sadel till travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isidor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 11 007
Va? Är det inte bättre att ha en bra syntetsadel som till exempel Griffin än en sämre lädersadel? Många köper nog syntetsadlar för att de är sköna att rida i med skulle jag tro.
Har ett kort, brett varmblod som just nu har en griffinsadel. Har tidiagre haft jensen, pessoa, stubben till honom.

Jag har en Stübben Siegfried till mitt vbl. Han har en hög manke och är ganska smal över ryggen.
Passar utmärkt med den är stoppad och justerad efter honom.

På H**ks kanske, min Gold Medal är inte inköpt på H**ks och defenitivt inte i år.

Vad har du för en Gold Medal då?? Oavsett var du köpt den så är väl garantierna de samma?

Gold Medal är ju Gold Medal...

Har en Kieffer Dressyr medium/vid bom med ett antal år på nacken, ligger kanon på min häst & är bekväm att rida i.
Har kort, ngt rund rygg men smal manke, lite av arabrygg enl utprovaren.
Letar nu efter en allroundsadel att rida hopp & distans i. Kieffern var ingen höjdare för min rumpa att rida 50 km clear round på. :( (AJ!!)

Gillar själv syntetsadlarna pga dom är underhållsfria & väger ingenting. Fick en maxam med till min gamla häst som tyvärr inte passade något vidare. Dom hade bara gått in till hööks och tagit en maxam med vid bom & tyckt att den passade. Var för smal i manken och låg fruktansvärt mycket i bakvikt. Fick köpa en ny sadel till henne, minns ej märke eller storlek längre.

Min pålla har rätt så hög manke å ganska lång och tunn rygg...Har inte hunnit sätta så mycket muskler än... :p Men jag har 31 på bommen och sadeln är en Zaldi Super Royal har jag för mig... Allround mot hopp. Underbar sadel!! :love:

Jo, givetvis är det bättre med en syntetsadel till 4000,- en en lädersadel i samma prisklass. Men det går inte att komm i från att en lädersadel som kostar mellan 15-25.000,- är av mkt bättre kvalite och läder ÄR bättre för hästen, därför att den andas och är ett levande material.

Varför rider inte då alla runt i syntetssadlar?
Om min Griffin dressyrsadel med x-vid bom hade varit vid nog till min kallblodstravare, så hade jag aldrig sålt den. Jag (och min förra häst, ett halvblod, älskade den sadeln) Tyvärr var den på tok för smal för Besten, så jag sålde den. Det fanns inte en enda "färdig" sadel som var vid nog och jag fick beställa en Jensen Amiral.

Griffinsadeln "träffade" jag för några veckor sedan på en kurs i AR. Tjejen som köpte sadeln av mej var där med sin Clydesdale - och sadeln var precis lika fin som för tre år sedan. :)

Immer

Har försökt det, men det blev inget bätttre.... :confused: Känns som att jag hamnar fel, jag kanske är för lång?

Nu har jag en MoLL Los Angeles Exclusive och en galoppsadel, rider även en del med en Frank Baines dressyrsadel.

Du kanske har provat för små sadlar, jag har märkt det när jag suttit i folk som har minirumpor vars sadlar också då är mini, att jag tippar framåt. Nejvadå, man känner sig inte tjock alls :angel:

Ang. syntetsadlarna så är det stor skillnad på dem och lädersadlarna. Visst är det skönt att slippa smörja efter varje gång men usch vad de ser slitna ut, svårt att få dem att se användna OCH trevliga ut :crazy: Min har tagit en grådaskig ton... Sen är de inte på långa vägar lika sköna, vet inte hur många gånger jag har haft ont i rumpan efter uteritterna i dem.
Visst, de är ett bra alternativ om man inte har så mycket pengar, men lädersadlarna är så fruktansvärt mycket trevligare på alla sätt och vis.
Kan även inflika att jag var o provred hästar i Danmark, väldigt fina hästar :love: Och då fick jag minsann rida i en Maxam dressyr ;) Det ni :D

Nja, det är en 17,5", och jag är verkligen inte tjock, 176cm och 60kg... Mina andra sadlar är bara 17"... Kan givetvis vara så att den inte ligger rätt på hästen också, men knästöden förblir ju lika konstiga... :confused:

Eller fel sadel för dig? Kan vara så att den inte passar dig helt enkelt...

Det är nog bara det att du helt enkelt inte passar i den sadeln.
Jag kan tex inte sitta bra i Hubertus sadlar.

Har en Griffin Cob/Haflinger allround 17" x-vid bom till mitt varmblod som har låg och bred manke och byggd mer som ett lättare halvblod än en travare

Har en M & N 30 till min grabb som är hyffsat kort, men bred och rund med lite markerad manke. Hästen kostade 4000:- och sadeln 13.00:- + utprovning *ler*

Men det är så olika från sadel till sadel hur man hamnar o så. Det är oftast, inte alltid, för att man får för lite plats. Eller så trivs man inte i sadeln o då ere ju bara o byta :)

Jag har du ju ändå bara när det är skitväder, så det känns inte sååå viktigt.... ;) Har ju min älskade Passier oftast! :love: Ska köpa en riktig dressyrsadel också, men tänkte vänta tills han är lite mer färdigvuxen, så man slipper hålla på att byta HELA tiden.

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Puh
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka