sadel till svank bred häst - hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ellipelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 445
E

ellipelli

Min bruksnordis har med åren (19) blivit ganska svankryggig. Han är dessutom ganska bred eftersom han är en nordis. Efter att ha provat många sadlar skaffade jag mig en bomlös, då jag gav upp. Jag tycker dock inte att det funkar bra med den för annat än skogsridning.

Är det någon som har ett tips på dressyrsadel för en svank och bred rygg? Jag är jättetacksam för alla tips jag kan få!

Sv: sadel till svank bred häst - hjälp!

det beror ju på hur bred han är och hur mkt du vill betala.

men prestige och jaguar passar svängda ryggar. prestige är bredast. sen finns det såklart många märken som kan måttbeställas.

har ju även kommit några bomlösa nu som ser ut som riktiga sadlar, testat nån sån??

Jag hittade så småningom en islandssadel med vid bom som passar den breda, svankiga nordsvensk jag rider.

Vad är det för märke på din islandsadel?

Jag har en torsion endurance. Har även testat knights och barefoot men tycker inte att det blit någon stabilitet.
Kan tänka mig uppåt 5-6000. Bra tips med prestige och jaguar.
Förmodligen åker jag till en sadelprovare.

Vet inte vilket märke den har. Förmodligen märkeslös eftersom jag inte hittar nåt.

men testa tex star trek dressage. den ser ut precis som en vanlig dressyrsadel.

Jag har provat torsion, knigths och barefoot. Upplever dem ungefär likadant. Man sitter brett men bekvämt, dock inget vidare för dressyrarbete men okej för uteritt. Min häst drar vid - x-vid i en vanlig bomsadel. Funderar nu på star trekk dressage.

Vad drar hästen i grader? Det säger inte så mycket med sadelstorlek, alla märken har olika grader på sina vida sadlar...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
184
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: Honey07
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 255
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka