sadel till travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isidor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 11 007
Jag har också haft en Andrews till mitt varmblod, fast en allround. :)

Har en westernsadel på min kallblodstravare.
Han trivs bäst med den och så är det western vi vill ägna oss åt

Jag vill passa på att fråga om westernsadlar till travare. Har tittat på en australiensk stocksadel på Börjes, men eftersom jag tycker det är svårt att sitta ner i traven så undrar jag om sadeln gör att det är lättare??? Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar :rofl:

Sv: Re: sadel till travare

jga såg en jättefin och skön barefoot bomlös sadel från källquists... bomlösa ska passa alla hästar så det blir nog bra med en sån..

Sv: Re: sadel till travare

jag har en Bates Caprilli, hoppsadel till min travare. har rätt så normalhög mot hög manke, smal om ryggen och kort nästan helt rak rygg.
hästen kostade 30,000 (som 1åring iof och skulle blivit travare) och sadel 10000 kr, vilket jag 16 år jobbat och sparat ihop själv. :)

Sv: sadel till travare

"lånar knapp"

Jag har en wintec pro med normal bom (svart koppjärn) just nu, men har kommit fram till att den inte passar, så ska in på onsdag och testa en massa sadlar för att se om jag hittar nått nytt. Sadlen är inte köpt till honom, utan min förra häst och därför inte utprovad till honom, men vi tyckte den låg hyfsat, men nu kan man ju konstatera att den ändå inte gör det eftersom han inte bygger muskler som han borde.

När jag hoppar har jag en Lewa.
Min wintec var inte billig, kostade 7200:- ny med stora knästöd, så alla syntetsadlar är inte billiga.

Jag har en dressyrsadel kentour 17½" normal bomvidd.passar perfekt på min polle :)

jag hade en appalosa golden star 17" bomvid 36 till min

kort och grova var han

Jag har en Wintec Cair allround med normal bom och en Kieffer dressyr med normal bom till min travare och båda passar utmärkt. det som är bra med Wintec sadeln är ju att man kan byta ut koppjärnet antingen dom blir breddare eller smalare. Men smaken är ju som baken, delad :)

Jag har en bomlös Torsion trekking, 17" sits till min kortryggade, breda kbl-travare.
Han är f.ö den enda häst jag vet som lyckats bli för tjock för en bomlös... :confused: (eller snarare för tjock för det hårda framvalvet i trä). Så just nu rider jag barbacka tills han smalnat av litegrann... :eek:

Isidor skrev:
skulle vilja veta vad ni har för sadlar till era travare märke bom vidd allt . sen hur hästen ser ut
Min valack har en Prestige SS VSD 17"/36, utprovad av sadelmakare.
Nu kommer det även bli en Big Horn westernsadel, utprovad i mars av samma sadelmakare. :love:

Han är grov, bred och stor. Normal rygg, men bör inte ha kilbossesadlar.

Barefoot Cheyenne och Barefoot Nevada...Ganska rund pålle med låg manke och andra pållen e smal med hög manke...

*låna*
Jösses, den här tråden är ju så gammal så min häst har hunnit dö!!!! ;)
Nu har jag två, min travarvalack är normalbred över ryggen (om det finns nåt sånt begrepp) och ryggen är väl lite längre, men inte "travarlång". Ngt markerad manke. Han går med samma M&N 16½ 31 i bommen (utprovad) och en Jeremy Rudge hopp, 16½ och vid bom... den kostade 15.000:-
Ska även beställa en Torsion vilken dag som helst.

Hej! Mitt varmblod är ganska kraftig i kroppen.. Normal manke ( skulle jag säga iaf :P ) och ganska bred över ryggen..

Har en Pessoa Don Neco 17" Medium/Wide bom :)
Väldigt skön sadel faktiskt!

Har även en bomlös som inte används så mycket just nu..

:)

Jag har en normal rygg på min dock bred. Vidaste järnet i en wintec. Så nu har jag sen 3-4 år tillbaka en Barefoot Cheyenne och en Barefoot Nevada samt en westernsadel vid namn El Paso.

Jag har en Freeform Classic till min Vbl Valack,
Och så har jag en Knights bareback till Vbl stoet.....

Bomlöst är bäst!

Jag har en Jacson Jean Luc, är svårt att hitta sadel till min valack så jag blev glad när vi kunde hitta ngn :) Hade ute en Frank Baines hopp men den låg inte hundra.
Iaf så har han rätt markerad manke, och är rätt 'bred' utan att vara eller kännas stor.
Blev en vid bom

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Puh
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka