Sv: sadel till shettis

Är inte så hemma bland sadlar och märken då jag är körmänniska,men när min son red så hade vi en vanlig syntet sadel och en western sadel.Den förstnämnda var nog inköpt hos Börjes men jag köpte den som beg.Sonen började rida med synteten och det var väl ok,men när vi inskaffade western sadel så fick jag honom inte att rida i något annat.Han ville tom hoppa i western sadeln,men det gjorde han bara 1 gg,sen insåg han att synteten var bättre att göra sådana sysslor i.Fillifjonkan skrev:Vi ska köpa shettis till våran dotter och med valacken vi är spekulant på följer det inte med någon utrustning. Nu står jag i valet och kvalet på vilken typ av sadel jag ska köpa.
Det finns ju ponnyputor som verkar behagliga för ponnyn men vad jag förstod så är de gjorda till barn som är max 6 år. Isf innebär det ju att hon bara kan ha den i rvå år. Sen finns det ju westernsadlar. Hur pass bra är de egentligen tillverkningsmässigt? Vet ju att billiga vanliga westernsadlar kan rent av vara skadligt för hästen och färliga att rida med. Sen finns det ju lite vanlga sadlar också men eftersom utbudet inte är så stort på shettissadlar så måste det ju innebära att det kan bli ganska svårt att hitta en som passar?
Har ni några bra tips och förslag? Vet ni om något företag som säljer bra ponny utrustning (främst sadlar förstås) så länka gärna!![]()