggd häst???

Hej!
Jag har precis samma problem. Hästen är en varmblodstravare med "hög rumpa" och kort rygg. Jag har provat en westernsadel som inte va så lång och som faktiskt va lagom i bomvidd. Den föll inte fram men tryckte på sidan av manken. Jag ger snart upp om jag inte hittar en arabsadel som inte är för dyr. Funderar även på att köpa en bomlös westernsadel som sägs passa till alla hästar. Är det någon som ridit i bomfri sadel? Hur pass stabilt är det?

Sofia

Du har helt enkelt provat fel märken... Är han bara överbyggd nån centimeter skulle jag inte kalla honom överbyggd... Ta kontakt med en sadelutprovare eller åk på en sadelprovning i närheten.

Jag hade en Henri De Rivel till min något överbyggda fullblodsdam. Hon har även haft Kieffer München och Crown Regal. Alla låg bra med tanke på överbyggdheten, dock passade inte Kieffern 100% pga andra saker.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Freazer
·
Utrustning Söker en allroundsadel till min överbyggda Paintkorsning. Har försökt läsa på om olika märken men tycker inte att jag hittar något :meh...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: Anemone
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 694
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI