sadel till travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isidor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 11 007
Griffin och Wintec kan med lätthet mäta sig med betydligt dyrare lädersadlar så vad är problemet?

Problemet är att det där inte stämmer alls. Varför rider inte då alla runt i syntetssadlar?

Billigt betyder inte alltid dåligt.

Absolut inte. Men rent generellt så är de dyrare sadlarna bättre.

Jag har en Griffin dressyr också, och den er verkligen inte så bra som min Passier! Köpte den för att den var så billig, ville ha en extrasadel.

Visst, dom är bättre en en lädersadel i samma prisklass, men det är allt. Säger inte att dom är dåliga, men kvalite kostar. Det gäller hästar och utrustning också....

Klankar ner på?
Jag har sadlar i 25.000:- klassen och även billigare sadlar, så jag märker en skillnad. Jag har bla en Griffin Dressyr, som vi brukar andvända på unghästar, och man kan knappast säga att den är lika bra som en E. Jefferies, Henri de Riven, Passier eller Morris & Nolan, tex. Visst, det är inget större fel på sadeln, men hur bra kvalite är det på den? Om kvaliten skulle vara lika bra, skulle den inte bara hålla bättre, utan ge bättre garanti.
Synteten kan inte mäta sig med lädersadlarna, där inte menat att den är en skitsadel, men utbudet av syntetssadlar är mindre än lädersadlarnas utbud. Ändå brukar man få prova många sadlar, innan man hittar någon som passar.
Underligt att dessa syntetssadlar passar alla travare...

Jag har Stübben Siegfried Allround 17 tum, inte vet jag om det är en bra sadel rent generellt, men jag gillar den iallafall( å hästarna också)
okynnes rider bara ibland....

Problemet är att det där inte stämmer alls. Varför rider inte då alla runt i syntetssadlar?

För att en del inte gillar syntet helt enkelt. Sen passar dessa sadlar inte på alla hästar. Griffin och Wintec har lika bra garantier som många lädersadlar som är mycket dyrare.

Bates är ju exakt som Wintec fast i läder, betydligt dyrare men samma uppbyggnad, är den lika dålig då??

Den här herrn har en Dakota Charliesadel med 15,5" säte och semi quarterbom

charliewb.jpg

Har provat en massa olika sadlar, både lite dyrare och billigare men den som jag har nu är en okänd gammal sadel som jag lånat och som ligger superbra på min kallblodskilles korta rygg. Problemet när man köper en häst från travet är ju att den brukar vara väldigt omusklad där man lägger sadeln och då har åtminstone inte jag råd att köpa en svindyr märkessadel för att sedan behöva köpa en ny ganska snart när pållen börjar sätta rätt muskler. Det betyder faktiskt INTE att man inte vill kosta på sin fd travare något " finare " ;) Jag tycker man ska prova alla möjliga sadlar för det är inte alltid det dyraste som ligger bäst på just min häst. :)

Jag vill minnas att Griffin bara har 20 års garanti på sina bommar :angel:.

Precis, alla gillar inte syntetssadlar, underligt att så många vblägare gillar syntetssadlarna bara. Ni är överrepresenterade där.

Griffin har 10 års garanti på sina bommar.

Jag har för övrigt en Torsion och den är inte i syntet. Den har ingen bom heller.

Du svarade inte på min fråga:Tycker du att Bates också är en dålig sadel?

Nej det gör jag inte.

Ännu värre, 10 års garanti på bommen. Vad för kvalite har en sådan bom då :crazy:?

Din Gold Medal Close Contact är det ju bara 5 års garanti på, hur bra är den då???

Och Wintec har ju livstids garanti. Är det en dålig sadel?

Underligt att dessa syntetssadlar passar alla travare...

Hah...inte alls. På min häst passar inte Griffin längre. Och det gör varken County, M&N, HdR, Stübben vilket är ett otal märken jag provat på henne utan större framgång... :smirk:

Jag har inte 5 års garanti på min Gold Medal.
Jag har inte sagt att Wintec är en dålig sadel, vad jag säger är att läder håller bättre än syntet.

Nähä, vad har du för en Gold Medal då??? Gold Medal har nämligen 5 års bomgaranti på sina sadlar.

Wintec har precis samma garantier som Bates. Både på bom och materialet i övriga sadeln.

På just Hööks sida står det att Gold Medal har 5 års garanti på bommen och 1 år på övrigt material och hantverk.

Griffin har ju 10 års garanti på bommen och 3 år på övrigt material och hantverk, borde inte Griffinsadeln vara bättre än Gold Medal då?

För tillfället har jag en Ulan (billig islandssadel) med en bomvidd på ca. 99 grader. Min kompis snodde tillbaka sin bomlösa när hon skaffade sig häst igen, och eftersom jag redan vet att de flesta sadlar som jag har råd med INTE pasar hans rygg (för rak och rund) så sökte jag mig till islandssadlarna. Det är en sadel jag kan ha tills jag har råd med nästa sadel; däremot är ju lädret av dålig kvalité i sadeln; men man får vad man betalar för. Som jag redan skrev ovan så har min häst en relativt rak rygg; inte mycket svank och ingen hög älgmanke (aningens LÅNG manke, men den stör inte sadelläget eftersom sadeln inte ska ligga så långt fram/ över bogarna).

Siktar i slutändan på en bomlös i prisklass runt 15.000-20.000:-, vilket blir ca. 4-5 gånger köpesumman på min häst. Priset på hästen valde jag inte, hästen valde mig. Hade en dyrare häst hittat hem till mig så skulle jag ha skrapat ihop pengar till den lika gärna.

min var iallafall värd en bra sadel. Hubertus mot dressyr, vid bom! Omstoppad efter konstens alla regler, funkar kanon!

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Puh
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
627
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka